✨❧🔆✧﷽✧
🔆❧✨
🖌⃝⃡💠#رضا_و_رضایت
♡|بخش یازدهم از ۱۳
🔵سؤال این جاست که یهودیان زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) نه انبیا را کشتند و نه معاصر قاتلان و مقتولان بودند، پس چرا آیه کریمه به کاری که نکردند - کشتن پیامبران - و نقشی که نداشتند، دلیل میآورد؟
💠پاسخ این پرسش را باید در موضوع صحبت خود یعنی رضایت از دیگران بیابیم همانگونه که سیدرضی در نهجالبلاغه از امیرمؤمنان روایت میکند:
🔹 «الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ کالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ وَعَلَی کلِّ دَاخِلٍ فِی بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَإِثْمُ الرِّضَی بِهِ؛[نهج البلاغه، حکمت ۱۵۴]
🔵
آنکسی که به کار جمعیتی راضی باشد همچون کسی است که در آن کار با آنها شرکت کرده (منتها) آنکسی که در انجام کار باطل دخالت دارد دو گناه میکند: گناه «عمل» و گناه «رضایت» به آن (ولی شخصی که بیرون از دایره عمل است و به آن راضی است تنها مرتکب یک گناه میشود و آن گناه رضایت است).
💠مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار بابی به این موضوع اختصاص داده و در عنوان باب میگوید: «إنَّ مَنْ رَضِی بِفِعْل فَهُوَ کمَنْ أتاهُ؛[بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج۹۷، ص ۹۴]
🔹
کسی که راضی به فعلی شود همانند کسی است که آن را انجام داده است»
🔵در دنیای مادی معمول است که رضایت به اعمال مجرمانه دیگری جرم محسوب نمیشود، همانگونه که رضایت به اعمال نیک نیکوکاران بی پاداش است، در تعلیمات اسلام، مسئله رضایت به کارهای نیکوکاران و بدکاران عنوان خاصی دارد و با صراحت در روایات آمده است که هرکسی به کار دیگری رضایت دهد در سلک و گروه او قرار خواهد گرفت.
ادامه دارد...
❀هدیه به لبخند امام زمان عج و
#امام_رضا علیه السلام
#دهه_کرامت گرامی
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅