سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
. 😠انتقاد به ولایت مرد بر فرزندان ⚡️ #شبهه ی ولایت در امر ازدواج فرزند 🤔«در مواد ۱۱۸۰ و ۱۱۸۱ قا
💡شبـهـات پیـرامون زنـان ◀️ مــتــن بیستم ونهم 🔘 طـرح شـبهـه ☑️ مسأله ی اذن و اجازه در خانواده ((لطفا متن های قبلی رامطالعه نمایبد تاراحتر بتوانید این متن ومطلب رادرک ومطالعه نمایید)) بررسی انتقاد به ولایت مرد بر فرزند 1⃣ ولایت در امر ازدواج فرزند ✍اما در مورد این که چرا فقط پدر در ازدواج فرزندش که به سن بلوغ نرسیده است، ولایت و سرپرستی دارد و برای مادر چنین چیزی نیست باید به چند نکته توجه داشت: ❶ همان گونه که از آیه ۳۴ سوره نساء و روایات به دست آمد، سرپرستی و ولایت بر همه ی امور خانواده با مرد است که مسلماً فرزندان و یکی از مهم ترین مسایل آنان یعنی ازدواج نیز باید تحت سرپرستی پدر باشد. ❷ دلیل این مسأله چیزی نیست جز این که اگر با دید کلی تر به مسأله بنگریم، از یک سو نفقه و تأمین نیاز فرزندان با پدر است و از سوی دیگر، تعقل و تدبیر در پدر غلبه دارد و مادر احساس و عاطفه و مهر و محبت. به همین دلیل، امور فرزندان که بیشتر محتاج دقت و سنجش همه ی جوانب است، باید به عهده ی پدر باشد و وی بر آن‌ها نظارت و سرپرستی داشته باشد. ❸ اصولاً اداره و نظارت بر امور فرزندان، تکلیف و وظیفه است نه حق، تا بگوییم حقی از مادر سلب شده است، بلکه تکلیفی از عهده ی او برداشته شده است. به ویژه در امر مهم و حساس ازدواج فرزندان که محتاج دقت زیادی است. البته اگر اسلام چنین وظیفه ای را به عهده ی پدر گذاشته است، آن را همراه با یک قید و شرط مهم بیان کرده که همان رعایت مصلحت فرزند است. 🔻درباره ی این شبهه که چرا پسر پس از بلوغ و رشد در ازدواج، به اجازه ی پدر نیاز ندارد، ولی درباره ی دختر چنین نیست، باید گفت: «از نظر اسلام چند چیز مسلّم است: پسر و دختر هر دو از نظر اقتصادی استقلال دارند. هریک از دختر و پسر اگر بالغ، عاقل و رشید باشند؛ یعنی از نظر اجتماعی به چنان رشد فکری رسیده باشند که بتوانند شخصاً مال خود را نگهداری کنند، ثروت شان را باید در اختیار خودشان قرار داد و پدر، مادر یا برادر و یا کس دیگر، حق نظارت و دخالت ندارد. 👆مطلب مسلّم دیگر این است که پسران اگر به سن بلوغ برسند و واجد عقل و رشد باشند، خود اختیاردار خود هستند و کسی حق دخالت در ازدواج آنان را ندارد. اما دختر اگر یک بار شوهر کرده است و اکنون بیوه است، کسی حق دخالت در کار او را ندارد. اما وضع دختری که دوشیزه است و اولین بار است که می‌خواهد با مردی پیمان زناشویی ببندد، چگونه است؟ ☑️ در این که پدر اختیاردار مطلق او نیست و نمی تواند بدون میل و رضای او، او را به هرکس که دلش می‌خواهد، شوهر بدهد، حرفی نیست. 👈 چنان که در روایتی هست، دخترک نگران و هراسان نزد رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: «یا رسول اللّه صلی الله علیه و آله! پدرم برادرزاده ای دارد و بی آن که نظر مرا بخواهد، مرا به عقد او درآورده است». 🌺حضرت فرمود: «حالا که او این کار را کرده است، تو هم مخالفت نکن، صحّه بگذار و زن پسرعمویت باش». 😞 و عرض کرد: «یا رسول اللّه صلی الله علیه و آله! من پسرعمویم را دوست ندارم. چگونه زن کسی شوم که دوستش ندارم؟ » 📍حضرت فرمود: «اگر او را دوست نداری هیچ، اختیار با خودت. برو هرکس را خودت دوست داری، به شوهری برگزین». ☺️ دختر عرض کرد: «اتفاقاً او را خیلی دوست دارم و جز او کس دیگر را دوست ندارم و زن کسی غیر از او نخواهم شد، اما چون پدرم بی آن که نظر مرا بخواهداین کار را کرده است، به عمد آمدم، با شما سؤال و جواب کنم تا از شما این جمله را بشنوم و به همه ی زنان اعلام کنم از این پس پدران حق ندارند، سرخود هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند و دختران را به هرکس که دل خودشان می‌خواهد شوهر دهند». 👆این روایت را فقهایی مانند شهید ثانی در مسالک و صاحب جواهر از طرق عامه نقل کرده اند. ادامه دارد....