⃟🌿 ⃟🌺
🕊 تفسیر آیه ۸۳ و ۸۴ سوره غافر 🕊
🍃 فَلَمَّا جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرِحُوا بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُون (۸۳)🍃
🍃فَلَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا قَالُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَكَفَرْنَا بِمَا كُنَّا بِهِ مُشْرِكِينَ (۸۴)🍃
ترجمه 🔶
🍃 پس چون پيامبرانشان همراه با معجزات به سراغشان آمدند به آن مقدار علمى كه نزدشان بود خوشحال شدند (و حاضر نشدند منطق انبيا را بپذيرند) و آن چه (از قهر الهى) كه به تمسخر مى گرفتند، آنان را فرا گرفت.🍃
🍃پس چون عذاب ما را ديدند گفتند: «به خداوند يكتا ايمان آورديم و به آن چه (از قبل) شرك مى ورزيديم كافر شديم».🍃
در طول تاريخ بشر، افرادى به خاطر علومى كه سبب تمدن و پيشرفت و كسب ثروت است و يا به خاطر آگاهى هايى كه از اقوام و نياكان درباره عقائد خود دارند خود را از وحى و انبيا بى نياز مى پندارند. آرى انسان هاى كم ظرفيّت همين كه چند كلمه اى فراگرفتند يا مدرك و مقامى به دست آوردند مغرور مى شوند.
در قرآن سه مرتبه جمله ى «نصيباً من الكتاب» آمده كه به معناى علم داشتن به گوشه اى از كتاب است و در هر سه مورد افرادى گرفتار انحراف شده اند چون از علم كافى برخوردار نبودند بلكه نصيبى از علم داشتند؛
يك جا مى فرمايد: كسانى كه نصيبى از علم دارند به حقّ پشت مى كنند.
در جاى ديگر مى فرمايد: آنان به جاى حقّ گمراهى را خريدند.
و در آيه اى ديگر مى فرمايد: اين گروه به جاى ايمان به خدا و رسول به بت و طاغوت ايمان مى آورند.
به هر حال علم كم، انسان را در معرض غرور و خود باختگى و دين فروشى قرار مى دهد. در اين آيه نيز مى فرمايد: علم اندك مانع حقّ پذيرى است. «فرحوا بما عندهم من العلم»
قرآن براى علم سه مرحله بيان كرده است:
الف) علم مفيد كه سبب رشد معنوى انسان باشد، همان گونه كه موسى به خضر عليهما السلام گفت: آيا اجازه مى دهى من همسفر تو باشم تا از آنچه مى دانى و سبب رشد من است به من بياموزى.
ب) علم بى فايده، نظير علم به عدد اصحاب كهف كه آيا سه نفر بودند يا پنج نفر يا هفت نفر، زيرا مهم تصميم آنان براى حفظ دينشان بود.
ج) علم مضرّ، نظير علم سحر و جادو براى جدايى ميان زن و مرد.
📌 پیام ها
🌿 فرستادن پيامبران براى اتمام حجّت يكى از سنّت هاى الهى است. «جاءتهم رسلهم»
🌿 انبيا به سراغ مردم مى رفتند. «جاءتهم رسلهم»
🌿 غرور علمى، مانع حقّ پذيرى است. «جاءتهم رسلهم بالبينات فرحوا بما عندهم من العلم»
🌿 علوم و تجربه هاى بشرى نمى تواند جايگزين تعاليم الهى شود و انسان را از انبيا بى نياز كند. «جاءتهم... بالبينات... عندهم من العلم»
🌿 انبيا براى دانشمندان نيز حجّت هستند. «جاءتهم رسلهم بالبينات فرحوا بما عندهم من العلم»
🌿 قهر و عذاب الهى بعد از اتمام حجّت است. «جاءتهم... بالبينات... حاق بهم...»
🌿 همه ى انبيا معجزه داشتند. «جائتهم رسلهم بالبينات»
🌿 راه فرارى براى كافران در قيامت وجود ندارد. («حاق بهم»
🌿 مغرور شدن به علم خود، سبب تحقير و استهزاى وعده هاى الهى است. «عندهم من العلم... يستهزؤن»
🌿 اگر شادى، انسان را از پيمودن راه تكامل بازدارد ارزش ندارد. «فرحوا بما عندهم من العلم... يستهزؤن»
🌿 يكى از سنّت هاى خداوند حمايت از پيامبران با نزول قهر و عذاب بر كافران است. «حاق بهم ما كانوا يستهزؤن»
🌿 قهر خدا به خاطر عملكرد خود انسان هاست. «حاق بهم ما كانوا يستهزؤن»
🌿 استهزاى امروز سبب قهر فراگير فرداست. «و حاق بهم ما كانوا يستهزؤن»
🌿 كارهاى ناشايست در صورتى به قهر الهى تبديل مى شود كه دائمى باشد. «كانوا يستهزؤن»
🌿 منطق مخالفان در برابر برهان و معجزه انبيا، تمسخر و استهزا است. «رسلهم بالبينات... يستهزؤن»
🌿 ايمان در حال اضطرار ارزش ندارد، گرچه واقعى باشد. «فلمّا رأوا بأسنا قالوا آمنّا»
🌿 گروهى تا قهر الهى را نبينند ايمان نمى آورند. «فلما رأوا بأسنا قالوا آمنّا»
🌿 شرك، پايه و اساس ندارد. مشركان نيز به شرك خود كافر مى شوند. «كفرنا بما كنا به مشركين»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨