⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره لقمان - آیه ۲۷
وَلَوْ أَنَّمَا فِى الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلاَمٌ وَالْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ کَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ
ترجمه🔶
و اگر آنچه درخت در زمین است، قلم شوند، و دریا و از پسِ آن هفت دریا به کمک آیند، (و مرکّب شوند تا کلمات خدا را بنویسند،) کلمات خدا به پایان نرسد، همانا خداوند شکست ناپذیر و حکیم است.
🔻در آیه ۱۰۹ سوره کهف نیز مى خوانیم: «قل لو کان البحر مداداً لکلمات ربّى لَنَفدَ البحر قبلَ أن تَنفد کلمات ربّى و لو جئنا بمِثله مَدَداً» بگو: اگر دریا براى نوشتن کلمات پروردگارم مرکّب شود، دریا پایان مىگیرد، پیش از آن که کلمات پروردگارم تمام شود، هر چند همانند آن (دریاى اوّل) را کمک قرار دهیم.
شاید مراد از «سبعة ابحر»، کثرت باشد و عدد خصوصیّتى نداشته باشد. یعنى اگر آب همهى دریاها هم مرکّب شود، باز هم نمى توانند همه نعمتهاى الهى را بنویسند.
پیام ها🔷
۱- مکتب انبیا، انسان را از ساده نگرى و محدود بینى بریده و به بىنهایت مرتبط مى کند. «و لو اَنّما... ما نفدت کلمات اللّه»
۲- کلمات الهى، قابل شمارش نیستند. «ما نفدت کلمات اللّه»
🍃کلمة اللّه چیست؟
۱. نعمتهاى خداوند. «قل لو کان البحر مداداً لکلمات ربّى لنفد البحر...»
۲. سنّتهاى الهى. «و لقد سبقت کلمتنا لعبادنا المرسلین . انّهم لهم المنصورون» و «ولولا کلمة الفصل لقضى بینهم»
۳. آفریده هاى ویژه خداوند. «انّما المسیح عیسى ابن مریم رسولاللّه و کلمته»
۴. حوادثى که انسان با آنها آزمایش مى شود. «و اذا ابتلى ابراهیم ربّه بکلمات»
۵. آیات الهى. درباره حضرت مریم مىخوانیم: «و صدّقت بکلمات ربّها»
۶. اسباب پیروزى حقّ بر باطل. «و یرید اللّه ان یحقّ الحق بکلماته و یقطع دابر الکافرین»، «و یمح اللّه الباطل و یحقّ الحق بکلماته»
از جمع مطالب گذشته به دست مىآید که مراد از «کلمة» تنها لفظ نیست، بلکه مراد سنّتها، مخلوقات، اراده و الطاف الهى است که در آفرینش جلوه مى کند.
بنابراین، اگر همه درختان قلم و همه دریاها مرکّب شوند، نمى توانند کلمات الهى را بنویسند، یعنى نمى توانند آفریدههاى خدا، الطاف الهى و سنّتهایى را که در طول تاریخ براى انسانها و همه موجودات وجود داشته است بنویسند. «واللّه العالم»
در روایت مىخوانیم: امام کاظمعلیه السلام فرمود: «مصداق کلمات اللّه ما هستیم که فضایل ما قابل ادراک و شماره نیست».
آرى، اولیاى خدا از طرف ذات مقدّس او واسطه فیض هستند و هر لطف و کمالى، از طریق آن بزرگواران به دیگران مى رسد.
━═━🍃❀🌺❀🍃━═━
💠تفسیر سوره لقمان - آیه ۲۸
مَاخَلْقُکُمْ وَلَابَعْثُکُمْ إِلَّا کَنَفْسٍ وَاحِدَةٍ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ
ترجمه🔶
آفرینش و رستاخیز (همهى) شما (نزد خدا چیزى) جز مانند (آفریدن و زنده کردن) یک تن نیست، همانا خداوند شنوا و بیناست.
🔻ریشه تشکیک و تردید در اصل معاد؛ گاهى طول زمان است که چگونه مردگان پس از گذشت زمان طولانى، دوباره زنده مى شوند، گاهى خود مردگان است که چگونه استخوانهاى پوسیده، پراکنده و درهمآمیخته، از هم تفکیک مى شوند و گاهى آگاهى از رفتار، کردار و افکار است که پس از آفرینش مجدّدِ مردگان، چگونه به حساب این همه انسان رسیدگى خواهد شد؟
خداوند در این آیه با یک جمله، پاسخ همهى این شبهات را مىدهد که زنده کردن همهى شما با آفرینش یک نفر یکسان است و زمان در آن تأثیرى ندارد. او زمزمه هاى شما را مىشنود و مىبیند و تمام رفتار و کردارتان را مىداند و به حساب همه مى رسد.
پیام ها🔷
۱- در علم و قدرت الهى، کمیّت و جمعیّت، زمان و مکان، نهان و آشکار، تأثیرى ندارد. «ما خلقکم و لابعثکم الاّ کنفس واحدة»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
اللهم عجل لولیک الفرج