📘📚جای دارد در رابطه با روایت مقبوله عمر بن حنظله کتابی نوشته شود و این موارد آتی تحقیق شود: 📌💠از جهت سند این ها به ذهنم می آید: ۱. بررسی نسخ و کتبی که این روایت را نقل نمودند ۲. تصحیح روایت از طریق قول به صحت روایات کافی ۳. توثیق عمر بن حنظله ۴. تصحیح و توثیق روایت از جهت متن(توثیق خبری در مقابل مخبری) ۵. اصالة العدالة و الوثاقة عند الجهل بالراوی ۶. اعتبار یا عدم اعتبار توثیق متأخرین ۷. چرا به روایتی بخاطر مقبولیت آن در نزد علماء بهاء دهیم؟! 📌💠اما از جهت متن: ۱. تحاکم و ترافع به حاکمان و قضات غیر شیعه ۲. معیت اهل بیت با قرآن امروزی و استناد شان به آن ۳. چرایی عدم اکتفاء امام برای حرمت تحاکم به طاغوت به سخن خودش (مسأله فقیه و مستنبط پروری و مطالبه دلیل) ۴. چرایی حرمت اخذ به حکم قاضی طاغوت حتی اگر حق باشد ۵. آیا با توجه به یَنْظُرَانِ إِلَی مَنْ کَانَ مِنْکُمْ.. اشاره دارد به اینکه انتخاب قاضی و حاکم جامع الشرایط بر عهده مردم است؟ ۶. بررسی صفات سه گانه(روی حدیثنا، نظر فی حلالنا و حرامنا، عرف احکامنا) ۷. بررسی استعمالات حکم و حاکم در لسان عرب خصوصا در قرآن و روایات(جعلته علیکم حاکما) ۸. لازم الاتباع بودن حکم قاضی یا فقیه یا حاکم مشروط است به اینکه حکم او بر اساس موازین احکام اهل بیت باشد ۹. بدون تشکیل حکومت نیز میتوان امور قضائی شیعیان را حل کرد ۱۰. آیا حکومت به معنای امارت است؟ ۱۱. اشتراط اعلمیت و افقهیت و اعدلیت در حاکم و قاضی و اینکه حکم واجب الاتباع حکم اعلم و افقه است(الْحُکْمُ مَا حَکَمَ بِهِ أَعْدَلُهُمَا وَ أَفْقَهُهُمَا) ۱۲. زمانی که استظهار و حکم دو فقیه اعلم و اعدل اختلاف داشت باید حکم اعلمی را اخذ کرد که بر اساس روایت مجمع علیه حکم کرده ۱۳. بررسی معنای صفات عدالت و فقه و چگونگی شناخت آن در فردی به همراه بررسی راه های متعارف مذکور در رساله های عملیه برای شناخت اعلم و نقد آن ۱۴. امر به عمل به روایت مجمع علیه و ترک شاذ عند الاصحاب(آیا این امر صرفا من باب اجزا ظاهر از واقع است و لو شاذ حکم حق باشد ترکش بی اشکال؟) ۱۵. تثلیث در اشیاء(حلال بیّن واجب الاتباع و حرام بیّن واجب الترک و امر مشکل و مجهول شبهه ناک واجب الرّد) ۱۶. بیان اصول علاجیه برای حل تعارض بین روایات(عرضه بر کتاب و سنت و عامه و..) و چرایی اختلاف در اخبار ۱۷. چگونگی عرضه روایت بر محکمات قرآن و روایات و بررسی معنای موافقت روایت با قرآن ۱۸. معنای موافقت یا مخالفت با عامه(موافقت با روایات شان یا فتاوایشان؟!) ۱۹. بین دو روایت متعارض که موافق عامه هستند روایتی را باید ترک نمود که حاکمان و قضات عامه به آن میل بیشتری دارند ۲۰. اصل روایی و عقلی الوقوف عند الشبهات خود حتی در بحث تعادل و تراجیح هم جاریست(که اگر بین دو روایت متعارض تمییز کردن ممکن نبود توقف خیر من الاقتحام فی الهلکات) @Talabeh_nevesht110