📌تی آرتی و دیپلماسی
رسانه ترکیه
رسانه هر چیزی که سیاستمدار بخواهد اون رو فرهنگ سازی کنه می تواند برعهده بگیرد و انجام دهد
در زمانه ارتباطات هستیم و هیچ قدرت سیاسی بدون طراحی و فهم ژئوپلیتیک رسانه و ذهن رسانه ای و حضور در افکار عمومی خود و کشورهای همجوار و رقبا نمی تواند به قدرت خودش بسط بده.
تی آر تی ترکیه اهداف و روند مشخصی را دنبال می کند.
نگاه تمدنی ترکیه و استفاده از گسل های قومی و شرایط شکننده خاورمیانه و تقریب میان ترک هایی که حوزه سرزمینی و فرهنگی و تاریخی با ترکیه دارند مهم ترین اولویت این شبکه است.
تی آر تی خروجی یک برنامه بلندمدتی است که ترکیه در حوزه سینما و فیلم سازی آغاز کرد
در دو دهه گذشته نفوذ فرهنگی و آموزشی و راهبرد هاب توریستی در آسیای مرکزی، آفریقا و بخش هایی از قفقاز و عراق و سوریه به مهم ترین استراتژی رسانه ای و دیپلماسی عمومی ترکیه تبدیل شد و الان نیز در حال پیمودن مسیر خود هست و در بخش های فرهنگی و الگوی خانواده،آموزش و توریست توفیقات خیره کننده ای را در آفریقا و قفقاز و آسیای مرکزی بدست آوردند
در دیپلماسی رسانه، از سوگیری ها و هیاهوی سیاسی و کنش گری های کوتاه مدت و بی هدف پرهیز کردند و بر یک استراتژی و روند پنهان متمرکز شدند تا اهداف بلندمدت فرهنگی و سیاسی خود مثل چنین روزهایی تامین کنند
نمونه آن دیپلماسی سینما و تلویزیون ترکیه یا موفقیت الجزیره قطر است که این روزها نقش مهمی را برای تامین منافع کلان ایفا می کند و رهبری روایت دست اول فلسطین را در جوامع عربی اسلامی و مناطق دیگر بدست گرفتند،شهروند ژاپنی یا آلمانی اگه بخواد اخبار فلسطین رو پیگیری کنه شبکه الجزیره تنها انتخاب او خواهد بود.
آن ها برای چنین روزهایی افکار عمومی بخش هایی از آسیای مرکزی و قفقاز و شمال غرب ایران و سوریه و عراق را برای طرح های امنیتی و ژئوپلیتیکی خود همراه کردند
عزیزان هم مثل همیشه بی برنامه بی سلیقه و بدون تخصص لازم به تصمیم گیری های خانوادگی و گعهده ای و جزیره ای بسنده کردند و هزاران میلیارد بودجه هزینه کردند و خروجی آن شد الکوثر و العالم با ده هزار مخاطب.
به بخش های خصوصی نیز که در حوزه رسانه و شبکه های ماهواره ای تمایل به سرمایه گذاری داشتند دست رد زدند تا همه چیز را برای خودشان نگه دارند.
رسانه ای که هدف و شخصیت کاریزماتیک نداشته باشد مشخصا نه نافذ خواهد بود و نه می تواند در خدمت سیاست ها و راهبردها قرار بگیرد و خیلی زود می میرد.
حوزه رسانه ایران هم مثل سایر مسائل از شکاف میان تحلیل،روایت و واقعیت رنج می برد و اعتماد پذیری مخاطب را به شکل قابل توجهی کاهش داده است
بازگشت باگ رسانه ای مثل سایر باگ های سیاسی و اقتصادی و امنیتی است که عرض کردم کوتوله های فکری زحمت ش را کشیدند
ابوقاسم
https://eitaa.com/aboghasm