⭕️ ازدواج همت است، نه قسمت
❓آیا درسته که همسرِ هر کسی از قبل براش تعیین شده و ما توی این زمینه حق انتخاب نداریم؟
👈 برای طرح سوال،
اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ: نه تنها در موردِ همسرگزینی، که در موردِ هر کاری حتی مثلا زیارت، این سوال مطرح است که آیا "قسمت" است یا "همت"؟! آیا من لیاقت زیارت دارم یا ندارم؟!
📣 پاسخِ درست این است که بگوئیم تا "همتِ" نباشد هیچ قسمتی رقم نخواهد خورد. شما اگر در خانه بنشینید و دنبالِ ویزا نباشید، آیا میتوانید بگوئید قِسمَتَم نشد؟! مگر شما اقدامی کردهاید تا بعدَش بگوئید قسمت نشد؟
☝️ اولین گام، اقدام و همتِ خودِ شماست: "از تو حرکت، از خدا برکت". برکاتِ الهی، مطابق با حرکاتِ بندگان نازل میشود. بله اگر شما همهی اقدامات و مقدمات را فراهم کردید و با اینحال از کربلا جا ماندید، اینجا میتوانید بگوئید قسمت نشد و خواستِ خدا نبود.
✅ در ازدواج نیز تا دلیلی بر خلاف نداشته باشیم، همین قاعده، حاکم است. اگر همسر گزینی یک فرایندِ جبریِ از پیشتعیین شده باشد، پس چرا شما پسران به خواستگاری میروید؟! یا چرا دختران این همه معیار و ملاک میچینید برای رد یا قبولِ خواستگارشان؟ خُب سرِ جایتان بنشینید، تا خودَش بیاید جبراً.
➕ اگر قرار است جبراً فلان دختر نصیبتان شود اساساً چرا تحقیق و بررسی میکنید؟! چرا این همه فکر و مشاوره و گفتگوهای قبل از ازدواج؟! چرا دین اسلام توصیه میکنند ما را به ارزیابیِ ایمان و تدین و اخلاق و جمال و کمال و کفویت و...؟ اگر همسرِ ما از پیش تعیین شده باشد، این اقدامات، عبث، بیهوده و تشریفاتی خواهد بود.
📣 همانطور که انتخابِ شغل، رشتهی تحصیلی، دوست، دین و حتی انتخابِ یک گوشیِ موبایل تحت قاعده اختیار است، انتخاب همسر نیز خارج از این قاعده نیست. مگر میشود چشمبسته کسی را انتخاب کنیم و بگوئیم سرنوشتِ جبریِ من همین است و بعد خدا را مقصرّ وضعِ موجود بدانیم!!
✍️ حتی همسرِ ناهمگون هم انتخابِ من است. حتی کسی که بخاطرِ مصالح یا فشارِ والدین یا متاثّر از تزویر و فریب، همسرِ کسی میشود باز در نهایت بلهگویِ ماجرا خودَش است؛ میتوانَد نپذیرَد. نمیکُشندش که!! پس شکستهای زندگیمان را به گردنِ سرنوشت نیندازیم. بدبختی و خوشبختی در باغچهای که خودمان کاشتهایم میرویَد.
🗣 توصیهی دین به ازدواج با زنِ دیندار و نهی از ازدواج با زنِ زیبایِ بیدین در بستری معنا دارد که خودِ شما نقش داشته باشید در انتخابِ همسر.
➕ آیهی "الخَبيثاتُ لِلخَبيثينَ و الخبيثونَ لِلخبيثاتِ و الطّيّباتُ للطّيّبينَ و الطّيّبونَ للطّيّبات" در صدد بیانِ ملاکِ انتخابِ همسر است، نه در صددِ پیشگوئی و نه حتی در صددِ اینکه بگوید همسرِ شما از قبل تعیین شده و شما اختیار ندارید.
☝️به عبارت دیگر آیهی 26 از سورهی نور میخواهد بگوید افرادِ پاکدامن نباید با اهلِ فحشاء ارتباطِ دوستی یا پیوندِ نکاح بر قرار کنند. آیاتِ 21 تا 26 با عنوانِ "بسترهای فحشا" جمعبندی میشود در نگاهِ کلانِ سورهی نور. ارتباطگیری با افرادِ ناسالم و ازدواج با آنان، چهارمین بسترِ فحشا است که در این سلسله آیات به آن پرداخته شده است.
🆔
@SinJimDin