🔰دلالت حدیث « من أطاع عليا فقد أطاعني » بر امامت حضرت امیر علیه السلام در روایات نبوی، اطاعت از امیر مؤمنان علی علیه السلام همانند اطاعت از رسول خدا صلی الله علیه و آله بیان شده است؛ حاکم نیشابوری با سند صحیح می آورد: 🔹أخبرنا أبو أحمد محمد بن محمد الشيباني من أصل كتابه ثنا علي بن سعيد بن بشير الرازي بمصر ثنا الحسن بن حماد الحضرمي ثنا يحيى بن يعلي ثنا بسام الصيرفي عن الحسن بن عمرو الفقيمي عن معاوية بن ثعلبة عن أبي ذر رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : من أطاعني فقد أطاع الله و من عصاني فقد عصي الله و من أطاع عليا فقد أطاعني و من عصي عليا فقد عصاني هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه تعليق الذهبي في التلخيص : صحيح 📚المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص ج 3 ص 130 ح 4617 🔸ابوذر از رسول خدا صلى الله عليه وآله نقل كرده است كه فرمود: هركس از من اطاعت كند، از خداوند اطاعت كرده است، هر كس از فرمان من سرپيچى كند، به راستى كه از فرمان خداوند سرپيچى كرده است. هر كس از على اطاعت كند، از من اطاعت كرده است، هر كس از فرمان او سرپيچى كند، به راستى كه از فرمان من سرپيچى كرده است . حاکم نیشابوری می نویسد: این روایتی با سند صحیح است و آن را ( بخاری و مسلم ) نقل نکرده اند. ذهبی در تلخیص می نویسد: روایت صحیح است. دلالت حدیث بر امامت حضرت امیر یکم: اطاعت از حضرت امیر مانند اطاعت از رسول خدا می باشد. اطاعت از رسول خدا صلی الله علیه و آله در تمام امور دین و دنیا بر تمام مسلمان واجب است. بنابراین، اطاعت از حضرت امیر در تمام امور دین و دنیا بر تمام مسلمانان واجب است. با این بیان امامت حضرت امیر ثابت می شود. چرا که امام کسی است که در تمام مسائل دین و دنیا اطاعت می شود. جوهري در صحاح راجع به معناي لغوي «امام» گفته است: «الإمام: الذي يقتدي به، وجمعه أئمة». امام: كسي است كه به او اقتدا مي شود و جمع امام، ائمه است. الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، ج5، ص1865 دوم: اطاعت از حضرت امیر بر تمام مسلمان بدون هیچ قید و شرطی مانند اطاعت از رسول خدا واجب است، روشن است مقام کسی که اطاعت می شود برتر والاتر از کسانی است که باید از حضرت تبعیت نمایند. لذا افضلیت حضرت بر تمام صحابه ثابت می شود و افضلیت مستلزم امامت است. سوم: اطاعت از امیرمؤمنان اطاعت از رسول خداست، اطاعت از رسول خدا اطاعت از خداوند است، لذا اطاعت از امیر مؤمنان اطاعت از خداوند است. همچنین، نافرمانی از امیر مؤمنان نافرمانی از رسول خداست، نافرمانی از رسول خدا نافرمانی از خداوند است، در نتیجه نافرمانی از امیرمؤمنان نافرمانی از خداوند است. کسی که اطاعت و عصیان او مانند اطاعت و عصیان خدا و رسول است، خلیفه خدا و رسول است. چهارم: عبارت « من اطاع علیا فقد اطاعنی » دلیل خلافت حضرت امیر می باشد، همانگونه که خلفای اهل سنت برای اثبات خلافت جانشین خود از واژه « اطیعوا » استفاده نموده اند. عبدالله از پدرش احمد بن حنبل چنین نقل می کند: 🔹حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا وكيع عن بن أبي خالد عن قيس قال رأيت عمر رضي الله عنه وبيده عسيب نخل وهو يجلس الناس يقول اسمعوا لقول خليفة رسول الله صلى الله عليه وسلم فجاء مولى لأبي بكر رضي الله عنه يقال له شديد بصحيفة فقرأها على الناس فقال يقول أبو بكر رضي الله عنه اسمعوا وأطيعوا لما في هذه الصحيفة فوالله ما ألوتكم قال قيس فرأيت عمر رضي الله عنه بعد ذلك على المنبر 📚مسند أحمد بن حنبل ج 1 ص 37 🔸قیس می گوید عمر را دیدم در حالیکه شاخه نخلی در دست او بود که مردم را با آن می نشاند پس به مردم گفت: ای مردم سخن جانشین رسول خدا صلی الله علیه و سلم را بشنوید.غلام ابوبکر که به او « شدید » می گفتند، همراه با نوشته ای آمد. او گفت: ابوبکر می گوید: حرف کسی که (نام او ) در این صحیفه است را بشنوید و او را اطاعت کنید و به خدا سوگند من در حق شما کوتاهی نکردم. قیس می گوید: بعد از آن عمر خطاب را بر منبر دیدم. شعیب ارنؤوط بعد از نقل روایت می نویسد: إسناده صحيح على شرط الشيخين. 📚مسند أحمد ط الرسالة ج 1 ص 369 سند این روایت بنابر شرط شیخین ( بخاری و مسلم ) صحیح است. ➖🪴➖🪴➖🪴➖🪴➖🪴 🆔https://eitaa.com/Yaranmontazer 🌐http://forum.roq.ir 📩1Yaranmontazer@gmail.com 📞:@almahdiey7412