⃟🌿 ⃟🌺
🕊 تفسیر آیه ۶۶ سوره غافر 🕊
🍃 قُلْ إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَمَّا جَاءنِيَ الْبَيِّنَاتُ مِن رَّبِّي وَأُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ🍃
ترجمه 🔶
🍃 بگو: «من نهى شده ام از اين كه آنان را كه شما جز خداوند مى خوانيد پرستش كنم، (آن هم) زمانى كه از طرف پروردگارم دلايل روشنى برايم آمده است و فرمان يافته ام كه تسليم پروردگار جهانيان باشم».🍃
اين آيه و دو آيه ى قبل آن با كلمه ى مباركه «ربّ العالمين» ختم شده است. آيه ۶۴ بعد از اثبات ذات خداوند، فرمود: «ربّ العالمين» آيه ۶۵ بعد از توحيد و اخلاص فرمود: «ربّ العالمين» و اين آيه بعد از نفى هر گونه شرك، «ربّ العالمين» را مطرح كرده است. آرى، سير طبيعى و منطقى خداشناسى آن است كه اول او را بشناسيم سپس به يكتائى او ايمان آوريم و آنگاه هر چه مانع يكتائى و توحيد است از خود دور كنيم.
📌 پیام ها
🌿 دشمنان خود را مأيوس كنيد. «قل انّى نُهيتُ»
🌿 وحى، بدون كم و كاست براى مردم بيان مى شد. «قل انّى نُهيتُ»
🌿 دليل و بيّنه محور است نه توقع مردم و محيط. (با وجود دلائل روشن جايى براى تسليم شدن در برابر شرك باقى نمى ماند). «جاءنى البينات»
🌿 امر و نهى الهى بر اساس منطق و استدلال است. «نهيتُ... لمّا جاءنى البينات»
🌿 موضع گيرى هاى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله بر اساس وحى است. «نهيتُ - امرتُ»
🌿 تولى و تبرى بايد در كنار هم باشد. (تا انواع شرك را از خود دور نكنيم، يكتاپرست واقعى نمى شويم). «نهيتُ ان اعبد الذّين تدعون... و امرت ان اسلم»
🌿 تسليم شدن در برابر كسى سزاوار است كه پروردگار جهانيان است. «اسلم لربّ العالمين»
🌿 عبادت واقعى، تسليم خدا بودن است. («اسلم لربّ العالمين» به جاى «اعبد لربّ العالمين» آمده است).
🌿 تسليم خدا بودن، سبب رشد انسان است. «اسلم لربّ العالمين»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨