🌾🍃درروایات آمده است: خداوند در مال اغنیا به مقدار حلّ مشكل نیازمندان حقّى قرار داده است و اگر مىدانست كه برایشان كافى نیست، آن را مىافزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مىپرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنیا زكات مىدادند، فقیرى در كار نبود.
🌾🍃بر خلاف عقیدهى بعضى در مورد جلوگیرى از افزایش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقیده دارد كه باید به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهرهگیرى از طبیعت رشد كند، ولى مالیات هم بپردازد.
🌾🍃شرط مصرف زكاتِ در راه خدا، «فى سبیل اللَّه» فقر نیست، بلكه در هر جا كه كمك به حاكمیّت خطّ اسلام كند، مىتوان خرج كرد.
🌾🍃براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مىتوان از زكات استفاده كرد و این مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است.
🌾🍃اگر بر گردن كسى، دیه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول «والغارمین» است و مىتوان از زكات به او كمك كرد.
🌾🍃شاید تعبیر «وفى الرقاب»، شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانیان یا تأمین مخارج آنان هم بشود.
🌾🍃تقسیم زكات در موارد هشتگانه، لازم نیست یكسان باشد؛ بلكه زیر نظر حاكم اسلامى و به مقدار نیاز و ضرورت تقسیم مىشود.
زكات، عامل تعدیل ثروت است.
🌾🍃زكات، تشكّر عملى از دادههاى الهى است.
زكات، فاصلهى طبقاتى را كاسته، كینهى میان فقرا و ثروتمندان را مىزداید.
🌾🍃زكات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنیا طلبى و وابستگى مادّى مىكاهد.
🌾🍃زكات، پشتوانهى تأمین اجتماعى محرومان است. به فقیر مىگوید: نگران نباش، به ورشكسته مىگوید: تلاش مجدّد كن، به مسافر مىگوید: از ماندن در راه نترس، به كارمند مىگوید: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعدهى آزادى مىدهد، بازار خدمات الهى را رونق مىبخشد و دلهاى دیگران را به اسلام جذب مىكند.
🌾🍃غفلت از یاد خدا، بهرهكشى از مردم، سنگدلى، طغیان و عیّاشى، ثمرهى تكاثر و ثروتاندوزى است و زكات، داروى این بیمارى است.
🌾🍃زكات، علاوه بر محرومیت زدایى، گرایش به اسلام را مىافزاید و یا لااقل موجب ترك همكارى افراد با دشمنان اسلام مىگردد. چنانكه در روایات آمده است كه گاهى افرادى كه ایمان ضعیفى دارند، با كمكهاى مالى و نزدیك شدن به اسلام، ایمانشان استوار مىشود.
🌾🍃زكات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمینهساز عدالت اجتماعى، فقرزدایى، تأمین كارمندان، محبوبیت بینالمللى، آزادى بردگان وافراد در بند، به حركت درآوردن نیروها، حفظ آیین وكیان مسلمانان وگسترش خدمات عمومى است.
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡📭
1-🍂 زكات، نشانهى صداقت در اظهار ایمان است. «انّما الصدقات»
2-🍀 تقسیم زكات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عیبجویى منافقان، فرمود: «انّما الصدقات للفقراء و...»
3-🍂 مصرف زكات در غیر موارد هشتگانهى این آیه، جایز نیست. «انّما الصدقات»
4-🍀 یكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بیمه و تأمین زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء»
5 -🍂 همهى دارایىهاى انسان از خودش نیست، دیگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...»
6-🍀 پرداخت كنندگان زكات، نباید بر فقیران منّت بگذارند، چون سهم زكات، ملك خودشان است. «للفقراء»
7-🍂 فقرزدایى باید در رأس برنامههاى نظام اسلامى باشد. «فریضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد دیگر.
8 -🍀 تأمین زندگى كسانى كه به دنبال اقامهى احكام و فرائض دینى هستند، لازم است. «والعالمین علیها»
9-🍂 هر كارى بها و ارزشى دارد، خواه كارگر و كنندهى آن نیازمند باشد، یا غنى. «العاملین علیها»
10-🍀 همچنان كه قاضى باید تأمین شود تا به فكر رشوه نیفتد، دست اندركاران زكات هم باید تأمین شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نیفتند. «العاملین علیها»
11-🍂 براى جمعآورى زكات، باید كسانى از سوى حكومت اسلامى مأمور شوند. «العاملین علیها»
12-🍀 مسائل مادى و معنوى، به هم آمیخته است. «والمؤلفة قلوبهم»
13-🍂 اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو ولاف زن، با حلّ مشكلات اقتصادى جامعه ها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مكتب خود را توسعه مىدهد. «المؤلفة قلوبهم»
14-🍀 از وظایف دولت اسلامى آن است كه مال را وسیلهى جذب دلها قرار دهد. «والمؤلفة قلوبهم»
15-🍂 اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وفى الرقاب»
16-🍀 مخارج تشكیلات زكات، بر دولت تحمیل نمىشود، بلكه خودكفاست. «العاملین علیها»
17-🍂 حكومت اسلامى، مسئول گرفتن زكات و پرداختِ بجاى آن است، تا فقرا، خود مستقیماً نزد اغنیا نروند و احساس حقارت نكنند.«العاملین علیها»
18-🍀 بودجهى جهاد و دفاع از سرزمین اسلامى از زكات و به دوش مردم است. «فى سبیل اللَّه»