💀 نامه خون آشام سوریه به حاکمان کشورهای اسلامی
نگران نباشید؛ جولانی نه اخوانی است و نه القاعده ای.
▪️عبدالله المُحَیسِنی، قاضی القضات جبهة النصره و صاحب فتوای موحشِ ذبح و کشتار شیعیان در عراق و سوریه است. او از نوادگان حجاج بن یوسف است، همان فردی که در قتل و غارت شیعیان و علویان روی تاریخ اسلام را سیاه نموده، با این حال محیسنی از نَسَب خویش و جنایات صورت گرفته، با خرسندی یاد می کند.
▪️نامبرده در نامه مذکور، چهار گروه را مورد خطاب قرار می دهد، او در مقدمه نامه می نویسد؛
من به دنبال سهم خواهی و منفعت نیستم بلکه در کمال عزت و بی نیازی به سر می برم. صحبت های من در مورد جولانی، صحبت های یک فرد آگاه و مستقل است زیرا ده ها بار با وی نشسته ام و در عین مخالفت ها و موافقت های بسیار،مسائل پیچیده ای را با او پشت سر گذاشته ام.
▪️مهمترین عناوین و گزاره های متنی و مضمونی نامه، به شرح ذیل است؛
▫️بخش اول: به سران و رهبران جناح ها
۱.دقت داشته باشید که مرحله پیش رو سخت تر از مرحله کنونی است.
۲.من می دانم که در بین شما رهبران، سران و فرماندهان گروه ها و جریان ها، اختلافات زیادی رخ داده است. باید بدانید که شما از جناح بندی و حزب گرایی به سمت دولت سازی رفته اید و باید حواستان را به آینده پیش رو و امانت بزرگی که بر گردنتان است، معطوف کنید.
۳.شما امروزه از اولاد امام حسن رضي الله عنه هستيد، چنان كه خداوند مسلمانان را به وسيله او گرد آورد، با وجود اينكه خون زیادی ريخته شده بود.
▫️بخش دوم: به ابومحمد جولانی
۱. دست برادرانت را بگیر زیرا کسانی که قبل از فتح اول(دمشق)، تورا یاری کردند با کسانی که بعد از فتح آمدند، مساوی نیستند.
۲.با آنها در حکومت به عدالت رفتار کن به همان میزان که برای خود سهم قائلی برای آن ها نیز قائل باش. دستت را در دستان آن ها بگذار و با آنان با تواضع رفتار کن.
▫️بخش سوم: پیام به علمای ملت
۱.خداوند از میان انبوه انقلاب ها(کودتاها) جولانی را به دست برادرانش معرفی کرد. اگر شیعیان مانند او را داشتند، از او حمایت می کردند و از او نماد می ساختند.
۲.با نصایح و رهنمودهای خود از جولانی حمایت کنید و بیانیه های حمایتی صادر کنید.
▫️بخش چهارم: به کشورهای حوزه خلیج به طور خاص و کشورهای اسلامی به طور عام
۱.هدف شما از آشتی با بشار، قطع راه ایران در حوزه های گوناگون بود و اکنون با قطع دست ایران از شریان سوریه، به آنچه می خواستید رسیدید.
۲. اکنون یک کشور سنی در منطقه پدید آمده است، اگر آمریکا در مواجهه با تحریر الشام دست به هرگونه اقدامی بزند، شما کشورهای اسلامی، در یاری تحریر الشام، سزاوارتر هستید.
٣. اگر نگرانی شما از جولانی، در خصوص افکار و اندیشه های وی هست، من به شما می گویم که جولانی نه پیرو اخوان المسلمین است و نه پیرو القاعده است، به بیان دیگر او نه اخوانی است و نه القاعده ای.
۴. جولانی یک مذهبیِ میهن دوست است که به دنبال نجات کشورش است.
📌تحلیل : از مجموع سخنان محیسنی به دست می آید؛ آینده سختی که از آن حرف می زند، حکایت از یک پروژه میان مدت و یا بلند مدت است که یک طرف ماجرا ایران خواهد بود. مسئله دیگر اعتراف به اختلاف رهبرانِ گروه ها و جریان های معارض سوری است که در مسائل گوناگون خصوصاً مدل حکومتی و مباحث ایدئولوژیک با هم اختلاف داشته و دارند. انتساب تکفیری ها به امام حسن و اهل بیت علیهم السلام، تاکتیکی برای پوشش تعارض و تناقضِ بوجود آمده در دوقطبی حرم ( حضرت زینب و حضرت رقیه) و مسجد اموی است تا بین آن دو چه برای مصرف داخلی و چه خارجی، بتوانند،توازن برقرار کنند.
محیسنی هرچند با کنایه اما عاجزانه و ملتمسانه به جولانی می گوید، من را همچون گذشته برادر بدان و سوابق مبارزاتی مشترک وی را که به سال ها پیش برمی گردد را در زمره افرادی که قبل از فتح در کنارت بوده اند، لحاظ کن. یعنی من را از غنائم فتح بی بهره مگذار.
بزرگ پنداری رهبران تروریسم و کوچک شماری رهبران ضد تروریسم( ایران و جبهه مقاومت) از دیگر سیاست های محیسنی در این نامه هست. معرفی جولانی به عنوان فردی، متعادل و قابل تعامل با ادیان و مذاهب گوناگون آن هم به عنوان فردی مذهبی و میهن دوست از دیگر تلاش های محیسنی است که هم می تواند اختلاف بینشی معارضان با یکدیگر را تشدید بخشد و صدای اعتراض آنان را درآورد و یا اینکه به جولانی القاء کند که محیسنی از آراء و افکار افراطی فاصله گرفته تا برای ورود به کابینه و دولت جدید نظر جولانی را جلب کند.