پیام داشتن نهضت حسینی 🔹 نهضت سیّد الشّهدا (علیه السلام) قضیه ای شخصی نیست، بلکه همانند سایر اولیای بزرگ خدا جریانی تاریخی است که سنّت الهی محسوب می شود. از این رو، یقیناً پیام دارد؛ زیرا بر همگان و در همه عصرها و نسل ها و مصرها جاری است و محدود به زمان و مکان مخصوص و افرادی خاص نیست... . شعاع پیام 🔹 شعاع هر پیامی وابسته به شعاع هستی انشاءکننده آن پیام است. اگر مبدأ پیام در محدوده ای خاصْ حضور وجودی داشت، قلمرو پیام او هم به همان جا محدود خواهد بود و اگر مصدر پیام، منطقه ای وسیع را در حیطه هستی خویش داشت، شعاع پیام او نیز به همان اندازه وسیع خواهد بود. 🔹 ... اگرحسین بن علی (علیه السلام) را فقط امام شیعیان بشناسیم، با چنین معرفت محدودی منطقه پیام او جهان تشیّع خواهد بود و اگر او را فقط والی مسلمانان بدانیم، منطقه نفوذ او قلمرو مسلمان نشین است. نیز اگر حسین بن علی (علیه السلام) را به الگوی توحید بشناسیم، شعاع رسالت و پیام او منطقه موحّدنشین خواهد بود؛ امّا اگر حسین بن علی (علیه السلام) را به و خلیفه خدا در زمین بشناسیم، منطقه نفوذ پیام او محدود نیست، بلکه تا آن جا که شعاع انسانیّت هست، پیام حسینی نیز هست؛ خواه در پهنه زمین، خواه در گستره زمان. یعنی در طول تاریخ، هر جا انسانی حضور و ظهور دارد، مخاطب کربلای حسینی است. البته هر گروهی که نیاز فکری و اجتماعی خود را در فرایند عاشورا می یابد، شاید چنین بیندیشد که تنها گروه آنان است که مخاطب اصلی کربلایند؛ لیکن بهره وری هر گروه، مستلزم انحصار پیام کربلا به آن نیست. 🔹 قلمرو پیام نهضت حسینی محدود نیست؛ بلکه مخاطب اصیل آن، انسان است و مؤیّد آن، سخن وجود مبارک رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است که «حسین منّى و أنا من حسین»؛ «حسین (علیه السلام) از من است و من از او هستم». درست است که حسین بن علی (علیه السلام) نوه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است، ولی آن حضرت نوه های دیگری هم داشته اند که درباره آن ها چنین تعبیری نفرمودند. بنابراین، سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به این معناست که کیان دین و نبوّت و رسالت من با قیام حسین (علیه السلام) زنده است. از این رو، تا شعاع رسالت و نبوّت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نفوذ دارد. بهترین سند برای ارزیابی منطقه رسالت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن کریم است. بر پایه قرآن، وجود پربرکت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای همه مردم و جوامع بشری (جهانیان) منشأ رحمت است؛ ﴿و ما أرسلناک إلّا رحمة للعالمین﴾ و ﴿و ما أرسلناک إلّا کافّة للنّاس﴾. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص83 تا 85 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra