▫️۳ 🔸خرق حجاب زمان و مکان، در ارتباط با حضرت، در دوران غیبت در ارتباط با حضرت در این مرتبه از شدت ظهورشان و فرج شخصی، نه زمان حاجب است، و نه مکان حاجب است، لذا در روایت میفرماید کسی که منتظر این امر باشد (در وقت مرگش که حجاب ها هم کنار میرود) به منزله کسی است که در آینده و زمان ظهور حضرت در خیمه حضرت در محضرشان هست، لذا زمان و مکان حاجب او در ارتباط یافتن با آن مرتبه از ظهورشان نخواهد بود، و در ادامه میفرماید بلکه زمان را به گذشته هم در می‌نوردد و مانند کسی است که در جوار رسول خدا (ص) با شمشیرش در حال جهاد با دشمنان بوده است. یعنی یک دفعه از آینده و ظهوری که نیامده است، می‌برد به گذشته ای که محقق شده است تا تحقق قطعی را آشکار بکند، یعنی همانطور که این محقق است، آن هم محقق است: «مَنْ مَاتَ مُنْتَظِراً لِهَذَا اَلْأَمْرِ كَانَ كَمَنْ كَانَ مَعَ اَلْقَائِمِ فِي فُسْطَاطِهِ، لاَ بَلْ كَانَ كَالضَّارِبِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِالسَّيْفِ». این خرق زمان و مکان است، که هیچکدام حاجب ارتباط با آن حقیقت در شدت ظهور حضرت نیست. 🔻کسی که حال و گفتمان زندگیش آمادگی دائمی برای نصرت امام باشد، حجاب زمان و مکان را خرق میکند بعد در روایت دیگر می‌فرمایند: «اَلْقَائِلُ مِنْكُمْ أَنْ لَوْ أَدْرَكْتُ قَائِمَ آلِ مُحَمَّدٍ نَصَرْتُهُ كَانَ كَالْمُقَارِعِ بَيْنَ يَدَيْهِ بِسَيْفِهِ لاَ بَلْ كَالشَّهِيدِ مَعَهُ»؛ اگر کسی اینطور باشد که گفتارش و گفتمان و حال وجودی اش این باشد که نشان بدهد حضرت هرگاه ظهور بکنند این آماده نصرت است، اگر حالش این باشد، واقعا مانند کسی است که پیش روی حضرت در سپاه حضرت جنگیده و استقامت کرده، وبلکه بالاتر مانند کسی است که جلو روی حضرت به شهادت هم رسیده است، یعنی علاوه بر پذیرش زندگی جهادیش، آن را تا آن اوج هم می‌رساند و امتحانش هم پس داده می‌شود و با مقام شهادت، جایگاهش تثبیت و امضا می‌شود. آنقدر حفظ آمادگی برای نصرت حضرت در این دوران غیبت سخت است که اگر کسی این حال وجودی را داشت مقامش تثبیت می‌شود. این ها حرکت آفرین است. این ها خرق زمان و مکان است. 🔻اجازه رجعت اختیاری به منتظر مجاهد در هنگام قیام امام زمان (علیه السلام) در روایت شریف دیگری از مفضل بن عمر نقل میکند: «عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ ذَكَرْنَا الْقَائِمَ ع وَ مَنْ مَاتَ مِنْ أَصْحَابِنَا يَنْتَظِرُهُ، فَقَالَ لَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: إِذَا قَامَ أُتِيَ الْمُؤْمِنُ فِي قَبْرِهِ فَيُقَالُ لَهُ يَا هَذَا إِنَّهُ قَدْ ظَهَرَ صَاحِبُكَ»، امام موعودی که هم صحبت بودی با او، در دورانی که بودی مصاحب و همراه حضرت بودی، ایشان ظهور کرده است، «فَإِنْ تَشَأْ أَنْ تَلْحَقَ بِهِ فَالْحَقْ»، اگر بخواهی می‌توانی بلند بشوی و کنار حضرت بجنگی، «وَ إِنْ تَشَأْ أَنْ تُقِيمَ فِي كَرَامَةِ رَبِّكَ فَأَقِمْ»، اگر هم نمی‌خواهی بلند بشوی و اینجا در کرامت خدایت می‌خواهی بمانی بمان. چیزی از تو کاسته نشده. اختیار را به خودش می‌دهند. تا این کدام را اختیار بکند. 👇👇👇