سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
. 💡شبـهـات پیـرامون زنـان ◀️قسـمـت شانزدهم لطفاقسمت قبلی راهم مطالعه نمایید ✅ دیدگاه اسلام درباره
. 💡شبـهـات پیـرامون زنـان ◀️قسـمـت هفدهم 🤔 اول ⁉️ما می‌توانیم بگوییم هم چنان که مرد میتواند تا چهار زن داشته باشد، زن هم چون بشر است و با مرد برابر، باید بتواند از حقوقی یکسان با او برخوردار شود. این جاست که خون در رگ‌های افراد متعصب به جوش می‌اید و فریاد می‌زنند که این پیشنهاد بر خلاف اصول انسانیت است و طبع و نهاد زن هم با آن تضاد دارد. ✅ در پاسخ باید گفت این پیشنهاد با اصل بردگی زن مخالف است و هم چنان که یک مال بیش از یک مالک ندارد و زن هم بر پایه ی قوانین صریح و ضمنی کشور ما، در حکم اموال است، پس نبایدبیشتر از یک مالک داشته باشد. ✅ پـاسـخ ✍در این گفته‌ها بین چند زنی و چند شوهری هیچ فرقی گذاشته نشده، جز این که مرد به دلیل توانایی و زور، چند زنی را به نفع خود معمول داشته است، ولی زن چون آزادی نداشته نتوانسته است از چند شوهری که تنها اصل مخالف بردگی اوست، دفاع کند. 👌باید گفت بر خلاف نظر منتقد، عدم پذیرش چند شوهری خود دلیل آن است که مرد به دید مال به زن نگاه کند؛ زیرا شرکت و استفاده ی چندنفر از یک مال، یکی از قوانین جاری بشری است. 🙎‍♂ اگر مرد به دیده ی مال به زن می‌نگریست، شرکت در آن را جایز می‌شمرد، هم چنان که شرکت درمال و استفاده ی مشترک از آن را جایز می‌داند. درکجای دنیا معمول است که مال بیشتر از یک مالک نمی تواند داشته باشد تاقانون تک شوهری را ناشی از آن بدانیم. قانون تعدد زوجات در اسلام، با آرامش، اطمینان، مودت و رحمت در محیط زناشویی مخالف است ❣ به عبارت دیگر، رابطه ی زناشویی به امور مادی و جسمانی یعنی تماس‌های بدنی وحمایت‌های مالی منحصر نیست ؛ چون اگر چنین بود، تعدد زوجات توجیه پذیر می‌شد. امور مادی و جسمانی را می‌توان میان افراد متعدد قسمت کرد و به هر کدام سهمی داد، ولی در روابط زناشویی، امور روحی و معنوی اصیل است و عشق و عاطفه و احساسات نیز قابل تجزیه و تقسیم میان افراد متعدد نیست. ✅پـاسـخ دوم 1⃣ در این بیان قدری اغراق وجود دارد هرچند روح ازدواج، عاطفه و احساسات است و احساسات قلبی هم در اختیار آدمی نیست، ولی بیان این که احساسات تقسیم پذیر نیست، یک مغالطه است. سخن در این نیست که احساسات بخصوصی را مانند یک قطعه جسم دو قسمت کنند و به هر کدام سهمی بدهند، تا گفته شود که امور روحی قابل تقسیم نیست. سخن در ظرفیت روحی بشر است. به یقین ظرفیت روح آدمی آن قدر محدود نیست که نتواند دو علاقه را در خود جای دهد. برای مثال، پدری صاحب ده فرزند می‌شود و هر ده فرزند را تا حد پرستش دوست دارد و برای همه فداکاری می‌کند. 2⃣چنان چه گذشت، چند زنی از نیازهای ذاتی سرچشمه می‌گیرد که اگر آن را نایده بگیریم، یکی از این دو راه جایگزین خواهد شد: بسنده کردن به یک زن با داشتن عقده ی روانی یا تعدد در روابط غیر شرعی. در هر دو حالت، ناآرامی، اضطراب و عقده ی روانی و مشکلات زناشویی پدید خواهد آمد؛ زیرا این دو روش از قاعده ی غیر واقعی برخاسته، در حالی که قانون تعدد زوجات بر پایه ی شرعی بنا شده است و با کنترل نیازها در چارچوب واقعی آن، می‌کوشد با حل مشکل بر اساس اصول اخلاقی اسلام، آثار منفی آن را از بین ببرد. 3⃣ اخلاق زن و شوهر حتی در تک همسری، اساس برخورد با مشکلات زندگی زناشویی است. گاه اخلاق منفی و نادرست، زندگی زناشویی را در تک همسری فرو می‌پاشد و گاه در حالت چند زنی، اخلاق مثبت و درست، زندگی زناشویی را پایدار و استوار نگاه داشته است. بنابراین، تک زنی یا چند زنی از حالت‌های خارجی پیوند زناشویی است. .