─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 12. یوسف آيه 60 آيه🔻 ⤵️فَإِنْ لَّمْ تَأْتُونِى بِهِ فَلا كَيْلَ لَكُمْ عِندِى وَلَا تَقْرَبُونِ ترجمه🔻 ⤵️(ولى) اگر آن برادر را نزد من نیاورید، نه پیمان هاى (از غلّه) نزد من خواهید داشت و نه نزدیك من شوید. ─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📭  1- 📌در مدیریّت، هم محبّت لازم است و هم تهدید. اوّل مژده و محبّت؛ «أنَا خیر المنزلین» بعد تهدید و اولتیماتوم. «فان لم تاتونى»  2-📍 زمینه هاى سوء استفاده را از بین ببریم. (اگر رسم شود كه حاضرین سهم غائبین را بگیرند بعضى سوء استفاده مى كنند.) «فان لم تأتونى فلا كیل لكم»*  3-📌 در اجراى قانون، میان برادر وخانواده ودیگران نباید تبعیض قائل شد. «فلاكیل لكم» (هر شخصى سهم معینى داشت وباید خود دریافت مى كرد.)  4- 📍در تهدید لازم نیست كه مدیر تصمیم صد در صد بر اجرا داشته باشد. «فلا كیل لكم» (زیرا یوسف كسى نبود كه حاضر شود برادرانش از قحطى بمیرند.)  5 -📌 قاطعیّت در پیاده كردن برنامه ها، شرط رهبرى است. «فلاكیل لكم عندى و لاتقربون» ─┅─═ঊঈ💓ঊঈ═─┅─ ⏮ سوره 12. یوسف آيه 61 آيه🔻 ⤵️قَالُواْ سَنُرَ وِدُ عَنْهُ أَبَاهُ وَإِنّا لَفَعِلُونَ ترجمه🔻 ⤵️(برادران به یوسف) گفتند: او را با اصرار و التماس از پدرش خواهیم خواست و حتماً این كار را خواهیم كرد. ─┅─═ঊঈ💓ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیر نور☀️ ⤵️«مراودة» به مراجعه پى درپى، همراه با التماس یا خدعه و فریب گفته مى شود.  بوى حسد از كلام برادران استشمام مى شود، به جاى «ابانا» گفتند: «اباه» و در اوّل سوره نیز گفتگوى برادران این بود كه؛ «لیوسف و اخوه احبّ الى ابینا منّا» پدر براى ماست، ولى یوسف و برادرش را بیشتر از ما دوست دارد. ─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📭 1- 📚سفر فرزند باید به اذن پدر و رضایت او باشد. «سنراود عنه اباه»*  2- 📖برادران یوسف از عكس العمل منفى پدرشان در برابر تقاضاى همراه بردن بنیامین مطلع بودند. («سنراود» به معناى گفتگوى پى در پى همراه با نقشه و تدبیر است)*  3- 📚حضرت یعقوب پس از ماجراى یوسف بنیامین را از خود دور نمى كرده است و جدا كردن او از پدر، كار آسانى نبود. «سنراود عنه اباه»*  ─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 12. یوسف آيه 62 آيه🔻 ⤵️وَقَالَ لِفِتْيَنِهِ اجْعَلُواْ بِضَعَتَهُمْ فِى رِحَالِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَعْرِفُونَهَآ إِذَا انقَلَبُواْ إِلَى أَهْلِهِمْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ترجمه🔻 ⤵️و (یوسف) به غلامان خود گفت: آنچه را به عنوان قیمت پرداخته اند در بارهایشان بگذارید، تا چون به خانواده ى خود بازگردند آن را باز شناسند، به امید آنكه (بار دیگر) برگردند. ─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیر نور☀️ ⤵️حضرت یوسف كه در آیات قبل از او با تعابیرى چون؛ «صادق، محسن، مخلص» یاد شده، یقیناً بیت المال را به پدر وبرادران خود نمى بخشد و ممكن است كه پول غلّه را از سهم و ملك شخصى خود داده باشد. 🕊پول را برگرداند تا بى پولى، مانع سفر دوم آنها نشود. «لعلّهم یرجعون» علاوه بر آنكه برگرداندن پول، نشانه صمیمیّت و نداشتن سوءقصد از اصرار برآوردن برادر است و مخفیانه در بین كالا گذاردن نشانه بى منّت بودن وحفظ از دستبرد سارقین است. 🐬یوسف كه دیروز برده و خدمتكار بود، امروز غلام و خدمتكار دارد. «لفتیانه» اما در هنگام ملاقات برادران، نه انتقام گرفت و نه گلایه اى نمود و نه كینه اى داشت. بلكه با برگرداندن سرمایه آنان، به آنها توجّه داد كه من شما را دوست مى دارم. ─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📭  1- 🍊مدیر و رهبر لایق باید طرحهایش ابتكارى باشد. «اجعلوا»  2-🍋 بدى ها را با خوبى جبران كنید.«اجعلوا بضاعتهم»  3- 🍊صله رحم، یعنى كمك نمودن، نه معامله كردن. «اجعلوا بضاعتهم»  4- 🍋پول گرفتن در زمان نیاز از پدر پیر و برادران، با كرامت نفس سازگار نیست. «اِجعلوا بضاعتهم فى رحالهم»  5 -🍊 یوسف، كار گذاردن بضاعت برادران را بر عهده چند نفر گذاشت تا هر گونه زمینه را براى اتهام مسدود كند و بردهاى سوء استفاده نكند كه مبلغ را براى خود بردارد و بگوید در رحال مسافران گذاشتم. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم»*  6- 🍋كمك به دیگران را حتّى الامكان مخفیانه انجام دهید. «فى رحالهم»*  7-🍊 نه انتقام و نه كینه، بلكه هدیه دادن براى ارتباط بعدى. «اجعلوا بضاعتهم فى رحالهم... لعلّهم یرجعون»  8 -🍋 براى بازیافتن انسانها، باید از پول گذشت. «اجعلوا بضاعتهم... لعلّهم یرجعون»  9- 🍊خوبى كردن بهترین وسیله جذب افراد است. «اجعلوا بضاعتهم... یرجعون»*  10- 🍋مسئولان، كارگزاران خود را نسبت به برنامه ها و طرحها كاملاً توجیه كنند تا مدیران موفقى باشند. (یوسف به همه فهماند كه هدف این كار، بازگشت این كاروان است) «لعلّهم یرجعون»* 👇