🔹عصمت
❓فضائلی نظیرِ عصمت، حُسنِ خُلق، امانت داری و... برای پیامبران و امامان، اکتسابی است یا احتسابی؟
👈 برای طرح سوال،
اینجا را لمس کنید.
ــــــــــــــــــ
📝 پاسخ:
🔔 محاسنِ اخلاقی، معارفِ قلبی، پاکیِ درونی و حتی عصمت همه و همه اکتسابی است و نه ذاتی. حتی کسانی که فضائل معصومین را ذاتی میدانند به این حقیقت اعتراف میکنند که زمینهی برخورداری از این فضائل را خودِ معصومین فراهم کرده اند.
➕ حتی آن دسته از ائمه معصوم که در دورانِ خردسالی به نبوت و امامت برگزیده شدن، چون در علمِ خدا مرتبه بالای معرفت، اطاعت و اجتناب از معصیتشان نزدِ خدا ثابت شده، خدا جلو جلو به آنان مقامِ امامت یا نبوت را میدهد.
👌البته از جملهی "یا ممتحنةُ امتحنکِ قبلَ أن خَلَقکِ" در زیارت حضرت زهرا میتوان فهمید جایگاهِ این دنیاییِ ایشان محصولِ امتیازِشان در امتحاناتِ عوالِم گذشته است. در مورد عوالِم گذشته در
این لینک بیشتر توضیح دادم.
✅ اگر غیرِ این باشد، تبعیض است و بی عدالتی و پارتی بازی؛ تعبیرِ "صفوة الله" که در متونِ دینیِ ما در موردِ انبیاء و امامان بکار رفته به معنایِ "برگزیده خدا" است. خدا مبتنی بر شایسته سالاری، در بینِ بندگانش آن کسی را انتخاب میکند که شایسته تر باشد.
✍️ این شایستگی توسطِ خود او قبل از تصدیِ مقامِ رسالت یا امامت تحصیل شده است. بعنوانِ مثال پیامبرِ اکرم قبل از مبعوث شدن به پیامبری، دارایِ صفتِ پسندیده "امانت" بود و به محمدِ امین شهرت داشت. یا عبادتهایِ حضرت در غارِ حرا، قبل از بعثت زمینه را مهیا میکرد برای رسیدن به مقامِ پیامبری.
🔔 خلاصه آنکه عصمت، محصولِ تلاش پیامبر و امام برای ترکِ گناه است. نه آنکه عصمت، عامل و علّتِ مصونیت از گناه باشد. بعبارتِ دیگر خدا عصمت را به کسی هدیه میدهد که تلاشِ مضاعف در ترکِ گناه داشته باشد.
🆔
@SinJimDin