⃟🌿 ⃟🌺 💠 تفسیر سوره روم - آیه ۶ وَعْدَ اللَّهِ لَا یُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَایَعْلَمُونَ‏ ترجمه🔸 (این پیروزى) وعده‏ الهى است. خداوند از وعده ‏اش تخلّف نمى‏ کند؛ ولى بیشتر مردم نمى ‏دانند. پیام ها🔹 ۱- از تحقّق وعده‏ هاى الهى براى دعوت مردم به ایمان، استفاده کنید. «وعد اللّه لا یخلف اللّه وعده» ۲- سرچشمه تخلّف از وعده ‏ها، یا عجز است یا جهل و یا پشیمانى، که خداوند از آنها منزّه است. «لا یخلف اللّه وعده» ۳- خلف وعده زشت است، ولى خلف وعید، نوعى رحمت است. «لا یخلف اللّه وعده» ۴- اکثر مردم در وفا کردن خداوند به وعده ‏هایش تردید دارند. «لا یخلف اللّه وعده و لکن اکثر الناس لا یعلمون» ۵ - اکثریّت ملاک نیست؛ دانش، ایمان و تعهّد مهم است. «اکثر الناس لا یعلمون» ═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═ 💠 تفسیر سوره روم - آیه ۷ یَعْلَمُونَ ظَاهِراً مِّن الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ ترجمه🔸 (مردم) فقط ظاهرى از زندگى دنیا را مى‏ شناسند، و آنان از آخرت غافلند. پیام ها🔹 ۱- کوته‏ بینى، سطحى‏ نگرى و توجّه نکردن به ماوراى مادّیات، نوعى جهل است. «لکن اکثر الناس لا یعلمون یعلمون ظاهراً...» ۲- انسان باید ژرف‏‌نگر و عمیق باشد، نه ظاهربین و غافل. «یعلمون ظاهراً... و هم عن الآخرة هم غافلون» ۳- دنیا بد نیست، غفلت از آخرت بد است. «عن الآخرة هم غافلون» ۴- علم به ظواهرِ دنیاى مادّى بدون توجّه به آخرت، مورد انتقاد است. «یعلمون ظاهراً... عن الآخرة هم غافلون» ۵ - دنیا ظاهر و باطنى دارد و آخرت، باطن دنیاست. «ظاهراً - عن الآخرة» ۶- توجّه به ظواهر دنیا، سبب غفلت از آخرت است. «یعلمون ظاهراً... هم عن الآخرة هم غافلون» ═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═ 💠 تفسیر سوره روم - آیه ۸ أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُواْ فِى أَنفُسِهِم مَّا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَآ إِلَّا بِالْحَقِ‏ّ وَأَجَلٍ مُّسَمّىً وَإِنَّ کَثِیراً مِّنَ النَّاسِ بِلِقَآىِ رَبِّهِمْ لَکَافِرُونَ ترجمه🔸 آیا آنان در وجود خودشان فکر نکردند؟ خداوند آسمان‏ها و زمین و آنچه را که میان آن دو است، جز بر اساس حقّ و زمان‏بندى معیّن نیافریده است، و بى‏ شک بسیارى از مردم به لقاى پروردگارشان (در قیامت) کفر مى‏ ورزند. پیام ها🔹 ۱- تفکّر، داروى بیمارى غفلت است. «هم غافلون او لم یتفکرّوا» ۲- تفکّر، زمانى مفید و سازنده است که دور از هیاهو و تأثیرات منفى و بر اساس عقل و فطرت باشد. «فى انفسهم» ۳- آفرینش، هم هدفدار است و هم زمان‏بندى دارد. «خلق... بالحقّ و اجلٍ مُسمّىً» ۴- دنیا، مدّت زمانى بیش نیست. «اجلٍ مُسمّىً» ۵ - نتیجه‏ فکر سالم، ایمان به حقّانیّت و هدفدارى هستى و آخرت است و نتیجه‏ بى ‏فکرى، کفر و انکار معاد است. «یتفکّروا - لکافرون» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ اللهم عجل لولیک الفرج