🔘
«باید»ها و «نباید»های مواضع نمایندهٔ جبهه انقلاب، در میدانِ مناظره و تبلیغات ⟨بخش اول⟩
✍ وحید نجفی
1⟩
باید در هر حیطه، برای هر مخاطب، پیام داشت؛ جوانان، زنان، کارگران، بازنشستگان، معلمان، روستاییها، طبقه متوسط، دانشجویان، مخاطبان اصلی هستند. حیطهها را هم میتوان،
فرهنگ،
اقتصاد،
سیاست و
بینالملل دانست.
2⟩
در فرهنگ، جناح مقابل، برخی را از جلیلی دور خواهد کرد. اصلیترین محورهایی که مخاطب عمده دارد:
حجاب و عفت و
تفریحات و شادیهای هیجانی. در واقع شهوات، جاذبه جناح مقابل است.
نقطه مزیتی ما چیست؟ فطرت. باید بر این نقاط، تأکید کرد: (
جوانان و دانشجویان: تسهیل ازدواج)؛ (
زنان: تحکیم بنیاد خانواده)؛
(کارگران و طبقه متوسط و بازنشستگان: لزوم نشاط برای جامعه با رفع موانع اقتصادی). برای جلب اعتماد نسبت به این پیامها،
باید به مقایسه دورههای رئیسی، با روحانی و قبلیها پرداخت؛ که از کجا آمار طلاق صعودی شد و ازدواج، کم و دیر شد.
3⟩
در خصوص فیلترینگ، باید بر لزوم
اینترنت ملی تأکید کرد و مسأله را تغییر داد؛ یا اینکه ضعف آن، چقدر مردم را در کارهای اداری با قطع سامانهها، دچار مشکل میکند و اینکه اگر دشمن بخواهد، یکشبه همهچیز ما را میگیرد؛ کما اینکه بهراحتی برنامههایی را از روی تمام گوشیها حذف کردند و…؛ بحث جلوگیری از محتوای فاسد، شاید فقط برای بخشی از والدین که به پیری نزدیک شدهاند، جذاب باشد که شهوت خودشان ضعیف شده و نگران بچههایشان هستند.
4⟩
در سیاست، مردم از دعوا و انحصارطلبی احزاب، خستهاند. پس میتوان بر متفاوتبودن جلیلی با افراد دولتهای قبلی توجه داد. البته تشبیه او به رئیسی و احمدینژاد، اثر مثبت دارد.
5⟩
بحث خالصسازی، ادبیاتی بود که سهسال مردم را از آن ترساندهاند؛ اما معمولا این مسئله، دغدغه متعصبان آن جناح است. اگر فقط بر استفاده از همه ظرفیتها تأکید شود، مؤثر است؛ خصوصا با تأکید بر نوع ارتباطات جلیلی با دانشگاهها و کار تخصصی و مطالعاتی.
6⟩
در مباحث بینالملل، غربگرایی جناح مقابل، محرز است. مثبتبودن این موضع، برای زمانهای است که غرب، در اوج اقتدار بود و تعامل با آنها فایده داشت. پس باید به تغییر معادلات بینالملل توجه دارد. اینهمه عجز و لابه اروپا در جنگ اوکراین
و افول آمریکا، میتواند محورهای مهمی باشد.
7⟩
هزینه سازش، بیشتر از هزینه مقاومت است، جملهای انقلابی و مهم است؛ اما مخاطب عمومی با این پیام، به این منتقل میشود که دوباره با جلیلی، بحث هزینهدادن، مطرح شده.
8⟩ برانگیختن حس دفاع از مظلوم، در مقابل جنایات حاکمان بینالمللی در غزه و اینکه آنها به هیچکس رحم نخواهند کرد و مقتدرشدن، اصل است.
9⟩
جناح مقابل هنوز بر رفع تحریم تأکید میکند؛ اما این حرف در جامعه خریدار ندارد و خیلی نیاز نیست که برای آن، وقت صرف شود.
10⟩
در اقتصاد باید امید ایجاد کرد. شعار دولت دوم روحانی این بود که تازه ماشین را از ته دره بالا آوردهاند و باید باز هم فرصت داشته باشند. تأکید بر لزوم تکمیل کارهای شهید رئیسی و جلوگیری از تغییر ریل، نکته اثرگذاری است.
11⟩
تلاش برای افزایش مشارکت، بیحاصل است و نباید وقت را صرفِ آن کرد. مشارکت دوره دوم، بالاتر از دوره اول نخواهد شد و اکنون، محوریت اصلی، جلوگیری از حاکمیت جریان غربگراست.
12⟩ جریان مقابل،
خیز برداشتند که با شعار تندروی، طالبان و…، رأی جمع کنند. درمقابل، نقطه مزیتی آناستکه
یادآوری شود که اینان، سابق هم برای ترساندن شما مردم از رئیسی، همین کارها را کردند.
13⟩
اتکا به کارشناس، انفعال در مقابل نداشتن برنامه است؛ اما برای رسوایی بیشتر آن می توان به انفعال در مقابل کارشناس و عدم توانایی حل اختلاف کارشناسان اشاره کرد. نمونهاش ماجرای پرت میکروفون که ایشان فکر کرد با تقبیح دو طرف ماجرا، دعوا حل میشود؛ اما بدتر شد و اینکه بهخاطر منافع خود و رأیآوردن، هر کسی را در ستاد پذیرفته، یعنی فردا با باجدادن به طیفهای مختلف میخواهد چالشهای کارشناسی را پشتسر بگذارد.
14⟩
آیه و حدیث خواندن زیاد هم مزیت خاصی نیست. میتوان بر این جمله نهجالبلاغه تأکید کرد که
ان الحق اوسع الاشیاء فی التواصف و اضیقها فی التناصف و اینکه حرف زیبا زدن، ملاک نیست،
همین حرفها کجای کارنامهات هست؟
15⟩ شعارهای قومیتی را باید اینگونه پاسخ داد که
با اقتدار ایران، اجزای آن و اقوام مختلف، به سعادت میرسند و تفرّق، ضرر اولش برای خود اقوام است؛ تجربه داعش برای اقوام در این زمینه، زنده است.
#انتخابات،
#جلیلی،
#نه_به_دولت_سوم_روحانی
👈
«باید»ها و «نباید»های مواضع نمایندهٔ جبهه انقلاب، در میدانِ مناظره و تبلیغات ⟨
بخش دوم⟩👉
🆔
Eitaa.com/Vakavi 🔍