─┅─═ঊঈ💮ঊঈ═─┅─
⏪سوره 4. نساء آيه 148
⏪آيه 🔻 آغاز جزء ششم
⤵️لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعاً عَلِيما
ً
ترجمه 🔻
⤵️خداوند، آشكار كردن گفتار بد را دوست نمى دارد، مگر از كسى كه به او ستم شده باشد و خداوند، شنواى داناست.
─┅─═ঊঈ💮ঊঈ═─┅─
نکته ها،🔻تفسیرنور☀️
📛این آیه به مظلوم، اجازه دادخواهى و فریاد مى دهد، نظیر آیه ى 41 سوره شورى كه مى فرماید: «و لِمَن انتَصر بعد ظلمِه فَاولئك ما عَلیهم مِن سبیل» و هركس پس از ستم دیدن، یارى جوید و انتقام گیرد، راه نكوهشى بر او نیست.
📛افشاى زشتى ها را بارها قرآن منع كرده واز گناهان كبیره شمرده و وعده عذاب داده است. از جمله آیه 19 سوره نور كه علاقه به افشاى زشتى هاى مؤمنان را گناه مى داند: «انّ الذین یحبّون انتشیع الفاحشة فى الّذین آمنوالهم عذابالیم فى الدنیا والاخرة»
در تعبیر «من ظُلم» چند احتمال است:
1-📣 به معناى «ممن ظلم» باشد، یعنى فریاد كسى كه مورد ظلم قرارگرفته، جایز است.
2-📣 به معناى «لمن ظلم»، یعنى فریاد به نفع مظلوم، هر چند خودش مظلوم نباشد.
3-📣 به معناى «على من ظلم»، یعنى فریاد اعتراض آمیز به مظلومى كه ساكت نشسته و ذلّت مى پذیرد. البتّه احتمال اوّل، نزدیكترین وجوه است.
📛آنچه حرام است، افشاى عیوب مردم در برابر دیگران است، نه بازگویى عیوب افراد به خود آنان. چون پیامبر خدا فرموده است: مؤمن، آیینه ى مؤمن است.
📛امام صادق علیه السلام دربارهى این آیه فرمودند: كسى كه افرادى را مهمان كند، ولى از آنان به صورت ناشایست پذیرائى كند، از كسانى است كه ستم كرده و بر مهمان باكى نیست كه درباره او چیزى بگویند.
─┅─═ঊঈ💮ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡📬
1-🍃 قانون كلّى و اصلى، حرمت افشاگرى و بیان عیوب مردم است، مگر در موارد خاص. «لایحبّ اللّه الجهر بالسوء»
2-🍎 افشاى عیوب مردم، به هر نحو باشد حرام است. (با شعر، طنز، تصریح، تلویح، حكایت، شكایت و ...) «لایحب الله الجهر بالسوء من القول»
3-🍃 نشانه ى جامعه اسلامى آن است كه مظلوم بتواند با آزادى كامل، علیه ظالم فریاد بزند. «الجهر بالسوء من القول الا من ظُلم»
4-🍎 غیبت مظلوم از ظالم جایز است. «الجهر بالسوء من القول الا من ظُلم»
5 -🍃 اسلام، حامى ستمدیدگان است. «الاّ من ظُلم»
6-🍎 سوء استفاده از قانون ممنوع است. ستمگران بدانند كه حرمت غیبت، راه ستمگرى را برایشان نمىگشاید. «الا من ظُلم»
7-🍃 تنها مظلوم، اجازهى غیبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عیوب دیگرش.«الاّ من ظُلم»
8 -🍎ظالم، در جامعه ى اسلامى احترام ندارد، باید محكوم و به مردم معرفى شود. «لایحبّ الله الجهر بالسوء... الا من ظُلم»
9-🍃 در تزاحم ارزشهاى انسانى، باید اهم و مهم رعایت شود. ارزش دفاع از مظلوم، بیش از ارزش حیا وسكوت است. «لایحبّاللهالجهربالسوء... الاّ من ظُلم»
10-🍎 در موارد جواز افشاى عیوب، از مرز حقّ تجاوز نكنید، چون خداوند شنوا و داناست. «سمیعاً علیماً»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ
🌦
eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.