🕐زمان مطالعه ی پیام پنج دقیقه 🌟به نام خداوند جان و خرد🌟 🍃🌸عرض سلام و احترام خدمت اولیای محترم ادبستان راهیان کوثر 🌸🍃 ❇️ با یاری خداوند دومین جلسه آموزش اولیا با حضور ارزشمند 🔸️ استاد ارجمند جناب آقای کاشانی 🔸️ 🔹️و مشارکت اولیای بزرگوار🔹️ 🔆 روز سه شنبه سی ام آبان ماه برگزار شد 📝ابتدای جلسه برگه هایی بابت نظر سنجی خدمت بزرگواران داده شد 🔺 شروع جلسه با موضوع : روش آموزش و تدریس معلم و نقش خانواده ها در این روش 💯دین باید در تمام شئونات زندگی جریان داشته باشه 🚫نه فقط گوشه ای از زندگی ⛔مصداق آیه ۱۱سوره حج نباشیم 🔆«ومن الناس من یعبدالله علی حرف»🔆 ✅ درکلاس درس ریاضی هم باید به گونه ای عمل شود که کلاس ریاضی ، در جهت دیندارشدن فرزندانمان باشد ⚠️دینداری بچه ها فقط در کلاس قران که فقط یک ساعت از یک هفته به ان اختصاص دارد خلاصه نشود ✅تلاش مدرسه به این سمت می باشد و براین اساس است که تربیت بچه ها دینی می شود. 🟠اگر در مدرسه روش اکتشافی استفاده می شود به این خاطر می باشد که بچه ها مهارتهایی را یاد می گیرند که در مومن تر شدنش ، موثر تر هست . 🟢والدین این مدرسه در نظر سنجی انجام شده ۹۰ درصد علت انتخاب این مدرسه را 💯کار تربیتی آن قید کرده اند.📝 🔰طبق فرموده ی حجت الاسلام لطیفی رییس سازمان پژوهش و تالیف کتب درسی در شبکه خبر «الان جهت گیری نظام آموزشی به سمت آموزش عالی هست در حالیکه لازم نیست همه بچه ها به این سمت بروند . تعداد قابل قبولی از محتواهای آموزشی به درد بچه ها نمی خورد .» ⬅️در حالیکه فرزندان یکسری مهارت و شایستگی ها را باید یاد بگیرند ✅مهارتهایی که اگر درطی هفت سال دوم آموزش نبینند 👈🏻در دوره های بعدی دیگر قابل جبران نیست به عنوان مثال : رشد بچه ها در یک سنی با خواب و روش کافی قابل انجام هست اما اگر این سن گذشت دیگر قابل جبران نیست. بچه ها در این هفت سال فقط درگیر درس هستند . ⛔روش اکتشافی روش سخت وطاقت فرسایی برای معلمین می باشد 🟠 جای اینکه معلم درس را یکبار به بچه ها آموزش دهد باید به تعداد گروه ها آموزش دهد. ⛔قطعا این روش دارای ضعف هایی می باشد 👈🏻 درصد استفاده از روش اکتشافی در پایه اول و ششم به نسبت پایه های دیگر کمتر می باشد . 🔰اثرات روش اکتشافی : 1️⃣استقلال 2️⃣افزایش دقت و تمرکز ⬅️تمرکز دختران در حالت عادی۹ دقیقه است روش اکتشافی تمرکز را به ۲۰ دقیقه رسانده.💫 3️⃣مهارت کارگروهی ❌دانش آموز قوی بعضا دارای حس حسادت است و نمی خواهد به دیگری آموزش دهد و دوست دارد خودش نفر اول باشد . ❌دانش آموز ضعیف هم بعضا دوست دارد از دیگران خوراک اطلاعاتی بگیرد 👈🏻در گروه های کلاسی این مهارتها تقویت می شود که ضعیف به یادگیری وادار می شود و قوی به آموزش دادن به دیگران ✅ ❌در قرآن هم خداوند به حسادت هابیل و قابیل و ابلیس اشاره کرده چرا؟ چون حسادت مانع تربیت دینی هست⚠️ ⬅️در گروه ها معلم از تک تک بچه ها پرسش می کند و مشخص میشود که آیا جواب را خود نوشته یا از روی دیگران کپی کرده است 🔰چند اصل در روش اکتشافی وجود دارد : 1️⃣معلم دخالت مستقیم در یادگیری ندارد ⬅️یادگیری در قالب سوال می باشد. 2️⃣حداکثر درگیری یادگیری با خود بچه ها می باشد ⬅️معلم زمانی شروع به توضیح و تدریس مستقیم می کند که 👈🏻 مشکلی اپیدمی باشدو همه گروه ها روی آن مسئله مشکل داشته باشند 🔰مهارت هایی که بچه ها در روش اکتشافی یاد می گیرند : 1️⃣بچه ها مهارت صحبت و گفتگو را یاد می گیرند (بعضا در سنین بالا ودر جمع نخبه ها شاهد هستیم که حرف زدن را بلد نیستند چرا؟ ⬅️چون در هفت سال دوم فقط شنونده بوده اند .) 2️⃣بچه ها منظم فکر می کنند آنها طی مدت زمان کوتاه باید معلم را در روش حل مسئله شان متقاعد کنند 3️⃣مهارت کارگروهی 4️⃣مهارت تفکر انتقادی 5️⃣تفکر نه گفتن 🔆روزهایی که بچه ها تکالیف خود را به منزل می آورند ، وظیفه والدین چیست؟🤔 👈🏻والدین اشاره مستقیم به جواب مسئله نداشته باشند و سوال بچه ها را با سوال جواب دهند.💫 ❌در این روش ارزشیابی و آزمون نداریم❌ 👈🏻امتحان وآزمون در حین کار کلاسی مشخص و ثبت می شود 🔵 در این روش فرایند یادگیری دانش آموز ، ارزیابی می شود 🚫 نه صرفا نتیجه آزمون🚫 👈🏻در خصوص ناراحتی بچه ها در مورد کار گروهی در منزل صبور باشید💫 ❌ دلسوزی نکنید❌ اگر اکنون با همکلاسی خود سازگار نباشد ✅ در زندگی آینده هم نمی تواندسازگاری کند به خاطر داشته باشیم 💯بچه های شما نسخه بزرگسالی خودشان هستند در انتهای جلسه نیز زمانی برای پرسش و پاسخ اختصاص داده شد 🍰☕️ خاتمه ی جلسه پذیرایی از اولیای بزرگوار بود با تشکر از حضور اولیای عزیز و بزرگوار ان شالله در جلسات آینده شاهد حضور و همراهی تمام اولیای بزرگوار باشیم🍃🌸🍃