✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
🔎 #ترنم_وحی
3⃣ #قسمت_سوم
📖 سوره مبارکه حمد آیه ۵
📖
«إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ»
تنها تو را میپرستيم و تنها از تو ياری میجوييم.
🔖
فعل «نَسْتَعِينُ» از واژۀ «استعانت» گرفته شده و ريشۀ آن «عَوْن» بهمعناى يارى و ياری کردن است. در قرآن واژگان ديگرى نيز به اين معنا وجود دارند؛ مانند نصرت و مظاهرت، اما كاربرد آنها متفاوت است؛ برای مثال
نصرت به كمكى گفته میشود كه حالت تقابل و رويارويى داشته باشد.
◽️
اگر به كسیكه درمقابل دشمن ايستاده است ياری رسانده شود، اين كمك و يارى را «نصرت» میگويند و ناصر ياورى است كه در موقعيت تقابل و درگيری با دشمن به كمك انسان میشتابد.
اما «عَوْن» به يارى و كمك مطلق گفته میشود؛ بهعبارتديگر، هر نوع امدادى كه در هر موقعيت محقق شود، «عَوْن» ناميده میشود.
◽️ اما ياری گرفتن از حضرت باریتعالى به دو صورتِ
غيراختياری و اختياری صورت میگيرد :
▫️⓵ شيوۀ غيراختياری استعانت و ياریجستن قهرى و تكوينى و طبيعىِ تمام آفرينش و هستى و هر آن چيزی است که ماسِواى خداوند است.
تمام اجزاى خلقت و سلولسلول آفرينش، عالَم مُلك و ملكوت، عرش و فرش، چه عالمانه و چه غيرعالمانه
درحال استعانت از خداوند هستند.
▫️⓶ اما شکل اختياریِ آن از امتيازات ويژۀ انسان است؛ يعنى انسان هم
بهصورت قهری بهرهمند از فيض الهی است و هم بهصورت اختياری. بههميندليل، خداى متعال اين اجازه را به او داده است كه بگويد:
«إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ».
◽️
آدمی چارهای جز استعانت از حضرت حق ندارد؛ زيرا مقام ديگرى نيست كه بتوان از او در تمام زمينهها يارى جست. فقط يك حاكم است كه حكم او در همهجا و بههرشکلی، جارى و نافذ است؛ در دنيا و برزخ و قيامت، در تمام مسائل مادى و معنوى،
يك غنى مطلق بيش نيست و آن هم خداوند يکتاست. پس اگر غنای مطلق و قدرت كافى و كامل در ذات اوست، استعانت نيز فقط از حضرت او ممکن است.
#تفسیر_سوره_حمد
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅