┅════🍃 ✼🌸✼ 🍃════┅
⏪سوره 5. مائده آيه 6
آيه 🔻
⤵️يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِن كُنتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْتَجِدُواْ مَآءً فَتَيَمَّمُواْ صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيْجَعْلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
ترجمه🔻
⤵️اى كسانى كه ایمان آورده اید! هرگاه به نماز برخاستید، پس صورت و دستهایتان تا آرنج را بشویید و قسمتى از سر و پاهایتان را تا برآمدگى روى پا مسح كنید.
🌷و اگر جُنُب بودید، خود را پاك كنید (و غسل نمایید)، و اگر بیمار یا در سفر بودید، یا یكى از شما از محلّ گودى (محل قضاى حاجت) آمده یا با زنان تماس گرفتید (و آمیزش جنسى كردید) و آبى (براى غسل یا وضو) نیافتید، با خاك پاك تیمّم كنید،
🍃 پس (قسمتى از) صورت و دستانتان را از آن خاك (كه بر دستانتان مانده) مسح كنید، خداوند نمى خواهد كه شما را در تنگى قرار دهد،
🌷بلكه مى خواهد شما را پاك كند و نعمتش را بر شما كامل سازد، شاید شما شكرگزار باشید.
┅════🍃 ✼🌸✼ 🍃════┅
نکته ها،🔻تفسیرنور☀
⤵در آیه ى 43 سوره نساء، به موضوع غسل و تیمّم اشاره شد، در اینجا علاوه بر آن دو، به مسأله ى وضو هم اشاره شده است.
❄واژهى «قیام»، هرگاه با حرف «الى» همراه شود، به معناى اراده كردن است. «اذا قُمتم الى الصّلاة» یعنى هرگاه تصمیم به نماز خواندن گرفتید.
🌸كلمه ى «جُنب»، به زن و مرد، مفرد و جمع، بطور یكسان اطلاق مى شود.
❄شاید در این آیه، مراد از جنب شدن، تنها احتلام باشد و منظور از لمس زنان، آمیزش جنسى.
مراد از فرمان «فاطّهروا» انجام غسل است.
🌸به قرینه اینكه در آیه ى 43 نساء به جاى «فاطّهّروا»، «تغتسلوا» فرموده است.
❄قید «الى المرافق»، براى بیان محدودهى شستن است، نه جهت شستن. از آنجا كه كلمه ى «یَد» در زبان عربى، هم به دست، از انگشتان تا مچ و هم به دست، از انگشتان تا آرنج و هم به دست، از انگشتان تا كتف، اطلاق مى شود این آیه مى فرماید: در وضو، دست تا آرنج را بشویید، نه كمتر و نه بیشتر.
🌸در تیمّم، روح بندگى نهفته است، چون دست به خاك زدن ومالیدن آن به پیشانى كه بلندترین عضو بدن است همراه با قصد قربت، نوعى تواضع وخاكسارى در برابر خداست.
❄آن گونه كه آب آلودگى را برطرف مى كند، خاك پاك هم خاصیّت میكرب كشى دارد. چون در معرض تابش آفتاب و ریزش باران است.
🌸«صَعید»، از «صعود» به معناى زمین بلند است. امام صادق علیه السلام در تفسیر «صعیداً طیّباً» فرمودند: زمین بلندى كه آب از آن سرازیر شود.
❄ آرى، زمین گودى كه آب آلوده در آن جمع مىشود، براى تیمّم مناسب نیست، زیرا شرط تیمّم، خاك پاك است.
🌸در حدیث مىخوانیم: «لا صلاة الاّ بطهور» ، نماز جز با طهارت (وضو یا غسل یا تیمم) صحیح نیست.
❄در حدیث مى خوانیم: «اِبدأ بما بدء اللّه» از همانجا آغاز كن كه خداوند در قرآن آغاز نموده است. همان گونه كه در قرآن اوّل شستن صورت، بعد دستها وبعد مسح سر وبعد مسح پا آمده است، ترتیب وضو نیز همین گونه است.
🌸از امام سؤال شد كه چرا در وضو بخشى از سر مسح مىشود؟ فرمودند: «لمكان الباء» به خاطر حرف «باء» در كلمه ى «برؤسكم» زیرا معناى آن قسمتى از سر است واگر آیه «وامسحوا رؤسكم» بود در آن صورت باید همه ى سر را مسح مىكردیم.
❄امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «لامستم»، آمیزش جنسى است، ولى خداوند آن را پوشانده و پوشاندن امورى را دوست دارد، لذا آن گونه كه شما نام مىبرید، نام نبرده است.
🌸امام رضا علیه السلام دربارهى فلسفه وضو مى فرماید:
* «یكون العبد طاهراً اذا قام بین یدى الجبّار»، زمینه پاكى هنگام ایستادن در برابر خداست.
* «مطیعاً له فیما أمره»، نشانه ى بندگى و اطاعت است.
* «نقیّاً من الادناس و النّجاسة»، عامل دورى از آلودگى ها و نجاست است.
* «ذهاب الكسل و طرد النّعاس»، مایه ى دورى از كسالت و خواب آلودگى است.
* «وتزكیة الفؤاد للقیام»، آماده سازى و رشد روحى براى نماز است.
┅════🍃 ✼🌸✼ 🍃════┅
پيام ها⚡📬
1-💦 نظافت و طهارت، لازمهى ایمان است. «یا ایّها الّذین آمنوا... فاغسلوا... فاطّهروا»
2-💦 طهارت، شرط نماز است. «فاغسلوا»
3-💦 همچنان كه تماس با قرآن مخصوص پاكان است، ارتباط با خدا هم نیاز به طهارت دارد.«فاغسلوا»
4-💦 آلودگى جسم، مانع قرب به خداست. «اذا قمتم الى الصلوة فاغسلوا»
👇