⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره نمل - آیه ۸۲ آیه🔹 وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَآبَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کَانُواْ بَِایَتِنَا لَا یُوقِنُونَ ترجمه🔸 و هرگاه سخن (و وعده‏ عذاب الهى) بر مردم حتمى شود، جنبنده ‏اى را براى آنان از زمین بیرون آوریم تا با مردم سخن گوید، که همانا مردم آیات ما را باور نمى ‏کردند. 🔻این آیه ظاهراً به جریان قبل از قیامت مربوط است که هرگاه قهر خداوند بر مردم حتمى شد، خداى متعال، با قدرت خود موجود زنده ‏اى را از زمین بیرون مى آورد، تا با مردم سخن گوید، و سخنش این است که: مردم ایمان نمى ‏آورند. گرچه کلمه‏ى دابّة به غیر انسان گفته مى‏ شود ولى بارها در قرآن، این کلمه در جایى به کار رفته که شامل انسان نیز مى‏ شود و از آن جا که دابّه باید در موقعیّتى باشد که حرفش نسبت به همه‏ى کفّار یک سند باشد، باید گفت: مراد از دابّه یک شخصیّت مهم است که در روایات، به علىّ‏ بن ابى‏طالب‏ (ع) تفسیر شده است. شاید هر یک از اولیاى خدا که در آخرالزّمان قیام و حرکت فوق‏ العاده ‏اى انجام دهند و حقّ و باطل و مؤمن و کافر را از هم جدا سازند، نیز مشمول این آیه باشند. «واللّه العالم» دابّة کیست و چیست؟ 🔻در آیه، قرائنى است که نشان مى‏دهد این دابّة موجود بسیار مهمى است، زیرا: ۱. در آستانه‏ قهر الهى ظاهر مى‏شود. «اذا وقع القول علیهم» اقتضاى سخنان مهم آن است که از سرچشمه‏هاى مهم صادر شود. ۲. به نحو استثنایى پیدا مى‏شود. «اخرجنا... من‏الارض» ۳. حرف مى‏ زند، «تکلّمهم» قضاوت مى‏ کند و از آینده مردم خبر مى‏ دهد. «انّ الناس کانوا...» ۴. حرف او همچون صوراسرافیل، آخرین سخن است. «اذا وقع القول» ۵. کلمه‏ دابّة، با تنوین، نشانه‏ عظمت و بزرگى این موجود است. ۶. آیه‏ بعد، مربوط به رجعت است که اولیاى خدا قبل از قیامت زنده مى‏ شوند. ۷. آیه نمى‏گوید: «بآیات اللّه» بلکه مى‏ گوید: «بآیاتنا» گویا نشانه ‏هاى او همان نشانه‏ هاى خداوند است. 🔻جمع‏بندى میان این قرائن که در ظاهر آیه است و روایات متعدّدى که در تفاسیر آمده است، ما را به این حقیقت مى ‏رساند که بگوییم: مراد از «دابّة من الارض»، حضرت‏ علىّ (ع) است. اوست که لایق است حرف آخر را بگوید و بر پیشانى بعضى، مهر عدم ایمان بزند و از آینده شوم گمراهان خبر دهد. دو سؤال: ۱. آیا کلمه‏ دابّه، مخصوص جنبنده‏ هاى غیر انسانى نیست؟ پاسخ: خیر، در قرآن بارها کلمه‏ى دابّه به کار رفته که شامل انسان نیز مى‏شود، نظیر «و ما من دابّة فى الارض الاّ على اللّه رزقها» ۲. آیا اطلاق کلمه‏ى جنبنده بر حضرت على‏ (ع) توهین به آن حضرت نیست؟ پاسخ: هرگز؛ همان گونه که اطلاق کلمه‏ «بَشر» بر پیامبر توهین نیست، و اطلاق کلمات «شى‏ء، عالم، نور و وجود» بر خداوند جایز است، لکن فرق است میان علم، نور و وجود خداوند با سایرین. eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج