┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅ ⏪سوره 25. فرقان آيه 10⚘ آيه🔻 ⤵️تَبَارَكَ الَّذِى إِن شَآءَ جَعَلَ لَكَ خَيْراً مِّن ذَلِكَ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ وَيَجْعَل لَّكَ قُصُوراً ترجمه🔻 ⤵️مبارك است خدایى كه اگر اراده كند، بهتر از آنچه آنها توقّع دارند، براى تو قرار مى‌دهد، باغ‌هایى كه از زیر درختان آن نهرها جریان دارد و قصرهایى را براى تو قرار مى‌دهد. ┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️در آیات قبل بیان شد كه كفّار از پیامبر عزیز اسلام، توقّع گنج و باغ داشتند، این آیه مى‌فرماید: اگر خدا بخواهد به جاى یك باغ، باغ‌هایى را در اختیار پیامبر مى‌گذارد. ☔حضرت على علیه السلام مى‌فرماید: اگر خداوند مى‌خواست هنگام مبعوث شدن پیامبران، درهاى گنج‌ها و معادن طلا و باغ‌هاى سرسبز و خرم را به روى آنان بگشاید، چنین مى‌كرد، ولى اگر این كار را مى‌كرد مسأله‌ى آزمایش مردم از میان مى‌رفت و همه‌ى آنان به عشق مال و رفاه گرد انبیا جمع مى‌شدند و نیّت‌ها خالص نبود. ☔«تَبارك» یا از «بَرك» به معناى ثابت و پایدار است و یا از «بَرَكة» به معناى خیر زیاد. 📚 نهج‌البلاغه، خطبه 192. لسان العرب. ┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅ پيام ها⚡📬 1-🌾 وجود خداوند، ثابت و سرچشمه‌ى بركات است. «تبارك» 2-🎋 زهد و سادگى براى انبیا، شایسته است و زندگى كاخ‌نشینى دور از شأن و زىّ انبیا مى‌باشد. «اِن شاء جَعَل لك» 3-🌾 فقر و غنا به دست خداست. «اِن شاء جَعل لك» 4-🎋 اراده و خواست خداوند تخلّف‌ناپذیر است. «اِن شاء جَعَل» ┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅ ⏪سوره 25. فرقان آيه 11⚘ آيه🔻 ⤵️بَلْ كَذَّبُواْ بِالسَّاعَةِ وَأَعْتَدْنَا لِمَن كَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِيراً ترجمه🔻 ⤵️(نه تنها تورا باور ندارند) بلكه قیامت را انكار كرده‌اند، و ما براى منكران قیامت آتشى فروزان و سوزان آماده كرده‌ایم. ┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️كلمه‌ى «سَعیر» به معناى آتش پر التهاب و سوزان است. ┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅ پيام ها⚡📬 1-⚡ سرچشمه‌ى بهانه‌هاى كفّار، بى‌اعتقادى به قیامت است. «بل كذّبوا بالساعة» (ریشه بهانه‌جویى كفّار كه چرا پیامبر گنج وباغ ندارد، تكذیب قیامت است) 2-🍃 تكذیب معاد بسیار خطرناك است. «كذّبوا بالسّاعة... كذّب‌بالسّاعة» 3-⚡ بهشت و دوزخ، از قبل آفریده و آماده شده است. «اعتدنا» 4-🍃 گناه بزرگ، عذاب بزرگ به دنبال دارد. «كذّب - سعیرا» ┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅ ⏪سوره 25. فرقان آيه 12, 13⚘ آيه🔻 ⤵️إِذَا رَأَتْهُم مِّن مَّكَانٍ بَعِيدٍ سَمِعُواْ لَهَا تَغَيُّظاً وَزَفِيراً ⤵️وَإِذَآ أُلْقُواْ مِنْهَا مَكَاناً ضَيِّقاً مُّقَرَّنِينَ دَعَوْاْ هُنَالِكَ ثُبُوراً ترجمه🔻 ⤵️چون (دوزخ) از فاصله‌ى دور آنان را ببیند، خشم و خروشى از آن مى‌شنوند. ⤵️و چون به زنجیر بسته شده، در مكانى تنگ از آن انداخته شوند، آنجاست كه ناله زنند (و مرگ خود را مى‌خواهند). ┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️كلمه‌ى «تَغیُّظ» به معناى اظهار غیظ و شدّت خشم است كه گاهى با سر و صدا همراه است. «زَفیر» صداى نفس كشیدن در حال گرفتگى سینه از شدّت غم را گویند. «مُقرَّنین» بستن با غُل و زنجیر است و «ثُبور» به معناى واویلا گفتن است. 💦دوزخ، آن قدر بزرگ است كه روز قیامت اگر از او سؤال كنند: آیا پر شدى؟ مى‌گوید: آیا باز هم هست؟ «هل امتلأتِ فیقول هل من مَزید» ولى با همه‌ى بزرگى دوزخ، خلافكار در آن، مكانِ تنگى دارد. مانند وجود میخ در دیوارى بزرگ كه هم بزرگى دیوار حقیقت دارد و هم تنگى مكان میخ. 💦در حدیثى از پیامبر اكرم‌صلى الله علیه وآله آمده است: اهل‌دوزخ مثل میخِ در دیوار، در فشارند. 💦غفلت از خدا در دنیا وآخرت، تنگناهایى سخت بدنبال دارد، امّا در دنیا: «یَجعل صَدره ضَیّقا حَرَجا» خداوند سینه او را تنگ قرار مى‌دهد، «وَ مَن اَعرَض عن ذِكرى فانّ له مَعیشةً ضَنكا» هر كس از یاد من روى‌بگرداند، قطعاً براى او زندگى تنگى است ودر آخرت: «واِذا اُلقوا منها مَكاناً ضیّقا»در جهنّم در مكانى تنگ انداخته شوند. 💦وبر عكس، توجّه وایمان به‌خدا، هم در دنیا مایه‌ى گشایش است: «لَفَتحنا علیهم بركاتٍ من السماء والارض» درهاى بركات آسمان وزمین را بر روى آنان مى‌گشاییم. هم در آخرت: «حتّى اذا جاؤها فُتحت ابوابها» هنگام ورود به بهشت، درهاى آن گشوده مى‌شود. 🌷امام صادق‌علیه السلام فرمود: مراد از «مكان بعید»، فاصله‌ى یك سال راه است. ┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅ پيام ها⚡📬 1-🍂 دوزخ نوعى ادراك و احساس دارد. «رأتهم» 2-🌿 معاد جسمانى است. «من مكان بعید» 3-🍂 دوزخیان با غل و زنجیر بسته مى‌شوند. «مقرنین» 4-🌿 دوزخیان با تحقیر به دوزخ پرتاب مى‌شوند. «اُلقوا» و نفرمود: «اُدخلوا» 5 -🍂 ناله و فریاد دوزخیان از راه دور به گوش مى‌رسد. «دَعَوا هُنالك ثبورا» («هنالك» براى راه دور بكار مى‌رود) eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج