👆👆👆ادامه آیات 55 تا 62 انفال دال بر این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با گروهی از کفار چند مرتبه عهد بستند ولی اینها عهد را شکستند. خداوند متعال دستور میدهد که دیگر به ایشان مهلت نده و به گونه ای دمار از روزگارشان در بیاور که درس عبرتی برای افراد پشت جبهه شان شود. و اگر ترس این را داری که گروهی عهدشکنی کند (یعنی نشانه های عهدشکنیشان روشن شده است) توافق را به سوی او پرتاب کن و مثل خودشان با آنها رفتار کن! مبادا کفار گمان کنند که با این خیانتها از دست ما فرار کرده اند! آنها حریف ما نیستند. شما هم هرگونه که می توانید نیروی خود را برای ترساندن دشمنان آماده کنید. و اگر کافران مایل به تسلیم (یا صلح) بودند تو هم بپذیر و بر خدا توکل کن. اگر بخواهند به تو نیرنگ بزنند با نگران نباش چرا که خداوند برای تو کافی است. همانطور که از این آیات روشن می شود خدای متعال در برابر عهد شکنان و حتی کسانی که نشانه های عهد شکنی شان روشن شده است بسیار با شدت برخورد می کند. به بیان مرحوم علامه طباطبایی آیات کریمه دو قانون الهی را در برابر عهدشکنان متذکر می شود: 1. اگر عهدشکنی کردند بر حاکم اسلامی لازم است بر ایشان سخت بگیرد 2. اگر به گونه ای رفتار می‌کنند که خوف عهد شکنیشان می‌رود نیز مثل خود آنها رفتار کرده و پیمان را به خودشان پرتاب کند. ⁉️ حال آیا معقول است که خدای متعال بفرماید اگر گروهی که با شما عهد بسته اند ولی ترس از عهدشکنی شان داری به واسطه شواهد و قرائن رفتارهایشان، عهدشان را ملغی کن ولی باز اگر گفتند می خواهیم عهدی ببندیم بپذیر! واضح است که به قرینه آیات بالا مراد این است که اگر گونه ای ابراز علاقه به صلح کردند که دیگر خوف از عهد شکنیشان نیست از آنها بپذیر نه در هر شرایطی! بلکه اساسا به احتمال قوی (همانطور که برخی مفسران هم گفته اند) مراد از سلم تسلیم شدن در برابر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می باشد نه صرف معاهده. همچنین در ابتدای آیات که می فرماید تو با اینها عهد بستی ولی هر بار عهد شکنی کردند قطعا به معنای این نیست که پیامبر اکرم دقتهای عاقلانه در اطمینان به دشمن را نداشته اند و راحت به حرف آنها اعتماد کردند بلکه به اصطلاح طلبگی موضوع آیات قضیه خارجیه است و ناظر به اتفاقی است که در آن پیامبر اکرم چند مرتبه با گروهی عهدی بستند (که آیه در مقام بیان آن و شرایطش و کیفیت آن و اینکه پیامبر در مقابل آنها چه تضمینی گرفتند و چه شرایطی بر معاهده حاکم بوده است نیست) ولی آنها عهدشکنی کردند. ✅ خلاصه اینکه از مجموع آیات به وضوح استفاده می شود که نباید به گونه ای با دشمن قرارداد بست که او بی دردسر و به راحتی عهد شکنی کرده و به ریش مسلمانها بخندد بلکه حتی اگر نشانه های بد عهدی آنها روشن شد باید با شدت مقابله به مثل نمود. بله اگر گروهی که برنامه ظلم و تعدی به شما ندارند برقراری روابط عادلانه با آنها ایرادی ندارد (لا ینهاکم الله ) و ایشان هم تا زمانی که بر عهد خود استوار ماندند ما نیز موظف به حفظ پیمانیم (فمااستقاموا لهم فاستقیموا لکم) اما این به معنای انعقاد قراردادهای ضعیفی که دشمن بدون هزینه بتواند آن را نقض کند یا بستن دوباره قرارداد با همان دشمن وقتی که هنوز نشانه های بد عهدی در او باقی است نمی باشد. ⚠️ در آخر توصیه ای به آقای دکتر ظریف دارم. پیشنهاد میکنم اینجور مسائل که نیاز به تخصص در آیات مختلف قرآن دارد را از اهلش که تخصص لازم دارند بگیرند و الا به خطا و گمراهی میفتند. توصیه میکنم این نکات مفسر عالی قدر آیت الله جوادی آملی دام ظله را همیشه آویزه گوش داشته باشند: 1⃣ «مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد، باید طرزی توافق‌ها را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند، اگر کشوری توانست یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است!» 2⃣« وقتی باطرف امریکایی دست می دهید،بعدش انگشتان خودرا بشمارید که کم نشده باشد! این را از سر شوخی نگفتم بلکه کاملا جدی بود.» 3⃣«به آن‌ها گفتم این‌ها به هیچ وجه قابل اعتمادنیستند، ما در کودتای ۲۸مرداد آمریکایی‌ها را دیدیم. سه سال قبل هم گفتیم که دیاثت سیاسی هم وجود دارد مواظب باشید. قبل از اینکه دیگران بگویند برجام خطر دارد ما به این‌ها گفتیم.» @Tanbiholomah