اندیشکده حکمرانی آب @WaterGovernanceThinkTankNGO
❇️⭕️
ناکارآمدی حکمرانی آب (۲)
✅ در دهههای گذشته با وجود برجسته بودن دو ویژگی
#کمی_بارش
و
#خشکسالیهای_دورهای
در
#تاریخ
و
#جغرافیای_ایران
،
#نظام_سیاست_گذاری
به گونهای بوده است که گویی در سرزمینی پربارش حکم میراند و در آن از خشکسالیهای دورهای خبری نیست. ✅ نتیجه این امر، آن شده است که رابطه بین
#مصارف
و
#منابع_آب
در
#ایران
بهشدت بر هم خورده و با اندکی کاهش در میزان بارندگیها که در نقاط مختلف کشور متفاوت است، کاهش بارندگی تبدیل به
#تنش_آبی
میشود. ✅ بهعنوان مثال در
#حوضه_آبریز_زاینده_رود
با کاهش
#۱۰_درصدی_بارش_های_سالانه
، این
#حوضه
در
#شرایط_تنش_آبی
شدید قرار میگیرد. ✅ در چنین شرایطی اگر خشکسالیهای شناختهشده دورهای تاریخ ایران که حتی موجب کاهش بیش از
#۵۰_درصدی
میزان بارشهای سالانه میشود، بروز و ظهور کند،
#بحران_منابع_آب
عمیقتر شده و به
#بحرانی_اجتماعی_سیاسی
تبدیل میشود. ✅ که نمود آن را در
#اصفهان
،
#کرمان
و
#یزد
دیدهایم و امروز در
#خوزستان
دوستداشتنی ایران میبینیم. ✅ اگر
#نظام_حکمرانی_آب
در
#ایران
متناسب با
#ویژگیهای_تاریخی
و
#جغرافیایی
این سرزمین طراحی شده بود و به عنوان مثال
#میزان_مصارف_آب
در کشور را با کنترل متغیرهای مختلف
#جمعیتی
،
#اقتصادی
و
#سیاسی
در سطح
#۴۰_درصد
منابع آب تجدیدپذیر تنظیم میکرد؛ کاهش حتی
#۵۰_درصدی
میزان بارش در کشور با وجود مصائب و مشکلاتی که ایجاد میکرد، به بحران خشکسالی تبدیل نمیشد. ادامه دارد... منبع: سجاد فتاحی
#اندیشکده_حکمرانی_آب
@WaterGovernanceThinkTankNGO