ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (۲) ◼️ زکات فطره ؛ بکاء علی مولانا الحسین (علیه السلام) قسمت دوم ▪️ با حلول غروب ليلۀ عيد فطر و رؤیت هلال شوال المکرم، إخراج «زکات فطره» بر ذمه مکلفین مستقر می شود. ▪️ استقرار این تکلیف بر ذِمَم مکلفین از باب إتمام و صحت صیام است؛ ▪️ همانطور که فرموده اند: «إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ، إِعْطَاءَ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ». «منْ خَتَمَ صِيَامَهُ بِقَوْلٍ صَالِحٍ أَوْ عَمَلٍ صَالِحٍ، تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنْهُ صِيَامَهُ». 📓 وسائل الشيعة، ج‏۹، ص ۳۱۸ ⏪ منتج از أدله نقلی، این گزارۀ شرعیه است که 👇 إعطای زکات فطره، عمل صالحی است که باعث ختم صیام و قبولی آن عند الله عزوجل می شود. ↩️ اما این کدام عمل صالح است که إتمام و قبولیِ سعی عباد الرحمن در شهر الله الإسلام منوط بدان می باشد؟ ▪️ «اِنَّ الاِمامَةَ اُسُّ الاِسلامِ النامى، وَ فَرعُهُ السّامى، بِالاِمامِ تَمامُ الصَّلاةِ وَ الزَکاةِ وَ الصِّیامِ وَ ... » ➖ وقتی إمامت، أسِّ أصول و فروع اسلام می باشد، ➖ بطریق أولی، عمل صالح را اقتدائاً و إئتماماً به امام زمان باید معنا کرد. ➖ وجود مبارک قائد و امام این دهر مکنی به «أباصالح» (= پدر عمل صالح) می باشند. ➖ «و يسمّى كلّ من كان سببا في إيجاد شي‏ء أو إصلاحه أو ظهوره أبا». 📓 التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏۱، ص ۲۶ ⏪ بنابراین حقیقت زکات فطره را إئتماماً به أباصالح المهدی (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) که پدر عمل صالح است و اتم و اکمل آن فعل را اتیان میفرماید، باید معنا کرد که خود فرموده است: «يا جَدَّاه! فَلاَندُبَنَّکَ صَباحَاً وَ مَساءً وَ لَاَبکَينَّ عَلَيکَ بَدَلَ الدُمُوعِ دَمَا»؛ 📓 بحارالأنوار، ج ٩٨، ص ٢٣٨ ⏪ بنابراین عمل صالح همان بکاء و عبره ای است که پدر آن عمل (أبا صالح)، از عیون مبارکش بجای اشک، خون می بارد. ➖ پس حقیقت زکات فطره، بکاء علی مولانا الحسین (علیه السلام) است که أفضل ذکر الله می باشد. ➖ بهمین سبب زکات فطره، متمّ و مصحّ صیام شهر الله الإسلام می باشد؛ ➖ چون به سبب بکاء است که رجعت خلق بسوی فطرت توحیدی شان و حقیقت عبودیت میسر می شود. ⚜️ ✨ ⚜️✨