(۲) استاد ضرابی ... ✳فلسفه واسرار ✨▪️پیامبر عظیم الشأن اسلام در اولین فرصت بعد از مباحث ضروری توحید و ‌معاد و نبوت که موضوع سوره‌های مکی را تشکیل می‌دهد به بیان احکام دین در مدینه پرداختند. البته در غالب این احکام نتایج واضح و آشکاری در عمل به آنها وجود دارد که انسان را به اسرار آن واقف می‌گرداند و برخی هم که مربوط ابعاد پنهان وجود است و اساسا انسان خبری از وجود آنها ندارد، بخصوص بخشی که مربوط به اسرار بعد پنهان وجود انسان و روح اوست،سخن گفتن در باره آنها بدون مقدمات و معرفت لازم ثمری نخواهد داشت. بنابراین لازم است بعد از ایمان به خدا و رسولش ص به دستور العمل‌های پیامبر اسلام که از سوی خالق انسان و هستی آورده می‌شود، معامله طبیبی شود که با دارو ها وادویه مختلفی می‌خواهد مردمی را از بیماریها نجات داده راه و روش زندگی سالم را به آنها بیاموزد. اگر مردم شرط کنند که ما داروهای تو را نخواهیم خورد مگر به خواص و اسرار آن آگاه شویم، به فرمایش امام خمینی ره این مردم از آن مرض خواهند مرد قبل از آنکه به اسرار داروها آگاه شوند. ضمن اینکه شناخت اسرار این داروها متوقف به شناخت ساختار درون و بیرون خلقت انسان و گیاهان و داروها است که تحصیل آن علوم به سالیانی صرف وقت وکوشش و تلاش نیازمند است. ✅انسان عملا در زندگی خود بر اساس تعبد عمل می‌کند. شما ببینید که معمولا افراد در چند رشته و موضوع کسب تخصص می‌کنند؟ در باقی رشته‌هایی که تخصصی ندارند بر اساس تعبد عمل می‌کنند. از لباسی که می‌پوشد، خانه‌ای که در آن زندگی می‌کند. اتومبیلی که سوار می‌شود و وسایلی که در محیط خانه از آن استفاده می‌کند و غیره همه بر اساس تعبد است. ✅اکنون می‌بینید از میان اسراری که انسان باید از آنها آگاه شود خداوند اموری را که از همه ضرورت بیش‌تری دارد و با تعبد صرف نمی‌توان به آنها رسید، به انسان ارائه نمود است از قیبل شناخت خداوند، هدف خلقت، شناخت فلسفه بودن در عالم دنیا ، تعالیم و راه و روش عملی شریعت و اخلاق و معارف الهی و غیره . امام علی‌ علیه السلام فرمودند: «لم یطلع العقول علی تحدید صفته و لم یحجبها عن واجب معرفته » (۱) هیچ عقلی را اجازه نداد که به کنه صفت حق راه پیدا کند و هیچ عقلی را هم از مقدار لازم معرفت محجوب نکرد آن مقداری که واجب است راه باز است آن مقداری که راه بسته است لازم نیست . در این جا فرمود: اولین اش آن است که اینها حق معرفت داشته باشند «عرفوا التوحید حق معرفته و احکموا علم توحیده والایمان بعد ذلک بما هو صفته » علم التوحید را محکم و متقن بکند و به او ایمان بیاورد «ثم علموا حدود الایمان و حقائقه و شروطه و تاویله » اول خدا، بعد ایمان به خدا . و امور دیگر را که شناخت آنها در این پایه از اهمیت نبوده است، به اجمال بیان نموده مانند فلسفه عدد رکعات و جهر و اخفات آن و سایر امور . ملاحظه کنید مادر و پدر در تعلیم کودکانشان در درجه اول به آنها چه اموری را می‌آموزند؟ و از کنار چه مسائلی به سادگی می‌گذرند؟ ✅ با این همه در روایات اشاراتی به دلیل جهر و اخفات در نمازها از امام رضا ع در تحف العقول صورت گرفته است)وسائل الشیعه، ج 6، ص 82، ح 77406 (یا پیامبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ در سفر معراج: ... خداوند نماز صبح را بر او واجب کرد و امر کرد تا بلند بخواند تا فضل خود را به مردم نشان دهد، چنان که به ملائکه فضل خود را نشان داده بود.»(۲) ✅پس از اسرار معنوی که خدا و رسول و اهل بیتش علیهم السلام داناترند در بیان دلایل طبیعی جهر و اخفات به ذهن این حقیر می‌رسد که ممکن است گفته شود نمازهای صبح و مغرب و عشاء در اوقاتی قرار گرفته‌اند که غلبه خواب در آنها معمول است و بلند خواندن به جهت پیشگیری، مناسب‌تر است بویژه برای آنها که مقید به اول وقت نیستند. ✅خلاصه اینکه خوب است تدبر و اندیشه در اموری باشد که مورد توصیه اولیاء دین قرار گرفته است مانند موضوعاتی که در سرّ الصلاة حضرت امام ذکر گردیده از قیبل اسرار وضوء قبل از نماز ، استقبال قبله ، اسرار وقت، و غیره 🔰پاورقی ۱خطبه 49 ۲(وسائل الشیعه، ج 6، ص 83، ح 7407) ╭─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╮ ‌        @tadaborehussaini ╰─🕯─═▪️🕯▪️═─🕯─╯