. بسمه تعالی چیست در متون و منابع دینی به دو معنی به کار رفته است 1 2 : به معنای تصرف در موجودات و امور تکوینی است. روشن است چنین از آن خداست، اوست که همه موجودات تحت اراده و قدرتش قرار دارند. اصل پیدایش، تغییرات و بقای همه موجودات به دست خداست. از این رو او بر همه چیز دارد. خدای متعال مرتبه ای از این را به برخی از بندگانش اعطا می کند. معجزات و کرامات انبیاء اولیا علیهم السلام از آثار همین ولایت تکوینی است. آن چه در مطرح است، نیست. # ولایت_تشریعی: یعنی این که تشریع و امر و نهی و فرمان دادن در اختیار کسی باشد. اگر می گوییم خدا ربوبیت تشریعی دارد یعنی اوست که فرمان می دهد که چه بکنید و چه نکنید و امثال این ها. پیامبر(ص) و امام(ع) هم حق دارند به اذن الهی به مردم امر و نهی کنند درباره نیز به همین منوال است. اگر برای قائل هستیم مقصودمان است یعنی او می تواند و شرعاً حق دارد به مردم امر و نهی کند در طول تاریخ تشیع هیچ یافت نمی شود که بگوید هیچ ندارد. آن چه تا حدودی مورد اختلاف فقهاست. مراتب و درجات این است امام خمینی(ره) معتقد بودند تمام اختیاراتی که ولی معصوم داراست همان اختیارات را دارد. از چنین در باب اختیارات به تعبیر می کنند. معنای این نیست که مجاز است هر کاری خواست بکند تا موجب شود برخی برای خدشه به این نظریه بگویند طبق ، می تواند توحید یا یکی از اصول و ضروریات دین را انکار یا متوقف نماید، تشریع برای حفظ اسلام است. اگر مجاز به انکار اصول دین باشد چه چیزی برای دین باقی می ماند، تا او وظیفه حفظ و نگهبانی آن را داشته باشد. قید در مقابل نظر کسانی است که معتقدند فقط در موارد ضروری حق تصرف و دخالت دارد. پس اگر برای زیبا سازی شهر نیاز به تخریب خانه ای باشد، نمی تواند دستور تخریب آن را صادر کند. این به مقیده( نه مطلق) معتقدند بر خلاف معتقدان به که تمامی موارد نیاز جامعه اسلامی را در قلمرو تصرفات شرعی می دانند. . لینک عضویت درکانال«ولایت فقیه و ظهور» 🆔👇👇👇 💕┏━━━↬↫━━━ @Velayatfaaqih ┗━━━↬↫━━━