📡
اهميـت فـضـاى مـجـازى
⁉️ما از چه زاويهاى به فضاى مجازى نگاه مىكنيم؟
پاسخ اين سؤال، به حوزه تخصصى ما مربوط مىشود.
🔅
اگر يك فيلسوف باشيد، با نگاه فلسفى، آن را جايى مىدانيد كه
🔻
«همگان در يك فضاى لامكان و لازمان با هم مرتبط شدهاند.»
و يا اينكه
🔻
«فضاى مجازى، انعكاسى از جهان واقعى است.»
و يا مىگوييد:
🔻
«دنياى مجازى، بسط و گسترش جهان حقيقى است.»
🔘از نگاه يك جامعهشناس،
#فضاى_مجازى منعكسكننده هنجارها و ناهنجارهاى جامعه است. اگر نگاه سياسى داريد، فضاى مجازى را فرصت و تهديدى براى حاكميت مىشماريد؛ اگر نگاه فرهنگى داريد، فضاى مجازى را محل تضارب آرا و انديشهها مىدانيد؛ اگر يك مهندس و متخصص فنى مرتبط با فناورى اطلاعات و ارتباطات هستيد،
🔹 فضاى مجازى را ضرورت و زيربنايى براى ارتباطات مىبينيد؛ اگر نگاه آكادميك و دانشگاهى داريد، فضاى مجازى را بستر تعامل علمى و راه حلى براى عدالت آموزشى مىدانيد؛ اگر از نگاه دولت مىنگريد، فضاى مجازى را سازوكارى براى خدمات دولتى مىدانيد و از نگاه اقتصادى نيز فضاى مجازى را چرخه عرضه كالا و گردش پول و سرمايه و فرصتى تازه براى كسبوكار مىشماريد.
💡 از نگاه عموم مردم، فضاى مجازى، راه ارتباط با يكديگر، سرگرمى و كسب خبر شمرده مىشود؛ اما بايد گفت كه فضاى مجازى، همه اين ويژگىها را دارد و هنوز زواياى پنهان ديگرى نيز در اين فضا نهفته است كه در آينده، ابعاد آن روشن خواهد شد.
📍اينكه «فضاى مجازى با هويت آحاد جامعه و ساختار و نهادهاى اجتماعى ما چه مىكند؟»، پرسشى است كه متخصصان حوزه جامعهشناسى و ارتباطات و متوليان فرهنگ و هنجارهاى جامعه و در كل، حاكميت بايد پاسخ آن را بدهد؛ ولى آنچه مسلم است، اين است كه فضاى مجازى با نيازسازى، كنترل و مديريت نيازها و آنگاه ارائه خدمت و رفع نيازها، به ايجاد وابستگى و دلبستگى براى كاربران مىپردازد و با تعيين معيار و ارزشگذارى بر باورها و پيشفرضها، كاربرانش را متحول ساخته، در نهايت، هويت آنان را از لحاظ فرهنگى، اجتماعى و سياسى تسخير مىكند. به اين ترتيب، فضاى مجازى، به عنوان يك رسانه متعامل، نقشكاربران را از يك تماشاچى، به بازيگرى تمامعيار متحول مىسازد.
➕
ادامه دارد...
#سواد_فضای_مجازی