⃟🌿 ⃟🌺
🕊 تفسیر آیه ۲۸ سوره غافر 🕊
🍃 وَقَالَ رَجُلٌ مُّؤْمِنٌ مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلاً أَن يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءكُم بِالْبَيِّنَاتِ مِن رَّبِّكُمْ وَإِن يَكُ كَاذِباً فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ وَإِن يَكُ صَادِقاً يُصِبْكُم بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ🍃
ترجمه 🔶
🍃 و مردى با ايمان از آل فرعون كه ايمان خود را پنهان مى داشت گفت: «آيا مى خواهيد مردى را كه مى گويد: پروردگار من خداوند است بكشيد؟! در حالى كه او از طرف پروردگارتان با دلايل روشن نزد شما آمده است، اگر او دروغگو باشد دروغش به زيان خود اوست ولى اگر راستگو باشد، بعضى از آنچه را به شما وعده مى دهد به شما خواهد رسيد، همانا خداوند كسى را كه اسرافكار (و) بسيار دروغگو است هدايت نمى كند.🍃
داستان مؤمن آل فرعون تنها در اين سوره مطرح شده است. او شخصى از بستگان فرعون بود كه مخفيانه به حضرت موسى ايمان آورده بود، ولى ايمان خود را پنهان مى كرد تا به موقع به نفع موسى سخن بگويد، يا براى او كارى انجام دهد.
اين شخص غير از همسر فرعون و غير از آن شخصى است كه با سرعت از نقطه ى دور شهر خود را به موسى رساند و خبر توطئه ى دستگيريش را به او داد.
فخررازى و مراغى در تفاسير خود مى گويند: او از درباريان و رئيس پليس فرعون بود.
بر اساس حديثى كه شيخ صدوق در امالى و فخر رازى در تفسير خود آورده است، صدّيقون سه نفرند: حبيب نجّار (مؤمن آل يس)، مؤمن آل فرعون و علىّ بن ابى طالب كه برترين آنان است.
مؤمن آل فرعون، به جاى القاب بزرگ در مورد موسى، او را مردى ناشناس خواند و گفت: «رجلاً» تا فرعون به ايمان او پى نبرد.
«اسراف» به هر نوع تجاوز از حدّ گفته مى شود، خواه تجاوز در مصرف باشد و خواه تجاوز در برخورد و اخلاق.
كسى كه دلايل و معجزات انبيا را ناديده بگيرد، مسرف است.
در متون اسلامى ابوطالب پدر حضرت على (عليهما السلام) در چگونگى ايمانش به مؤمن آل فرعون تشبيه شده است.
📌 پیام ها
🌿 يكى از جلوه هاى امداد الهى كه در اثر پناه بردن به او حاصل مى شود، پيدا شدن طرفداران در ميان مخالفان است. «عذت بربّى... قال رجلٌ»
🌿 خاطره ى مجادلات و استدلال هاى تاريخى را زنده نگاه داريد. (قرآن شيوه ى جدال مؤمن آل فرعون را بيان مى كند). «و قال رجل...»
🌿 در نقل تاريخ به عناصر اصلى توجّه كنيم، نه نام ها و القاب. «رجل مؤمن»
🌿 كار كردن در دستگاه ظلم، براى انجام مأموريّتى مهم تر مانعى ندارد. «رجل مؤمن من آل فرعون»
🌿 نظام و تشكيلات و جامعه ومحيط فاسد، دليل اجبار انسان بر ارتكاب جرم نيست. (در نظام فرعونى نيز افراد مؤمن پيدا مى شوند.) «و قال رجل مؤمن من آل فرعون»
🌿 گاهى تقيه و كتمان عقيده براى انجام كارهاى مهم و رسيدن به اهداف بالاتر لازم است. «يكتم ايمانه»
🌿 بركات نهى از منكر تا آن جاست كه پيامبرى را از كشته شدن نجات مى دهد و او نيز جامعه اى را نجات مى دهد. «أتقتلون رجلاً»
🌿 مؤمن، بى تفاوت نيست؛ حامى مظلوم است و عليه ظالم فرياد مى كشد. «أتقتلون رجلاً»
🌿 وجدان هاى خفته را از طريق سؤال بيدار كنيد. «أتقتلون...»
🌿 در نظام طاغوتى، تبليغ نام خداوند نيز جرم است. «أتقتلون رجلاً ان يقول ربّى اللّه»
🌿 مؤمن با منطق دفاع مى كند. «أتقتلون... جاءكم بالبينات»
🌿 در شيوه ى تبليغ، تعصّب را كنار بگذاريم. (مؤمن آل فرعون گفت: موسى يا راست مى گويد يا دروغ، اگر راست گويد كه آنچه وعده مى دهد پيش خواهد آمد و اگر دروغ گويد، به عهده ى خودش.) «ان يك كاذبا... و ان يك صادقا»
🌿 زيان دروغ به خود دروغگو برمى گردد. «ان يك كاذبا فعليه كذبه»
🌿 اسراف و تكذيب، دو مانع براى هدايت هستند. «لا يهدى هو مسرف كذاب»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨