⃟🌿 ⃟🌺 💠 تفسیر سوره نمل -آیه ۱۴ آیه 🔹 وَجَحَدُواْ بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَآ أَنفُسُهُمْ ظُلْماً وَعُلُوّاً فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ ترجمه🔸 و با آن که در دل به آن یقین داشتند، از روى ستم و برترى جویى انکارش کردند، پس بنگر که فرجام تبهکاران چگونه است. ابوعمر زبیرى از امام صادق‏ (ع) انواع کفر را که در قرآن آمده سؤال کرد، امام فرمود: کفر پنج نوع است: یکى از اقسام آن این است که انسان در دل باور و شناخت دارد، ولى باز هم انکار مى‏ کند. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «وجحدوا بها واستیقنتها انفسهم» پیام ها🔸 ۱- انکار، زمینه‏ افساد است. «جحدوا ... مفسدین» ۲- علم و یقین، اگر با تقوا همراه نباشد کارساز نیست. «واستیقنتها - ظلماً و علوّاً» ۳- بسیارى از کفّار در دلایمان دارند و انگیزه‏ انکارشان جهل نیست، بلکه ظلم و برترى جویى است. «ظلماً و علوّاً» ۴- تاریخ و مطالعه‏ آن را وسیله‏ عبرت قرار دهید. «فانظر» ۵ - فرجام کار مفسدان، سقوط و تباهى است. «کیف کان عاقبة المفسدین» ━═━🍃❀🌺❀🍃━═━ 💠تفسیر سوره نمل- آیه ۱۵ آیه🔹 وَلَقَدْ ءَاتَیْنَا دَاوُدَ وَسُلَیْمَنَ عِلْماً وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى فَضَّلَنَا عَلَى‏ کَثِیرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ‏ ترجمه🔸 و به راستى به داوود و سلیمان دانشى (ویژه) عطا کردیم، و آن دو گفتند: ستایش، مخصوص خداوندى است که ما را بر بسیارى از بندگان مؤمنش برترى بخشید. 🍃ممکن است مراد از علمى که به حضرت داود و سلیمان داده شده علم قضاوت باشد، به دلیل آیه‏ى «و آتیناه الحکمة و فصل الخطاب» یعنى ما به داوود حکمت و قضاوت مرحمت کردیم. و نیز به دلیل آیه‏ى «کلاّ آتینا حکماً و علما» و شاید هم مراد از علم، علم گفتگو با پرندگان باشد به دلیل آیه‏ى «علّمنا منطق الطّیر» و شاید علم زره‏بافى باشد؛ «و علّمناه صَنعة لبوس» امّا بهتر این است که علم را به طور عاممعنا کنیم، یعنى علم اداره‏ کشور. سؤال: چرا خداوند به بعضى از بندگان خود نعمت‏هاى ویژه ‏اى عطا مى‏ ند؟ آیا این کار با عدالت سازگار است؟ پاسخ: اوّلاً معناى عدالت این نیست که به همه یکسان بدهیم. آیا معلّمى که به هر شاگردى نمره ‏اى مى ‏دهد و یا پزشکى که براى هر بیمارى دارویى تجویز مى ‏کند، ظالم است؟ ثانیاً نعمت‏هاى ویژه، مسئولیّت‏هاى ویژه‏ اى را نیز به دنبال دارد. ثالثاً ما از خدا طلبى نداریم، تا هر چه بخواهیم به ما عطا کند. رابعاً الطاف الهى بر اساس حکمت و شرایطى است که انسان یا جامعه آن را به وجود مى آورد. به قول شاعر: 🍃چون چنان بودیم، بودیم آن چنان‏ چون چنین گشتیم گشتیم این چنین‏ افرادى با اخلاص، تلاش، علم، تدبیر، صرفه‏ جویى، عدالت و وحدت کلمه، شرایطى را در خود ایجاد مى‏نمایند که زمینه‏ى دریافت الطاف الهى و نعمت‏هاى ویژه مى‏ شود. البتّه گاهى الطاف ویژه به خاطر پاداش عملى است که والدین انسان داشته‏اند و خداوند مزد کارشان را به نسل آنان عطا مى‏کند. همان گونه که در داستان موسى و خضر، خداوند آن دو پیامبر را مأمور مى‏کند دیوارى را که گنجى زیر آن بود و از آنِ کودکان یتیمى بود تعمیر کنند تا در آینده از آن گنج استفاده نمایند، زیرا والدین کودکان نیکوکار و صالح بوده‏اند. «وکان ابوهما صالحا» 🔻تعلیمات ویژه‏ى الهى‏ خداوند علوم خاصّى را به افراد خاصّى داده ودر قرآن از آنها یاد کرده است از جمله: ۱. آدم، علوم همه‏ى اشیا. «و علّم آدم الاسماء کلّها» ۲. خضر، علوم باطنى وتأویل. (تا موسى شاگردش شود) «هل اتّبعک على ان تعلّمَن...» ۳. یوسف، علم تعبیر خواب. «علّمنى ربّى» ۴. داوود، علم زره‏سازى. «و علّمناه صَنعة لَبوس» ۵. سلیمان، علم زبان پرندگان. «علّمنا منطق الطیر» ۶. معاون سلیمان، علمى که با آن تخت سلطنتى را از کشورى به کشور دیگر مى‏آورد. «قال الّذى عنده علم من الکتاب» ۷. طالوت، علوم نظامى. «و زاده بسطة فى العلم والجسم» ۸. رسول‏اکرم وسایر انبیا، علوم غیب. «فلایظهر على‏غیبه احدا الاّ مَنِ‏ارتضى من‏رسول» پیام ها🔸 ۱- علم انبیا لدنّى است و به الهام الهى به آنان عطا شده است. «آتینا» ۲- احترام و شئون افراد را حفظ کنیم. (اوّل نام پدر آمده است بعد نام پسر) «داود و سلیمان» ۳- در میان نعمت‏هاى الهى، حساب علم جداست. «آتینا... علماً» ۴- علم، زمانى ارزش دارد که در اختیار افراد صالح قرار گیرد. «آتینا داود وسلیمان علماً» ۵ - بهترین جمله براى شکر الهى، «الحمدللّه» است. «الحمدللّه» ۶- علم، یکى از ملاک‏هاى برترى است. «آتینا... علماً... فضّلنا» ۷- برخى از بندگان خداوند از داوود و سلیمان هم برترند. «فضّلنا على کثیر» ۸ - در هیچ مقامى خود را برتر از همگان ندانیم. «على کثیر» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج