─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 4. نساء آيه 32 آيه🔻 ⤵️وَلَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْئَلُواْ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَى‏ءٍ عَلِيما ً ترجمه 🔻 ⤵️و آنچه را كه خداوند سبب برترى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نكنید. براى مردان از آنچه بدست آورده ‏اند بهره ‏اى است و براى زنان نیز از آنچه كسب كرده ‏اند بهره‏اى مى‏ باشد و (به جاى آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهید، كه خداوند به هر چیزى داناست. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ نکته ها,🔻تفسیرنور☀️ ⤵آیات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود، این آیه به ریشه ‏ى حرام‏خوارى اشاره مى ‏كند كه طمع، آرزو و رقابت است. 🌸عدالت، غیر از تساوى است. عدالت همه جا ارزش است، ولى تساوى گاهى ارزش است و گاهى ظلم. مثلاً اگر پزشك به همه مریض‏ها یك نوع دارو بدهد، یا معلّم به همه شاگردان یك نوع نمره بدهد، تساوى هست، امّا عدالت نیست. 🍃 عدالت، آن است كه به هر كس بر اساس استحقاقش بدهیم، گرچه موجب تفاوت شود، زیرا تفاوت گذاشتن بر اساس لیاقت‏ها و كمالات حقّ است، امّا تبعیض باطل است. 🌸 تبعیض آن است كه بدون دلیل و براساس هواى نفس یكى را بر دیگرى ترجیح دهیم، ولى تفاوت آن است كه بر اساس معیارها یكى را بر دیگرى ترجیح دهیم. 🍃بنابراین باید آرزوى عدالت داشت، ولى تمنّاى یكسان بودن همه چیز و همه كس نابجاست. اعضاى یك بدن و اجزاى یك ماشین از نظر جنس و شكل و كارایى متفاوتند، امّا تفاوت آنها حكیمانه است. 🌸اگر خداوند، همه را یكسان نیافریده، طبق حكمت اوست. بنابراین در امورى كه به دست ما نیست، مثل جنسیّت، زیبایى، استعداد، بیان، هوش، عمر و... باید به تقسیم و تقدیر الهى راضى بود. 🍃ما كه خدا را عادل و حكیم مى‏ دانیم، اگر در جایى هم دلیل و حكمت چیزى را نفهمیدیم نباید قضاوت عجولانه و جاهلانه همراه با سوءظن یا توقّع نابجا به خداوند حكیم داشته باشیم و یا بر دارندگان این نعمت‏ها حسد ورزیم، 🌸باید با كوشش و تلاش و پرهیز از كسالت و تنبلى، در رقابتى سالم به قوّت و كثرت و استقلال رسید و اجازه ‏ى استثمار و استعمار به دیگران نداد و در مواردى كه بدست ما نیست، 🍃انسان در لابلاى فراز و نشیب‏ها خود را نشان مى ‏دهد، حركت مى‏ كند و با دیگران به خاطر نیازش پیوند مى ‏خورد. 🌸امام صادق ‏علیه السلام در پاسخ از آیه فرمودند: كسى به همسر و فرزند دیگران چشم داشت نداشته باشد، ولى همانند آن را از خداوند بخواهد. 🍃زمانى كه این آیه نازل شد، اصحاب پیامبراكرم گفتند: مقصود از فضل در «واسئلوا اللّه من فضله» چیست؟ قرار شد تا على‏ علیه السلام این موضوع را از پیامبر سؤال كند. 🌸پیامبرصلى الله علیه وآله در پاسخ فرمودند: خداوند ارزاق را در میان مردم از طریق حلال تقسیم كرده وحرام را نیز عرضه كرده است. 🍃 كسى كه حرام را تحصیل كند، به همان اندازه از رزق حلال خود كاسته است وبرحرام مورد محاسبه قرار مى‏ گیرد. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📬 1-⚖ به داده ‏هاى الهى راضى باشیم و حسودانه، آرزوى برتریهاى دیگران را نداشته باشیم. «ولا تتمنوا» 2-🍃در اسلام مسائل اقتصادى واخلاقى بهم آمیخته است. «لاتأكلوا...بالباطل... ولاتتمنّوا» 3-⚖ تبعیض‏ها وبرترى‏ هاى استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برترى‏هاى خداداد، جداست. «فضل‏اللّه به بعضكم على بعض» 4-🍃 تفاوت‏هاى زن و مرد از نظر خلقت و طبیعت، از نمونه ‏هاى برترى دادن خداوند در آفرینش است. «فضل اللّه... للرجال... للنساء» 5 -⚖ هر یك از زن و مرد، نسبت به دستاوردهاى خود به طور مساوى مالكند. «للرّجال نصیب، للنساء نصیب» 6-🍃 به جاى تمنّاى آنچه دیگران دارند، در پى كسب وتلاش باشیم. «نصیب‏ممّااكتسبوا...» 7-⚖ انسان، تنها مالك بخشى از دست رنج خود است. «ممااكتسبوا» بخش دیگر سهم فقرا و حكومت اسلامى است. 8 -🍃 هم كار، هم دعا. «اكتسبوا... واسئلوا اللّه» 9-⚖ به جاى چشمداشت به داشته‏ هاى دیگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشید. «ولا تتمنّوا... واسئلوا اللّه» 10-🍃 به خصلت‏ها جهت صحیح بدهیم. آرزو در انسان هست، امّا جهت این آرزو را درخواست نعمت از خدا قرار دهیم، نه سلب نعمت از دیگران. «لاتتمنّوا... و اسئلوا اللَّه من فضله» 11-⚖ اگر خداوند، چیزى به كسى داد یا از او گرفت، حكیمانه و آگاهانه است. «بكل شى‏ء علیماً» (ایمان به علم خداوند سبب بازداشتن انسان از طمع و چشم داشت است.) 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .