‍ ‍ ⭕️ در علائم حتمی ظهور و حتّی خروج و یا آسمانی تغییر ممکن است، ولی در اصل قیام قائم تغییر محال است:👇👇 ابوهاشم داود بن قاسم جعفری می گوید: در خدمت محمد بن علی الرضا علیهما السلام بودیم که ذکر خروج و آشوب های سفیانی شد و درباره روایاتی که در حتمی بودن آن تأکید داشتند گفتگو شد، پس به حضرت ابوجعفر امام جواد علیه السلام گفتم: آیا خدا در امور حتمی (مانند خروج سفیانی) تجدید نظر و تغییر و بداء ایجاد می کند⁉️ 🔹 امام علیه السلام فرمود: آری ! 🔸 أبوهاشم: گفتیم: می ترسیم خدا حتّی در قیام قائم علیه السلام نیز تجدید نظر و تغییر و انصراف و بداء ایجاد کند‼️ 🔸امام جواد علیه السلام: حتماً قائم عج از میعاد و وعده های إلهی است، و خداوند خلاف وعده و میعاد خویش انجام نمی دهد. 🔻 فقلت لأبی جعفر علیه السلام: 🔸هل یبدو لله في المحتوم⁉️ قال علیه السلام: نعم ! قلنا له: فنخاف أن یبدو لله في القائم. فقال علیه السلام: إنّ القائم من المیعاد و الله لا یخلف المیعاد. 📚 غیبت نعمانی باب ۱۸ همانطور که خود حضرت امام زمان ارواحنافداه در توقیعی متذکر شده اند: امر ظهور ناگهانی است. چون وعده خدا قابل تغییر و بداء نیست. پس عاقلانه این است که منتظر به جای اخباری گر نسبت به روایات علائم ظهور، معرفت خود به امام و آمادگی خود برای قرار گرفتن در صف آن منجی عالم و آدم را افزون کند، گر چه روایات علائم ظهور نیز خالی از بشارت ها و اشارات ظریف و مستند نمی باشد. 🌹 ➖➖➖➖➖➖➖ 🔥🔥 @aakharazaman