🟩 اوضاع نابسامان آخرالزمان باعث وقوع «نبردی هسته‌ای» می‌شود. ▪️بخش دوم؛(پایان) ▪️لینک مطالعه👈🏻 (بخش اول) ✍🏻 اين بخش از خطبه اشاره به حوادث سخت «آخرالزمان» می‌کند، که نخست جنگ‌های خونين و ويرانگر، جوامع بشرى را تحت شديدترين فشارها قرار مى دهد و ظلم وجور همه جا را پر مى کند، سپس نماينده عدل الهى ظاهر مى گردد، به جنگ ها و ستيزها پايان مى بخشد، زمين را پر از عدل و داد مى کند، وسايل رفاه و بهزيستى را فراهم مى سازد. ▪️حضرت مى فرمايد: «(اين وضع همچنان ادامه مى يابد) تا جنگ همچون حيوان خطرناک و خشمگينى روى پاهاى خود بايستد در حالى که دندان هايش آشکار باشد».[۱] ▪️سپس به پیروزی‌های آغاز جنگ و تلخی هاى سرانجام آن اشاره کرده، مى فرمايد: «پستان هايش پر از شير است و نوشيدنش شيرين، اما سرانجامش تلخ و ناگوار مى باشد؛ مْملُوءَةً أَخْلاَفُهَا[۲]،حُلْواً رَضَاعُهَا،عَلْقَماً[۳]عَاقِبَتُهَا». گويى جنگ شيرهاى شيرين و در عين حال مسمومى در پستان دارد، که افراد هوسباز را به اميد پيروزى سريع به سوى خود مى کشد. ولى عاقبت آنها را زمين گير و متلاشى مى سازد. ▪️سپس حضرت به ظهور حکومت الهى اشاره کرده، مى فرمايد: «آگاه باشيد، فردا ـ همان فردايى که حوادثى با خود مى آورد که شما نمى دانيد ـ کسى بر شما حکومت خواهد کرد که از غير آن طايفه (آتش افروزان جنگ هاى خونين و ظالمانه) است، و او عمّال حکومت هاى ظالم پيشين را بر اعمال بدشان کيفر مى دهد». ▪️سپس به اوضاع رضايت بخش و پر خير و برکتى که بعد از قيام او به وجود مى آيد، اشاره کرده، مى فرمايد: «در آن زمان، زمين گنج‌های درونش را بيرون مى ريزد و کليدهايش را تسليم وى مى کند، آن وقت او روش عدالت گسترى را به شما نشان مى دهد، که چگونه است و آنچه را از کتاب و سنت مرده است زنده مى کند؛ وَتُخْرِجُ لَهُ الاَْرْضُ أَفَالِيذَ[۴] کَبِدِهَا، وَتُلْقِي إلَيْهِ سِلْماً مَقَالِيدَهَا، فَيُرِيکُمْ کَيْفَ عَدْلُ السِّيرَةِ، وَيُحْيِي مَيِّتَ الْکِتَابِ وَالسُّنَّةِ». پی‌نوشت: [۱]. «نواجذ» جمع «ناجذ» به معنى دندان هاى آسياب که بعد از «انياب»(نيش ها) واقع شده است مى باشد و گاه آن را به معنى همه دندان ها تفسير کرده اند و در خطبه بالا مناسب همين معناست. [۲]. «اخلاف» جمع «خلف» (بر وزن جلف) به معناى نوک پستان شتر ماده است و گاه به معناى نوک پستان ساير حيوانات مانند گاو و گوسفند نيز گفته مى شود. [۳]. «علقما» بوته اى است بسيار تلخ که به آن «حنظل» نيز گفته مى شود.اين واژه به هر چيز تلخى نيز اطلاق مى شود. [۴]. «افاليذ» جمع «افلاذ» و آن جمع «فِلذ» (بر وزن فکر) به معناى کبد شتر، يا کبد هر انسان يا حيوانى است و «فلذة» به معناى قطعه اى از کبد مى آيد و در عبارت بالا منظور اشياى گران قيمت و گنج ها و معادن گران بهايى است که در درون زمين نهفته است. ┉┉┉┉┉┉┉┉┉┉┉┉ واتساپ | تلگرام | ایتا | اینستاگرام | روبیکا | آپارات