─┅─═ঊ🍃ঈ💦ঊ🍃ঈ═─┅─ ⏪سوره 12. یوسف آيه 27،26⚘ آيه 🔻 ⤵قَالَ هِىَ رَاوَدَتْنِى عَن نَّفْسِى وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَآ إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ‏ ⤵وَ إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَ هُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ ترجمه 🔻 ⤵(یوسف) گفت: او خواست كه از من (برخلاف میلم) كام گیرد و شاهدى از خانواده زن، شهادت داد كه اگر پیراهن یوسف از جلو پاره شده، ✨ پس زن راست‌مى‏‌گوید و او از دروغگویان است. (زیرا در این صورت او وهمسر عزیز، از روبرو درگیر مى‏‌شدند وپیراهن از جلو چاك مى‏‌خورد.) ✨و اگر پیراهن او (یوسف) از پشت پاره شده، پس زن دروغ گفته و او از راستگویان است. ─┅─═ঊ🍃ঈ💦ঊ🍃ঈ═─┅─ نکته ها🔻 تفسیرنور☀ ⤵در برخى روایات، شاهد را كودكى معرّفى كرده‏اند كه مثل عیسى‏علیه السلام در گهواره به سخن آمد، ولى چون سند محكمى ندارد، نمى‏‌توان به آن اعتنا كرد. 💦امّا بهتر است شاهد را یكى از مشاوران عزیز بدانیم كه فامیل همسر و داراى هوش و ذكاوت بود و همانند عزیز مصر، شاهد این اتّفاق گردید، و الاّ اگر خود شاهد اصل ماجرا بود، معنى نداشت كه به صورت جمله شرطیه، شهادت دهد و بگوید: «اِن كان...». 💦یوسف، ابتدا سخنى نگفت و شاید اگر همسر عزیز حرفى و تهمتى نمى‏‌زد، یوسف حاضر نمى‏‌شد آبروى او را بریزد و بگوید: «هى راودتنى» 💦گاهى برخى از پاكان در معرض تهمت قرار گرفته‏‌اند: در میان زنان، پاكدامن‏‌تر از مریم نبود، امّا او را متّهم به ناپاكى كردند، در میان مردان نیز كسى به پاكى یوسف یافت نمى‏‌شد، به او هم نسبت نارواى زنا دادند. امّا خداوند در هردو مورد به بهترین وجه پاكى آنان را ثابت نمود. 💦در داستان یوسف، پیراهن او نقش آفرین است: در اینجا؛ پارگى پیراهن از پشت، دلیل بى‏‌گناهى او و كشف جرم همسر عزیز گردید و در جاى دیگر؛ پاره نشدن پیراهن موجب كشف جرم برادران او گردید. 💦زیرا بعد از انداختن یوسف به چاه، وقتى برادران پیراهن او را آغشته به خون كرده و به پدر نشان دادند و گفتند: یوسف را گرگ خورده است، پدر پرسید: پس چرا پیراهن او پاره نشده است؟! در پایان داستان نیز، پیراهنِ یوسف، وسیله‏ى بینا شدن چشم پدر گردید. ─┅─═ঊ🍃ঈ💦ঊ🍃ঈ═─┅─ پيام ها ⚡📬  1-🌟 متّهم باید از خود دفاع و مجرم اصلى را معرفى كند. حضرت یوسف‏علیه السلام در برابر جمله «ما جزاء مَن اراد باهلك سوءً» با گفتن «هِىَ راودتنى»، پاسخ مناسبى به زلیخا داد.*  2-☔ كسى كه در مقام قضاوت است باید شكایت شاكى و دفاع متهم را بشنود و مدارك را بررسى كند و سپس نظر دهد. (در این ماجرا همسر گفت كه یوسف سوء قصد داشته، «اراد باهلك سوء» یوسف تهمت را رد كرد و گفت: «هى راودتنى» شاهد نیز علامت صدق و كذب را از راه پاره شدن پیراهن جلو تا پشت سر مطرح كرد)*  3-🌟 دفاع از بى گناه، واجب است و سكوت در همه جا زیبا نیست. «شهد شاهد»  4-☔ كمك به روشن شدن حقیقت، كارى پسندیده است. «و شهد شاهد»*  5 -🌟 خداوند از راهى كه هیچ انتظارش نمى‏‌رود، افراد را حمایت مى‏‌كند. «شهد شاهد من اهلها»  6-☔ آنجا كه خدا بخواهد، بستگان مجرم علیه او شهادت مى‏‌دهند. «شهد شاهد من اهلها»  7-🌟 در شهادت و داورى، مراعات حسب، نسب، موقعیّت و خویشاوندى متّهم، جایز نیست. «شهد شاهد من اهلها»  8-☔ شهادت خویشان علیه یكدیگر، سبب اطمینان بیشترى مى‏شود. «شاهد من اهلها»*  9-🌟 در قضاوت، بیش از توجّه به گفته‏‌هاى شاكى و متهم، به بررسى مدارك و اسناد توجّه شود. «قالت ما جزاءُ... قال هى راودتنى... شهد شاهد... ان كان قمیصه...»*  10-☔ در قضاوت، هر جرمى كارشناس نیاز دارد. «شهد شاهد... ان كان قمیصه...»*  11-🌟 در جرم‏‌شناسى از آثار ظریف به جاى مانده، مجرم شناخته و مسایل كشف مى‏شود. «ان كان قمیصه...»  12-☔ قاضى مى‏تواند بر اساس قرائن، حكم كند. «ان كان قمیصه قُدّ من قُبُل فصدقت و هو من الكاذبین»  13-🌟 بكارگیرى روشهاى جرم‏‌شناسى براى تشخیص جرم و مجرم، لازم است. «ان كان قمیصه قدّ من دبر...» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ ⚘eitaa.com/Tasniim ⚘ ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .