┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅
⏪سوره 3. آل عمران آيه 14
آيه 🔻
⤵️زُيِّنَ لِّلنَّاسِ حُبُّ الْشَّهَوَتِ مِنَ الْنِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الْذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَمِ وَالْحَرْثِ ذَ لِكَ مَتَعُ الْحَيَو ةِ الْدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمََابِ
ترجمه 🔻
⤵️عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زیاد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپایان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواسته هاى نفسانى است،
🌷در نظر مردم جلوه یافته است، (در حالى كه) اینها بهرهاى گذرا از زندگانى دنیاست و سرانجام نیكو تنها نزد خداوند است.
┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«قَناطیر» جمع «قِنطار» به معناى مال زیاد است وآمدن كلمهى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكید بیشتر است. نظیر اینكه بگوییم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار.
🔷«خَیل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» یعنى نشاندار. اسبهایى كه به خاطر زیبایى اندام و یا تعلیمى كه مىدیدند، داراى برجستگى هاى خاصّى مىشدند، به آنها «خَیل مُسوّمة» مىگفتند.
🔷جلوه كردن دنیا در نظر انسان، گاهى از طریق خیالات شخصى و گاهى از سوى شیطان و گاهى از جانب اطرافیان متملّق صورت مىگیرد.
🔷از طریق اوهام شخصى: «یحسبون انّهم یُحسِنون صُنعاً» و «فرَآه حسَناً» و از سوى شیطان: «زُیّن لهم الشیطان اعمالهم» و از طرف اطرافیان متملّق «زُیّن لفرعون سوء عمَله»
🔷مصادیق جلوه هاى دنیا كه در آیه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آیه است و مى تواند در هر زمانى مصادیق جدیدى داشته باشد. طلا و نقره، كنایه از ثروت اندوزى، و اسب كنایه از مركب و وسیلهى نقلیّه است.
🔷سؤال: با اینكه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است؛ «المال و البنون زینة الحیوة الدنیا» پس چرا این آیه در مقام انتقاد است؟
🔷پاسخ: زینت بودن چیزى، غیر از دلبستگى به آن است. در این آیه انتقاد از دلبستگى شدید است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبیر مىكند.
🔷كلمهى «بَنین» شامل دختران نیز مىشود، نظیر اینكه مى گوییم: عابرین محترم از پیاده رو حركت كنند كه شامل زنان عابر نیز مىشود.
🔷امام صادق علیه السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنیا و آخرت از چیزى بیشتر از زنان لذّت نمى برند... اهل بهشت نیز بیش از هر چیز به نكاح تمایل دارند تا خوردنى ها و آشامیدنى ها.
این روایت دلیل تقدّم «النساء» را بر دیگر موارد بیان مىكند.
┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅
پيام ها ⚡📬
1-♦️ علاقه ى طبیعى به مادّیات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است فریب خوردن از زینتها وجلوه هاى آن، وعدم كنترل دلبستگى هاست. «زُیّن للنّاس...»
2-♦️ جلوهى دنیا براى مردمِ عادّى است، نه افراد فرزانه. «زُیّن للناس»
3-♦️ علاقه ى بیش از حدّ به زن وفرزند، بیش از هر چیز مایه ى دلبستگى انسان به دنیا مىگردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنین»
4-♦️ مراقب باشیم كه زینتها وجلوههاى دنیا، مقدّمهى غفلت از آخرت است. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب»
5 -♦️ یكى از عوامل بد عاقبت شدن، شیفتگى و دلبستگى به دنیاست. زیرا عاقبت نیكو تنها نزد خداست. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب»
6-♦️ یكى از شیوههاى تربیتى، تحقیر مادّیات و بیان عظمت معنویات است. «ذلك متاع الحیوة الدنیا واللّه عنده حسن المآب»
7-♦️ بهترین راه براى كنترل علائق مخرّب، مقایسه آن با الطاف جاودانهى الهى است. «واللّه عنده حسن المآب»
◀️ در نظر همسر فرعون كه فرزانهى تاریخ است، كاخ و طلاى او بى ارزش است. «نجّنى من فرعون و عمله».
📘 تحریم، 11.
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷
🌦
eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.