⚠️ ایران در رتبه اول پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا از نظر مصرف مواد آرایشی است، این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد کالاهای بازار غیربهداشتی هستند. 💄مهدی ملک‌محمد(روان‌شناس) می‌گوید که یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش به لوازم آرایشی در زنان ایرانی، شبکه‌های ماهواره‌ای هستند. «این شبکه‌ها در ترویج آرایش نقش پررنگی داشته‌اند، چراکه در تصاویری که در آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود افراد از مواد آرایشی استفاده می‌کنند.» بنابراین با حذف این شبکه‌ها از سبک زندگی افراد استفاده از لوازم بهداشتی هم کاهش می‌یابد. 💄خانم رابعه پورحسینی (روانشناس اجتماعی) هم معتقد است: «شبکه ماهواره‌ای تنها یا مهم‌ترین عامل نیست که بتوان با حذف آن سبک زندگی فرد را تغییر داد، بلکه دلیل اصلی برای استفاده از لوازم آرایش «ترس از عدم تأیید از سوی دیگران، عدم شناخت از نقاط مثبت وجودی خود، نداشتن اعتمادبه‌نفس و ارزیابی منفی از سوی دیگران است که سبب می‌شود اهمیت ظاهر زیبا در نگاه افراد دوچندان شود.» 💄کارشناسان معتقدند که خانواده‌ها نباید زیبایی را یک معیار تشویقی برای فرزندانشان قلمداد کنند؛ چراکه در بسیاری از موارد، علاقه به آرایش و زیبایی جویی از دوران کودکی شروع می‌شود و با گذر سن به‌شدت افزایش می‌یابد و پذیرش فرهنگ غالب و جامعه اطراف نیز می‌تواند بر علاقه فرزند به آرایش تأثیرگذار باشد. 🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃 @SofreFarhangiReyhane