🌾🍃درروایات آمده است: خداوند در مال اغنیا به مقدار حلّ مشكل نیازمندان حقّى قرار داده است و اگر مى‏‌دانست كه برایشان كافى نیست، آن را مى‏‌افزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مى‏‌پرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنیا زكات مى‏‌دادند، فقیرى در كار نبود. 🌾🍃بر خلاف عقیده‏ى بعضى در مورد جلوگیرى از افزایش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقیده دارد كه باید به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهره‏گیرى از طبیعت رشد كند، ولى مالیات هم بپردازد. 🌾🍃شرط مصرف زكاتِ در راه خدا، «فى سبیل اللَّه» فقر نیست، بلكه در هر جا كه كمك به حاكمیّت خطّ اسلام كند، مى‏توان خرج كرد. 🌾🍃براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مى‏توان از زكات استفاده كرد و این مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است. 🌾🍃اگر بر گردن كسى، دیه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول «والغارمین» است و مى‏‌توان از زكات به او كمك كرد. 🌾🍃شاید تعبیر «وفى الرقاب»، شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانیان یا تأمین مخارج آنان هم بشود. 🌾🍃تقسیم زكات در موارد هشتگانه، لازم نیست یكسان باشد؛ بلكه زیر نظر حاكم اسلامى و به مقدار نیاز و ضرورت تقسیم مى‏‌شود. زكات، عامل تعدیل ثروت است. 🌾🍃زكات، تشكّر عملى از داده‏هاى الهى است. زكات، فاصله‏ى طبقاتى را كاسته، كینه‏ى میان فقرا و ثروتمندان را مى‏‌زداید. 🌾🍃زكات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنیا طلبى و وابستگى مادّى مى‏‌كاهد. 🌾🍃زكات، پشتوانه‏ى تأمین اجتماعى محرومان است. به فقیر مى‏‌گوید: نگران نباش، به ورشكسته مى‏‌گوید: تلاش مجدّد كن، به مسافر مى‏‌گوید: از ماندن در راه نترس، به كارمند مى‏‌گوید: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده‏ى آزادى مى‏‌دهد، بازار خدمات الهى را رونق مى‏‌بخشد و دل‏هاى دیگران را به اسلام جذب مى‏‌كند. 🌾🍃غفلت از یاد خدا، بهره‏‌كشى از مردم، سنگدلى، طغیان و عیّاشى، ثمره‏ى تكاثر و ثروت‏اندوزى است و زكات، داروى این بیمارى است. 🌾🍃زكات، علاوه بر محرومیت زدایى، گرایش به اسلام را مى‏‌افزاید و یا لااقل موجب ترك همكارى افراد با دشمنان اسلام مى‏‌گردد. چنانكه در روایات آمده است كه گاهى افرادى كه ایمان ضعیفى دارند، با كمك‏هاى مالى و نزدیك شدن به اسلام، ایمانشان استوار مى‏‌شود. 🌾🍃زكات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمینه‏‌ساز عدالت اجتماعى، فقرزدایى، تأمین كارمندان، محبوبیت بین‏المللى، آزادى بردگان وافراد در بند، به حركت درآوردن نیروها، حفظ آیین وكیان مسلمانان وگسترش خدمات عمومى است. ─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─ پيام ها ⚡📭 1-🍂 زكات، نشانه‏‌ى صداقت در اظهار ایمان است. «انّما الصدقات» 2-🍀 تقسیم زكات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عیب‏جویى منافقان، فرمود: «انّما الصدقات للفقراء و...» 3-🍂 مصرف زكات در غیر موارد هشتگانه‏‌ى این آیه، جایز نیست. «انّما الصدقات» 4-🍀 یكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بیمه و تأمین زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء» 5 -🍂 همه‏ى دارایى‏هاى انسان از خودش نیست، دیگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...» 6-🍀 پرداخت كنندگان زكات، نباید بر فقیران منّت بگذارند، چون سهم زكات، ملك خودشان است. «للفقراء» 7-🍂 فقرزدایى باید در رأس برنامه‏‌هاى نظام اسلامى باشد. «فریضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد دیگر. 8 -🍀 تأمین زندگى كسانى كه به دنبال اقامه‏ى احكام و فرائض دینى هستند، لازم است. «والعالمین علیها» 9-🍂 هر كارى بها و ارزشى دارد، خواه كارگر و كننده‏ى آن نیازمند باشد، یا غنى. «العاملین علیها» 10-🍀 همچنان كه قاضى باید تأمین شود تا به فكر رشوه نیفتد، دست اندركاران زكات هم باید تأمین شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نیفتند. «العاملین علیها» 11-🍂 براى جمع‏آورى زكات، باید كسانى از سوى حكومت اسلامى مأمور شوند. «العاملین علیها» 12-🍀 مسائل مادى و معنوى، به هم آمیخته است. «والمؤلفة قلوبهم» 13-🍂 اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو ولاف زن، با حلّ مشكلات اقتصادى جامعه‏ ها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مكتب خود را توسعه مى‏‌دهد. «المؤلفة قلوبهم» 14-🍀 از وظایف دولت اسلامى آن است كه مال را وسیله‏‌ى جذب دلها قرار دهد. «والمؤلفة قلوبهم» 15-🍂 اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وفى الرقاب» 16-🍀 مخارج تشكیلات زكات، بر دولت تحمیل نمى‏‌شود، بلكه خودكفاست. «العاملین علیها» 17-🍂 حكومت اسلامى، مسئول گرفتن زكات و پرداختِ بجاى آن است، تا فقرا، خود مستقیماً نزد اغنیا نروند و احساس حقارت نكنند.«العاملین علیها» 18-🍀 بودجه‏ى جهاد و دفاع از سرزمین اسلامى از زكات و به دوش مردم است. «فى سبیل اللَّه»