─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 6. انعام آيه 148 آيه 🔻 ⤵️سَيَقُوُلُ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ لَوْ شَآءَ اللَّهُ مَآ أشْرَكْنَا وَلَآ ءَابَآؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِن شَىْ‏ءٍ كَذَ لِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ حَتَّى‏ ذَاقُواْ بَأْسَنَا قُلْ هَلْ عِندَكُم مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ‏ ترجمه🔻 ⤵️به زودى كسانى كه شرك ورزیده‏ اند، خواهند گفت: اگر خدا مى‏ خواست، نه ما و نه پدرانمان شرك نمى‏ آوردیم و هیچ چیزى را (از سوى خود) حرام نمى‏ كردیم. كسانى كه پیش از آنها بودند (نیز پیامبران قبلى را) اینگونه تكذیب كردند تا آنكه طعم قهر و عذاب مارا چشیدند. 📋 بگو: آیا براى شما دانشى هست؟ آن را براى ما آشكار كنید! شما جز از گمان و خیال پیروى نمى‏ كنید و شما جز حدس‏زن و دروغگویانى بیش نیستید. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️در این آیه یك خبر غیبى از آینده مطرح است كه مشركان چه خواهند گفت، «سیقول الّذین اشركوا» آن آینده به وقوع پیوست و آنچه پیشگویى شده بود آنان گفتند. «و قال الّذین اشركوا» 🌟این بهانه كه «اگر خدامى‏ خواست، ما و پدرانمان مشرك نمى‏ شدیم» بارها توسّط مشركان مطرح شده است، چنانكه در آیه 35 سوره‏ى نحل و آیه 20 سوره زخرف نیز آمده است. 🍀سؤال: این آیه سخن مشركان را نقل مى‏ كند كه اگر خدا از شرك ما راضى نیست، چرا ما را از آن باز نمى‏ دارد؟ پس شرك ما مورد رضاى خداست! 🌟پاسخ: انجام هر كار از هر كسى، از مَدار قدرت خداوند بیرون نیست، لكن اراده و مشیّت خداوند آن است كه انسان راه خود را آزادانه انتخاب كند. 🍀دولت كه آب و برق و گاز را به منزل ما مى‏ آورد، این امكانات، دلیل راضى بودن دولت به سوءاستفاده ما نیست. خداوند به انسان عقل و وحى عطا كرده و راه حقّ و باطل را به او نشان داده و او را در انتخاب آزاد گذاشته، ولى اراده و اختیار، نشانه‏ى راضى بودن او به خلاف ما نیست. 🌟خداوند، خواهان ایمان اختیارى مردم است نه اجبار آنان به ایمان آوردن. در قرآن بارها آمده است كه: اگر خدا مى‏ خواست، همه را هدایت مى‏ كرد و پیامبر هم حقّ اكراه و اجبار مردم به ایمان را ندارد. 📙نحل، 35. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡📬 1-⛵ رهبران و اندیشمندان دینى باید خود را براى پاسخگویى به شبهات و بهانه‏ جویى‏ هاى آینده آماده كنند. «سیقول» 2-⚡️ فرستادن انبیا و كتب آسمانى براى آنست كه مردم با آزادى و اختیار، موحد شوند. پس منطق مشركین (كه اگر خدا مى‏ خواست با قهر و قدرت مانع شرك ما مى‏ شد) غلط است. «لوشاءاللَّه ما اشركنا» 3-⛵ بدتر از گناه، توجیه آن است. مشركان، شرك خود را توجیه كرده و آن را مشیّت الهى مى‏ دانستند. «لوشاءاللَّه ما اشركنا» (جبرگرایى، بهانه‏ اى است براى فرار از مسئولیّت) 4-⚡️ مشركین، انحراف خود را با تاریخ نیاكان خود توجیه مى‏ كردند. «لو شاء اللَّه ما اشركنا و لاآباؤنا» 5 -⛵ عقیده به جبر، از توجیهات بى‏اساس منحرفان است. «لو شاء اللَّه ما اشركنا» شیطان هم كه رهبر منحرفان است، گمراهى خود را به خدا نسبت داد و چنین گفت: «ربّ بما أغویتَنى» 6-⚡️ مخالفان، همواره با اهرم جبر، به تكذیب پیامبران پرداخته‏ اند. «كذلك كذّب الّذین من قبلهم» 7-⛵ قرآن از مخالفان هم تقاضاى حجّت و دلیل مى‏ كند. «قل هل عندكم من علم» 8 -⚡️ آنان كه به بهانه‏ى سرنوشت، از مسئولیّت مى‏ گریزند، منتظر چشیدن قهر خدا باشند. «ذاقوا بأسنا» 9-⛵ طرفداران جبر، منطق ندارند و در پى خیالاتند. «ان تتّبعون الاّ الظن» 10-⚡️ اگر به جاى علم و یقین، در پى ظن و گمان باشیم، گمراه خواهیم شد. «ان انتم الاّ تخرصون» 📙حجر، 39. 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .