🎆📝 علم(۲۹): متقین از علم خود انفاق میکنند: 📝 در قرآن در بیان صفات متقین میخوانیم: "و (آنها کسانی هستند) و از تمام مواهبى كه به آنها روزى داده ‏ايم انفاق مى ‏كنند". «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ‏». (بقرة، 3) قابل توجه اينكه قرآن نمى‏ گويد: «من اموالهم ينفقون» (از اموالشان انفاق مى ‏كنند) بلكه مى ‏گويد «مِمَّا رَزَقْناهُمْ» (از آنچه به آنها روزى داديم) و به اين ترتيب مسالۀ انفاق را آن چنان تعميم مى‏ دهد كه تمام مواهب مادى و معنوى را در بر مى ‏گيرد. بنابراين مردم پرهيزگار آنها هستند كه نه تنها از اموال خود، بلكه از علم و عقل و دانش و نيروهاى جسمانى و مقام و موقعيت اجتماعى خود، و خلاصه از تمام سرمايه ‏هاى خويش به آنها كه نياز دارند مى ‏بخشند، بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشند. انفاق يك قانون عمومى در جهان آفرينش و مخصوصا در سازمان بدن هر موجود زنده است، قلب انسان تنها براى خود كار نمى‏ كند، بلكه از آنچه دارد به تمام سلولها انفاق مى‏ كند، مغز و ريه و ساير دستگاه هاى بدن انسان، همه از نتيجه كار خود دائما انفاق مى ‏كنند، و اصولا زندگى دسته جمعى بدون انفاق مفهومى ندارد. ارتباط با انسانها در حقيقت نتيجه ارتباط و پيوند با خدا است، انسانى كه به خدا پيوسته و به حكم جمله «مما رزقناهم» همه روزيها و مواهب را از خدا مى‏ داند، نه از ناحيه خودش، عطاى خداوند بزرگى مى ‏داند كه چند روزى اين امانت را نزد او گذاشته، نه تنها از انفاق و بخشش در راه او ناراحت نمى‏ شود، بلكه خوشحال است، چرا كه مال خدا را به بندگان او داده، اما نتائج و بركات مادى و معنويش را براى خود خريده است، اين طرز تفكر، روح انسان را از بخل و حسد پاك مى ‏كند، و جهان «تنازع بقا» را به دنياى «تعاون» تبديل مى ‏سازد دنيايى كه هر كس در آن خود را مديون مى‏ داند كه از مواهبى كه دارد در اختيار همه نيازمندان بگذارد، همچون آفتاب نورافشانى كند بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشد. جالب اينكه در حديثى از امام صادق (ع) مى‏ خوانيم كه در تفسير جمله «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ‏» فرمود: "مفهوم آن اين است که از علوم و دانشهايى كه به آنها تعليم داده ‏ايم نشر مى‏ دهند، و به نيازمندان مى ‏آموزند" . بديهى است مفهوم اين سخن آن نيست كه انفاق مخصوص به علم است، بلكه چون غالبا نظرها در مسأله انفاق متوجه انفاق مالى مى ‏شود، امام با ذكر اين نوع انفاق معنوى مى ‏خواهد گستردگى مفهوم انفاق را روشن سازد. ضمنا از اينجا به خوبى روشن مى ‏شود كه انفاق در آيه مورد بحث خصوص زكات واجب، يا اعم از زكات واجب و مستحبّ نيست، بلكه معنى وسيعى دارد كه هر گونه كمك بلاعوضى را در بر مى‏ گيرد. 📝 (تفسير نمونه، ج‏1، ص 74)