⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۲۲ و ۲۳
موسى به فرعون گفت: من باید در خانه پدرم بزرگ مىشدم، چرا پدرم را به بردگى کشاندى که من به اجبار در خانه تو بزرگ شوم، آیا این، نعمت است که آن را سپاس گزارم و یا اسارت است؟! گرچه در کاخ تو همه وسائل رفاه براى من بود، ولى من از این که بنى اسرائیل گرفتار بودند، ناراحتم.
از قرآن استفاده مى شود که فرعون در درون خود، خدا را مىشناخت؛ «قال لقد عَلِمتَ ما انزل هولاء الاّ ربّ السموات والارض» ولى به ظاهر خود را ربّ اعلاى مردم مى دانست، مثل مدیرى که بر افرادى تسلّط دارد، ولى در عین حال خود را تحت امر دیگرى مى داند.
پیام ها🔸
۱- تکبّر، زشتىها را نزد انسان زیبا جلوه مىدهد. «تلک نعمة تَمنّها علىَّ»
۲- به استکبار و منّتهاى او با صلابت پاسخ دهید. «تلک نعمة...»
۳- گاهى مستکبران به خاطر حفظ تاج و تخت، خود را به نادانى مىزنند. «و ما ربّ العالمین»
۴- سؤال مستکبرین، مغرورانه و همراه با تحقیر دیگران است. فرعون گفت: «و ما ربّ العالمین» و نگفت: «و مَن ربّ العالمین» (حرف «ما» در زبان عرب براى جمادات به کار مى رود.)
┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
💠تفسیر سوره شعراء- آیه ۲۴ - ۲۶
قرآن مى گوید: دعواى انبیا با مخالفانشان بر سر ربوبیّت خداوند یعنى مدیریّت و قانونگذارى خداوند و لزوم اطاعت از دستورات اوست وگرنه مخالفان آنان، اللّه را به عنوان خالق جهان قبول داشتند. سخن کسانى که امروز مىگویند: دین از سیاست جداست، همانند سخن کسانى است که مى گویند: حساب آفریدن جهان به اراده خداوند از حساب اداره کردن آن جداست. (خداوند خلق کند، ولى ما حکومت کنیم) قرآن و عقل، حقّ ربوبیّت و تکلیف کردن و اطاعت شدن را تنها از کسى مى داند که خالق است، نه دیگران. کسى که آفرید مى داند چه قانونى وضع کند. «الا یعلم مَن خَلق»
بعضى جملهى «ان کنتم موقنین» را این گونه معنا کرده اند که موسى گفت: من م ىدانم که سؤال شما براى فهمیدن نیست، بلکه براى طفره رفتن است، ولى اگر شما در جستجوى حقیقت باشید، در نظم و نظام هستى فکر کنید، ربوبیّت ویکتایى او را خواهید فهمید.
پیام ها🔹
۱- باید به سؤالهاى اعتقادى، پاسخ صریح و روشن داد. «قال و ما ربّ العالمین قال ربّ السموات والارض»
۲- تمام هستى یک خدا دارد. «ربّ السموات والارض» (بر خلاف مشرکان که به خدایان متعدّد عقیده داشتند).
۳- تمام هستى تحت یک تدبیر، نظارت وحرکت تکاملى قرار دارند. «ربّالعالمین»
۴- ذات خداوند قابل شناسایى نیست، باید او را از راه آفریده هایش شناخت و معرّفى کرد. «ربّ السموات والارض» (فرعون از چیستى وچگونگى خداوند سؤال کرد، ولى موسى از آفریده هاى او پاسخ داد چون ذات قابل شناخت نیست)
۵ - هر کسى نمى تواند وحدت تدبیر تمام هستى را درک کند. «ان کنتم موقنین» اهل یقین هرگاه به آفرینش آسمانها و زمین نگاه عمیق کنند، ربوبیّت الهى را درک مى کنند.
۶- جوسازى، حقّ پوشى و حرف منطقى دیگران را قطع کردن، ابزار کار طاغوتهاست. «اَلا تستمعون» (مناظرهى موسى و فرعون علنى بود.)
۷- ربوبیّت خداوند نسبت به انسانهاى موجود، انسانهاى گذشته و آسمان و زمین یکسان است. «ربّ السموات و الارض... ربّکم و ربّ آبائکم...» (تدبیر و نظارت و مدیریّت خداوند بر آیات آفاقى (آسمانها و زمین)، و آیات انفسى (انسانها) یکسان است.)
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج