بخش دیگر برنامه جهانی چین به ایندوپاسفیک(اقیانوس هند و آرام) معطوف است
چین با چند چالش مهم در ایندوپاسفیک روبه رو است
🔺وابستگی ۷۰ درصدی به انرژی کشورهای حوزه خلیج فارس
🔺وابستگی ۸۰ درصدی شبکه تجاری(اعم از واردات انرژی و صادرات به کشورهای جهان) چین به حمل و نقل دریایی و عبور از تنگه مالاکا و تنگه هرمز و باب المندب(چالش امنیت انرژی)
🔺سیستم امنیتی ژاپن _ کره جنوبی و استرالیا_هند_آمریکا در ایندوپاسفیک(امنیت ژئوپلیتیکی برای جلوگیری از سلطه دریایی چین در اقیانوس هند و آرام)
🔺مرکزیت تنش با تایوان و خصومت با فیلیپین
مهم ترین تهدید چین در مثلث تنگه هرمز، باب المندب و مالاکا است
حجم بالایی از تجارت جهانی و مبادلات دریایی قدرت های بزرگ در مثلث
هرمز_مالاکا_باب المندب انجام می شود
کلیه مبادلات تجاری قدرت های بزرگ اقتصادی در آسیا(ژاپن هند و چین) و اروپا و آمریکا وابسته به مثلث دریایی هرمز_مالاکا_باب المندب است.
هر قدرتی که بر حوزه دریایی مثلث،(دریای عمان،اقیانوس هند) مسلط شود می تواند در سرنوشت عرضه و تقاضای انرژی و تجارت غیر نفتی دنیا نقش داشته باشد
چین بزرگ ترین شریک تجاری خاورمیانه و آفریقا محسوب می شود
مبادلات تجاری چین و خاورمیانه چهار برابر آمریکا است، در سال ۲۰۲۴ چین با کشورهای خاورمیانه قفقاز و آسیای مرکزی و هند و پاکستان ۷۰۰ میلیارد دلار مبادله تجاری داشته است.
چینی ها علاوه بر سرمایه گذاری در بخش های صنعتی و بنادر میانمار،سریلانکا و بنگلادش در آسیای جنوبی، سرمایه گذاری های پولی بزرگی در آفریقا به ویژه مناطقی که از معادن استراتژیک و سواحل اقیانوسیه و بسترهای رشد و توسعه برخوردارند داشته است
رقابت ها در اقیانوس هند ، چین را بر این داشت که در بندر گوادر پاکستان ،شهرک دقم عمان در دریای عمان سرمایه گذاری کند و جیبوتی در دهانه باب المندب را نیز به عنوان محلی برای تاسیس پایگاه نظامی خود انتخاب کند.
سرمایه گذاری در شهر بندری دقم عمان در بلند مدت این امکان را ایجاد می کند که چین در بلند مدت نفت مورد نیاز خود را بدون وابستگی به تنگه هرمز از طریق این بندر تامین کند دقیقا همان اتفاقی که در خط لوله حبشان فجیره امارات افتاد.
خط لوله ۳۷۰ کیلومتری حبشان فجیره چاه نفت حبشان در امارات را به بندر فجیره عمان در دریای عرب متصل می کند سعودی ها نیز برای اتصال به این خط لوله و بی نیازشدن از تنگه هرمز برنامه هایی در این محور و خط لوله به سمت خلیج عقبه دارند
سرمایه گذاری چین در بندر گوادر پاکستان نیز در افق تجاری این کشور برای تنوع سازی مسیرهای تجاری و کاهش وابستگی به تنگه مالاکا انجام گرفته است
دقیقا همان راهبردی که در کریدور قطب شمال و کریدور میانی در اوراسیا دنبال می کنند و باید همه این برنامه ها کنار هم دیده شوند
اما این سرمایه گذاری ها در بنادر عمان و پاکستان نمی تواند در کوتاه مدت خلاء امنیت انرژی و وابستگی تجارت این کشور به تنگه هرمز و باب المندب و مالاکا که اقیانوس هند را به آرام متصل می کند را بر طرف کند.
مهم ترین برگ برنده آمریکا برای مهار چین به اقیانوس آرام، اقیانوس هند و سواحل مکران و خلیج فارس معطوف است تا خفگی دریایی پکن را در اوج وابستگی اش به انرژی خاورمیانه را تشدید کند.
ابوقاسم
https://eitaa.com/aboghasm