┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅ ⏪سوره 3. آل‏ عمران آيه 14 آيه 🔻 ⤵️زُيِّنَ لِّلنَّاسِ حُبُّ الْشَّهَوَتِ مِنَ الْنِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الْذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَمِ وَالْحَرْثِ ذَ لِكَ مَتَعُ الْحَيَو ةِ الْدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمََابِ ‏ ترجمه 🔻 ⤵️عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زیاد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپایان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواسته ‏هاى نفسانى است، 🌷در نظر مردم جلوه یافته است، (در حالى كه) اینها بهره‏اى گذرا از زندگانى دنیاست و سرانجام نیكو تنها نزد خداوند است. ┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️«قَناطیر» جمع «قِنطار» به معناى مال زیاد است وآمدن كلمه‏ى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكید بیشتر است. نظیر اینكه بگوییم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار. 🔷«خَیل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» یعنى نشاندار. اسب‏هایى كه به خاطر زیبایى اندام و یا تعلیمى كه مى‏دیدند، داراى برجستگى ‏هاى خاصّى مى‏شدند، به آنها «خَیل مُسوّمة» مى‏گفتند. 🔷جلوه‏ كردن دنیا در نظر انسان، گاهى از طریق خیالات شخصى و گاهى از سوى شیطان و گاهى از جانب اطرافیان متملّق صورت مى‏گیرد. 🔷از طریق اوهام شخصى: «یحسبون انّهم یُحسِنون صُنعاً» و «فرَآه حسَناً» و از سوى شیطان: «زُیّن لهم الشیطان اعمالهم» و از طرف اطرافیان متملّق «زُیّن لفرعون سوء عمَله» 🔷مصادیق جلوه‏ هاى دنیا كه در آیه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آیه است و مى‏ تواند در هر زمانى مصادیق جدیدى داشته باشد. طلا و نقره، كنایه از ثروت اندوزى، و اسب كنایه از مركب و وسیله‏ى نقلیّه است. 🔷سؤال: با اینكه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است؛ «المال و البنون زینة الحیوة الدنیا» پس چرا این آیه در مقام انتقاد است؟ 🔷پاسخ: زینت بودن چیزى، غیر از دلبستگى به آن است. در این آیه انتقاد از دلبستگى شدید است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبیر مى‏كند. 🔷كلمه‏ى «بَنین» شامل دختران نیز مى‏شود، نظیر اینكه مى‏ گوییم: عابرین محترم از پیاده ‏رو حركت كنند كه شامل زنان عابر نیز مى‏شود. 🔷امام صادق‏ علیه السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنیا و آخرت از چیزى بیشتر از زنان لذّت نمى ‏برند... اهل بهشت نیز بیش از هر چیز به نكاح تمایل دارند تا خوردنى‏ ها و آشامیدنى ‏ها. این روایت دلیل تقدّم «النساء» را بر دیگر موارد بیان مى‏كند. ┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅ پيام ها ⚡📬 1-♦️ علاقه ‏ى طبیعى به مادّیات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است فریب خوردن از زینت‏ها وجلوه ‏هاى آن، وعدم كنترل دلبستگى‏ هاست. «زُیّن للنّاس...» 2-♦️ جلوه‏ى دنیا براى مردمِ عادّى است، نه افراد فرزانه. «زُیّن للناس» 3-♦️ علاقه ‏ى بیش از حدّ به زن وفرزند، بیش از هر چیز مایه ‏ى دلبستگى انسان به دنیا مى‏گردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنین» 4-♦️ مراقب باشیم كه زینت‏ها وجلوه‏هاى دنیا، مقدّمه‏ى غفلت از آخرت است. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» 5 -♦️ یكى از عوامل بد عاقبت شدن، شیفتگى و دلبستگى به دنیاست. زیرا عاقبت نیكو تنها نزد خداست. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» 6-♦️ یكى از شیوه‏هاى تربیتى، تحقیر مادّیات و بیان عظمت معنویات است. «ذلك متاع الحیوة الدنیا واللّه عنده حسن المآب» 7-♦️ بهترین راه براى كنترل علائق مخرّب، مقایسه آن با الطاف جاودانه‏ى الهى است. «واللّه عنده حسن المآب» ◀️ در نظر همسر فرعون كه فرزانه‏ى تاریخ است، كاخ و طلاى او بى‏ ارزش است. «نجّنى من فرعون و عمله». 📘 تحریم، 11. ‌🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .