─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 4. نساء آيه 32
آيه🔻
⤵️وَلَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْئَلُواْ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَىءٍ عَلِيما
ً
ترجمه 🔻
⤵️و آنچه را كه خداوند سبب برترى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نكنید. براى مردان از آنچه بدست آورده اند بهره اى است و براى زنان نیز از آنچه كسب كرده اند بهرهاى مى باشد و (به جاى آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهید، كه خداوند به هر چیزى داناست.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها,🔻تفسیرنور☀️
⤵آیات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود، این آیه به ریشه ى حرامخوارى اشاره مى كند كه طمع، آرزو و رقابت است.
🌸عدالت، غیر از تساوى است. عدالت همه جا ارزش است، ولى تساوى گاهى ارزش است و گاهى ظلم. مثلاً اگر پزشك به همه مریضها یك نوع دارو بدهد، یا معلّم به همه شاگردان یك نوع نمره بدهد، تساوى هست، امّا عدالت نیست.
🍃 عدالت، آن است كه به هر كس بر اساس استحقاقش بدهیم، گرچه موجب تفاوت شود، زیرا تفاوت گذاشتن بر اساس لیاقتها و كمالات حقّ است، امّا تبعیض باطل است.
🌸 تبعیض آن است كه بدون دلیل و براساس هواى نفس یكى را بر دیگرى ترجیح دهیم، ولى تفاوت آن است كه بر اساس معیارها یكى را بر دیگرى ترجیح دهیم.
🍃بنابراین باید آرزوى عدالت داشت، ولى تمنّاى یكسان بودن همه چیز و همه كس نابجاست. اعضاى یك بدن و اجزاى یك ماشین از نظر جنس و شكل و كارایى متفاوتند، امّا تفاوت آنها حكیمانه است.
🌸اگر خداوند، همه را یكسان نیافریده، طبق حكمت اوست. بنابراین در امورى كه به دست ما نیست، مثل جنسیّت، زیبایى، استعداد، بیان، هوش، عمر و... باید به تقسیم و تقدیر الهى راضى بود.
🍃ما كه خدا را عادل و حكیم مى دانیم، اگر در جایى هم دلیل و حكمت چیزى را نفهمیدیم نباید قضاوت عجولانه و جاهلانه همراه با سوءظن یا توقّع نابجا به خداوند حكیم داشته باشیم و یا بر دارندگان این نعمتها حسد ورزیم،
🌸باید با كوشش و تلاش و پرهیز از كسالت و تنبلى، در رقابتى سالم به قوّت و كثرت و استقلال رسید و اجازه ى استثمار و استعمار به دیگران نداد و در مواردى كه بدست ما نیست،
🍃انسان در لابلاى فراز و نشیبها خود را نشان مى دهد، حركت مى كند و با دیگران به خاطر نیازش پیوند مى خورد.
🌸امام صادق علیه السلام در پاسخ از آیه فرمودند: كسى به همسر و فرزند دیگران چشم داشت نداشته باشد، ولى همانند آن را از خداوند بخواهد.
🍃زمانى كه این آیه نازل شد، اصحاب پیامبراكرم گفتند: مقصود از فضل در «واسئلوا اللّه من فضله» چیست؟ قرار شد تا على علیه السلام این موضوع را از پیامبر سؤال كند.
🌸پیامبرصلى الله علیه وآله در پاسخ فرمودند: خداوند ارزاق را در میان مردم از طریق حلال تقسیم كرده وحرام را نیز عرضه كرده است.
🍃 كسى كه حرام را تحصیل كند، به همان اندازه از رزق حلال خود كاسته است وبرحرام مورد محاسبه قرار مى گیرد.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📬
1-⚖ به داده هاى الهى راضى باشیم و حسودانه، آرزوى برتریهاى دیگران را نداشته باشیم. «ولا تتمنوا»
2-🍃در اسلام مسائل اقتصادى واخلاقى بهم آمیخته است. «لاتأكلوا...بالباطل... ولاتتمنّوا»
3-⚖ تبعیضها وبرترى هاى استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برترىهاى خداداد، جداست. «فضلاللّه به بعضكم على بعض»
4-🍃 تفاوتهاى زن و مرد از نظر خلقت و طبیعت، از نمونه هاى برترى دادن خداوند در آفرینش است. «فضل اللّه... للرجال... للنساء»
5 -⚖ هر یك از زن و مرد، نسبت به دستاوردهاى خود به طور مساوى مالكند. «للرّجال نصیب، للنساء نصیب»
6-🍃 به جاى تمنّاى آنچه دیگران دارند، در پى كسب وتلاش باشیم. «نصیبممّااكتسبوا...»
7-⚖ انسان، تنها مالك بخشى از دست رنج خود است. «ممااكتسبوا» بخش دیگر سهم فقرا و حكومت اسلامى است.
8 -🍃 هم كار، هم دعا. «اكتسبوا... واسئلوا اللّه»
9-⚖ به جاى چشمداشت به داشته هاى دیگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشید. «ولا تتمنّوا... واسئلوا اللّه»
10-🍃 به خصلتها جهت صحیح بدهیم. آرزو در انسان هست، امّا جهت این آرزو را درخواست نعمت از خدا قرار دهیم، نه سلب نعمت از دیگران. «لاتتمنّوا... و اسئلوا اللَّه من فضله»
11-⚖ اگر خداوند، چیزى به كسى داد یا از او گرفت، حكیمانه و آگاهانه است. «بكل شىء علیماً» (ایمان به علم خداوند سبب بازداشتن انسان از طمع و چشم داشت است.)
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ
🌦
eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.