ابوقاسم
من نمی دانم این دوستی که این پرسش را مطرح کرده به پاسخ عمیق ارائه شده توجه خواهد کرد یانه اما ما به عمق سوال ایشان توجه می کنیم روانشناسی چینی ها برای الگوی توسعه روابط راهبردی وسیع منطقه بسیار جالب است و بر اساس آن کار می کنند و آمریکایی ها هم در کنار محاسبات چینی ها پیش می روند و سعی می کنند برای هر یک از انتخاب های چینی خلق سناریو کنند. خب این همان جنگ سردی است که وجود دارد و نمود عینی دارد وقتی می گویید مواضع چین در قفقاز چیست؟آیا نگاه مشترکی با تهران دارند؟خب مشخصا ده‌ها پاسخ دارد،بلکه بیشتر چینی ها به منافع واقعی خودشان فکر می کنند،قبلا هم گفتم طرح یک کمربند و یک جاده چینی ها ماهیت حمل و نقلی صرف ندارد،ماهیت جاده ابریشم چینی ها پیشبرد الگوی اقتصادی و سرمایه گذاری در زیرساخت های صنعتی،پتروشیمی،انرژی و در نهایت حمل و نقل است،در همه کشورهای شرقی و غربی سرمایه گذاری می کنند و برای دوگانگی های حوزه تعارض منافع قدرت های منطقه ای و جهانی برنامه دوگانه دارند. مهم ترین پاسخ این هست که جنگ اوکراین شرایط جدیدی را برای سیاست های اقتصادی و تجاری چینی ها در قفقاز و اروپای شرقی خلق کرده است. با شروع جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ انتقال محموله های تجاری چین به اروپا از طریق کریدور شمالی روسیه ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این یعنی متغیر واقعی چینی ها بعد از اروپا دومین شریک اقتصادی اوکراین بودند،حتی بیشتر از روسیه،اما حاضر نشدند در یکی از قطعنامه های بین المللی و... یک بار از روسیه انتقاد کنند و رای بدهند. این موضوع را زیاد باز نمیکنم موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد ائتلاف های امنیتی و نظامی و اقتصادی آمریکا و شرکای خود در ایندوپاسفیک هست چینی ها برای تنوع سازی مسیر تجاری و تامین امنیت انرژی خود راهی بجز خلق مسیرهای جایگزین از پاکستان و همچنین کریدور شمالی و میانی ابریشم ندارند. آن ها بخوبی می دانند ائتلاف آمریکا استرالیا و ژاپن و کره جنوبی و هند در پهنای ایندوپاسیفیک امنیت شریان های حیاتی و آبراههایی مثل تنگه راهبردی مالاکا را برای چین نا امن می کنند ،به ویژه در حالتی که فیلیپین و مالزی نیز روابط خوبی با چین ندارند. چین در پهنای اوراسیا بدنبال حفظ شریان های حیاتی خود برای تجارت آزاد با دنیاست،بنابراین اوراسیا تنها انتخاب چینی ها برای جلوگیری از خفگی تجارت دریاپایه خود توسط متحدین آمریکا در ایندوپاسفیک هست. همه این مسائل را که عرض کردیم متغیرهای اساسی وقوع یافته ای است که آسیای مرکزی و قفقاز را برای چینی ها مهم کرده است ،به ویژه زمانی که تنش ها میان روسیه و اوکراین امنیت کریدور شمالی را از بین برده است و شرایط در ایندوپاسفیک برای چینی ها تهدید بالفعل ارزیابی می شود قفقاز برای چین مهم است اما چقدر مهم است؟؟چگونه باید محاسبه کنیم که ترانس خزر و حتی کریدور جعلی زنگزور به چه میزان نیاز مبادلات تجاری چین به اروپا و بالعکس را پوشش می دهد؟؟ چینی ها با هر سه کشور قفقاز جنوبی روابط سیاسی و اقتصادی خوبی دارد هم به آذربایجان سلاح فروخته است و هم به ارمنستان در بخش های صنعتی و کشاورزی و حمل و نقل با هر دو کشور همکاری می کند. چینی ها مترصد به تنوع سازی مسیرهای حمل و نقل هستند ابوقاسم