⭕️ قرآنِ آسان ❓مگر قرآن به زبانِ ساده نازل نشده؟ پس چه نیازی به تفسیر است؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📣 تعبیر "لقد يَسَّرنا القرآنَ لِلذِّكر" که چهار بار در قرآن تکرار شده، یعنی: "ما قرآن را آسان کردیم برای یادِ [خدا]". قرآن، دارای دو بخشِ ظاهر و باطن است. 1️⃣ ظاهر قرآن برای کسی که عربیِ قرآن را یاد گرفته باشد، فهمش "آسان" است. او با خواندنِ متنِ قرآن، بیدار می‌شود و یادِ خدا در وجودش ارتقاء پیدا می‌کند. الآن مثلا شما آیه‌ی "أقیموا الصلاة" را براحتی می‌فهمید. 2️⃣ باطن قرآن اما در دسترسِ ما نیست: "لا یَمَسُّهُ إلا المُطهَّرونَ". این بخش از قرآن را که در شبِ قدر به پیامبر یک‌باره نازل شد، فقط خود پیامبر بلد است و جانشینانش. کُلِ گنجینه‌ی احادیثِ ما همه‌اش لایه‌ی باطنی و غیبیِ قرآن است. بخاطر همین است که لقبِ "قرآن ناطق" را به اهلبیت نسبت می‌دهیم. 👌ما از آیه‌ی "أقیموا الصلاة" تا این حد می‌فهمیم که باید نماز بخوانیم. اما چگونگی اقامه‌ی نماز، تعداد رکعات نماز، شکیاتِ نماز را در قرآن نیامده. اما اهل‌بیت از "أقیموا الصلاة" کلِ احکام نماز را می‌فهمند چون به لایه‌ی باطنی و غیبیِ قرآن دسترسی دارند. ✅ فهمِ ظاهر قرآن، "تدبر" نام دارد. فهمِ باطن قرآن "تفسیر" نام دارد. اولی یک اقدام همگانی است و شما هم می‌توانید انجامَش دهید و آسان است: "یَسَّرنا القرآن". اما دوّمی اختصاص به اهلبیت دارد و انسان‌های عادی نمی‌توانند مُفسّر باشند. در مورد فرقِ تدبر و تفسیر در این لینک بیشتر توضیح دادیم. ➕مفسرین ما در واقع تفسیرهای نقل شده از جانب اهلبیت را در کتابهایشان می‌نویسند و شرح می‌دهند. مثلا تفسیر علی بن ابراهیمِ قمی، منسوب به امام حسن عسکری است. تفاسیرِ روائی هر داریم مثلِ تفسیر البرهان، عیاشی، فرات کوفی، نور الثقلین و... . 🆔 @SinJimDin