⃟🌿 ⃟🌺
🕊 تفسیر آیه ۲۹ سوره ص 🕊
🍃 كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ🍃
ترجمه 🔶
🍃 (اين) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گيرند.🍃
«مبارك» به چيزى گفته مى شود كه فايده و خير آن، رشد و فزونىِ زياد و ثابت داشته باشد. قرآن از منبع مبارك است. «تبارك الّذى» در شب مبارك نازل شده است. «فى ليلة مباركه» در مكان مبارك نازل شده «ببكة مباركا» و خودش نيز مبارك است. «كتاب... مبارك»
سيماى قرآن در اين آيه ترسيم شده است:
الف) متن آن نوشته شده است. «كتاب»
ب) از سرچشمه ى وحى و علم بى نهايت الهى است. «انزلناه»
ج) گيرنده ى آن شخص معصوم است. «اليك»
د) محتوايش پر بركت است. «مبارك»
ه) هدف از نزول، تدبّر در آن است. «ليدّبروا»
و) علم و آگاهى به نكات و معارف آن، مقدّمه ى حركت معنوى و قرب به خداست. «ليتذكّر»
ز) كسانى اين توفيق را خواهند داشت كه خردمند باشند. «اولواالالباب»
اهمّيت قرآن و تدّبر در آن
✅ كسى كه در آيات قرآن تدبّر نكند سزاوار تحقير الهى است. «أفلا يتدبّرون القرآن ام على قلوب اقفالها»
✅ عالم ربانى كسى است كه سروكارش با تحصيل و تدريس قرآن باشد. «... كونوا ربانيين بما كنتم تعلمون الكتاب و بما كنتم تدرسون»
✅ كتاب آسمانى را بايد با جدّيت گرفت. «خذ الكتاب بقوّة»
✅ كسانى كه قرآن را مهجور كردند، در قيامت مورد شكايت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) قرار مى گيرند. «و قال الرسول يا ربّ ان قومى اتخذوا هذا القرآن مهجورا»
✅ امام سجّاد (عليه السلام) فرمود: اگر قرآن داشته باشم و تنها باشم احساس غربت نمى كنم. «لو مات من بين المشرق و المغرب لما استوحشت بعد ان يكون القرآن معى»
✅ حضرت على (عليه السلام) فرمود: قرآن دريايى است كه هيچ كس به قعر آن نمى رسد. «بحراً لا يدرك قعره»
✅ امام خمينى قدس سره به شدّت تأسّف مى خورد كه چرا تمام عمر خود را صرف تدّبر در قرآن نكرده است، همان گونه كه مرحوم ملاّصدرا در تفسير سوره ى واقعه اين تأسّف را دارد.
📌 پیام ها
🌿 قرآن، مبارك است. (تلاوت، تدّبر، تاريخ، استدلال، داستان، الگوهاى، معارف، اخبار غيبى، تشبيهات، اوامر و نواهى آن، همه و همه پر از راز و رمز است). «كتاب... مبارك»
🌿 گرچه قرآن، مبارك است، امّا براى تدبّر است، نه فقط تبرّك جستن به ظاهر آن. (براى حفظ منزل، مسافر و عروس از خطرات) «كتاب... مبارك ليدبّروا»
🌿 تدّبر در قرآن مقدّمه ى تذكّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطايف علمى قرآن را درك كند ولى مايه ى غرورش شود. «يدّبّروا - يتذكّر»
🌿 تدّبر بايد در همه ى آيات قرآن باشد نه تنها در آيات الاحكام. «ليدّبروا آياته»
🌿 شرط تدبّر و بهره گيرى و پندپذيرى، عقل و خرد است. «ليدّبروا... و ليتذكّر اولواالالباب»
🌿 كسانى كه از قرآن متذكّر نمى شوند، بى خردند. «ليتذكّر اولواالالباب»
🌿 قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احكام و رموزش پى مى برند. «ليتذكّر اولوا الالباب» (در قرآن، امرى مخالف عقل يافت نمى شود)
🌿 معارف قرآن پايان ناپذير است. اين كه به همه دستور تدبّر مى دهد نشان آن است كه هر كس تدبّر كند به نكته ى تازه اى مى رسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همه ى اسرار قرآن را فهميده باشند، تدّبر ما لغو است. «ليدبّروا آياته»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨
.