⛅️ پسین‌نگار ⛅️ اگر «لا اکراه فی الدین» یعنی نباید کسی را نسبت به انجام «تکلیفی» مورد الزام یا اجبار قرار داد، آنگاه سؤالی پیش می‌آید و آن اینکه: ⬅️ چرا «لا اکراه فی الدین» را علاوه بر حوزه‌ی «تکالیف»، به حوزه‌ی «حقوق» سرایت ندهیم؟ یعنی چرا باید دیگران را ملزم یا مجبور کنیم که «حقوق» ما را رعایت کنند؟ 🔰 نمونه: آیا معنای ادعایی «لا اکراه فی الدین» فقط مربوط به زنان است، یا مردان را نیز شامل می‌شود؟ اگر رعایت «حجاب» از سوی زنان مشمول آیه‌ی بالا می‌شود، چرا پرداخت «نفقه و مهریه» از سوی مردان را نباید مشمول آن دانست؟ یعنی اگر رعایت حجاب از سوی زنان یک قضیه‌ی دلخواه و اختیاری باشد، پس مردان هم می‌توانند هر گاه که دلشان خواست نفقه و مهریه پرداخت کنند یا نکنند؛ چرا باید مردان را به پرداخت نفقه و مهریه ملزم یا مجبور کرد و حتی آنان را به دادگاه کشاند؟! ✍ ابَرشاگرد