⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۲۲ و ۲۳ موسى به فرعون گفت: من باید در خانه‏ پدرم بزرگ مى‏شدم، چرا پدرم را به بردگى کشاندى که من به اجبار در خانه‏ تو بزرگ شوم، آیا این، نعمت است که آن را سپاس گزارم و یا اسارت است؟! گرچه در کاخ تو همه‏ وسائل رفاه براى من بود، ولى من از این که بنى‏ اسرائیل گرفتار بودند، ناراحتم. از قرآن استفاده مى‏ شود که فرعون در درون خود، خدا را مى‏شناخت؛ «قال لقد عَلِمتَ ما انزل هولاء الاّ ربّ السموات والارض» ولى به‏ ظاهر خود را ربّ اعلاى مردم مى‏ دانست، مثل مدیرى که بر افرادى تسلّط دارد، ولى در عین‏ حال خود را تحت امر دیگرى مى ‏داند. پیام ها🔸 ۱- تکبّر، زشتى‏ها را نزد انسان زیبا جلوه مى‏دهد. «تلک نعمة تَمنّها علىَّ» ۲- به استکبار و منّت‏هاى او با صلابت پاسخ دهید. «تلک نعمة...» ۳- گاهى مستکبران به خاطر حفظ تاج و تخت، خود را به نادانى مى‏زنند. «و ما ربّ العالمین» ۴- سؤال مستکبرین، مغرورانه و همراه با تحقیر دیگران است. فرعون گفت: «و ما ربّ العالمین» و نگفت: «و مَن ربّ العالمین» (حرف «ما» در زبان عرب براى جمادات به کار مى‏ رود.) ┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄ 💠تفسیر سوره شعراء- آیه ۲۴ - ۲۶ قرآن مى‏ گوید: دعواى انبیا با مخالفانشان بر سر ربوبیّت خداوند یعنى مدیریّت و قانونگذارى خداوند و لزوم اطاعت از دستورات اوست وگرنه مخالفان آنان، اللّه را به عنوان خالق جهان قبول داشتند. سخن کسانى که امروز مى‏گویند: دین از سیاست جداست، همانند سخن کسانى است که مى‏ گویند: حساب آفریدن جهان به اراده خداوند از حساب اداره کردن آن جداست. (خداوند خلق کند، ولى ما حکومت کنیم) قرآن و عقل، حقّ ربوبیّت و تکلیف کردن و اطاعت شدن را تنها از کسى مى ‏داند که خالق است، نه دیگران. کسى که آفرید مى‏ داند چه قانونى وضع کند. «الا یعلم مَن خَلق» بعضى جمله‏ى «ان کنتم موقنین» را این گونه معنا کرده ‏اند که موسى گفت: من م ى‏دانم که سؤال شما براى فهمیدن نیست، بلکه براى طفره رفتن است، ولى اگر شما در جستجوى حقیقت باشید، در نظم و نظام هستى فکر کنید، ربوبیّت ویکتایى او را خواهید فهمید. پیام ها🔹 ۱- باید به سؤال‏هاى اعتقادى، پاسخ صریح و روشن داد. «قال و ما ربّ العالمین قال ربّ السموات والارض» ۲- تمام هستى یک خدا دارد. «ربّ السموات والارض» (بر خلاف مشرکان که به خدایان متعدّد عقیده داشتند). ۳- تمام هستى تحت یک‏ تدبیر، نظارت وحرکت تکاملى قرار دارند. «ربّ‏العالمین» ۴- ذات خداوند قابل شناسایى نیست، باید او را از راه آفریده‏ هایش شناخت و معرّفى کرد. «ربّ السموات والارض» (فرعون از چیستى وچگونگى خداوند سؤال کرد، ولى موسى از آفریده ‏هاى او پاسخ داد چون ذات قابل شناخت نیست) ۵ - هر کسى نمى ‏تواند وحدت تدبیر تمام هستى را درک کند. «ان کنتم موقنین» اهل یقین هرگاه به آفرینش آسمان‏ها و زمین نگاه عمیق کنند، ربوبیّت الهى را درک مى ‏کنند. ۶- جوسازى، حقّ ‏پوشى و حرف منطقى دیگران را قطع کردن، ابزار کار طاغوت‏هاست. «اَلا تستمعون» (مناظره‏ى موسى و فرعون علنى بود.) ۷- ربوبیّت خداوند نسبت به انسان‏هاى موجود، انسان‏هاى گذشته و آسمان و زمین یکسان است. «ربّ السموات و الارض... ربّکم و ربّ آبائکم...» (تدبیر و نظارت و مدیریّت خداوند بر آیات آفاقى (آسمان‏ها و زمین)، و آیات انفسى (انسان‏ها) یکسان است.) eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج