🔸خلاء رویکرد های فرهنگی و رسانه ای در محور مقاومت
قسمت دوم
2_اهتمام به رویکردهای فرهنگی و اقتصادی: حفظ موقعیت سیاسی و امنیتی محور مقاومت در کشورهای منطقه به میزان نقش و جایگاه آن ها در مناسبات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی رسانه ای بستگی دارد، هرچند سهم ایران در بازسازی امنیتی عراق وسورية از همگان بیشتر بود اما درحوزه تجاری و بازسازی عراق وسوریه کشورهای رقیب بیش از ما مشغول شدند، برای مثال حجم مبادلات تجاری میان عراق و ترکیه بیش از 20 میلیارد دلار است این درحالی است که حجم مبادلات تجاری میان ایران و عراق تاکنون به 10 میلیارد در سال رسیده است.
رسانه به عنوان رایج ترین ابزار ارتباطی که بهترین و آسان ترین گزینه برای تاثیرگذاری تربیتی و فرهنگی است و در بلند مدت می تواند به فرهنگ سازی مورد انتظار شما کمک شایانی بکند متاسفانه از جایگاه با اصالتی در رفتار و رویکردهای فرهنگی گروه های وابسته به مقاومت در منطقه برخوردار نیست و همین امر درکنار سایر خلاء های فکری، تربیتی و عدم تخصص در رفتار شناسی و رویکردهای صحیح منجر به انفعال آن ها در کشورهای خود شده است یا اینکه خواهد شد.
باید اعتراف کرد که سیاست زدگی احزاب و جریان های نظامی متعلق به مقاومت منجر به فاصله گرفتن آن ها با توده های مختلف مردم و جامعه هدف خودشان شده، مساله ای که خود ما در ایران شاهد آن هستیم
به نظر می رسد دیپلماسی فرهنگی و رسانه در بانک اهداف دست اندرکاران حوزه فرهنگی مقاومت نیست یا اینکه از تخصص لازم برخوردار نیستند، نمونه اش را می توان به شبکه العالم پرداخت که ما هنوز درگیر این موضوع هستیم که آیا مجری کراوات بزند یانه یا مجری خانوم حجاب با چادرد داشته باشد یا حجاب بدون چادر هم کافی است و برخی از رویکرد های امنیتی که عملا رسانه را اسیر خودش کرده و به خاطر فرسایشی شدن محتواها و اخبار عملا از سایر رقبای رسانه ای خودش مثل الجزيرة فرسنگ ها عقب افتاده
#ابوقاسم