هدایت شده از محمودابادی
✳️ نگارش : دراین بخش، دانش آموز نخست موضوعی را از تصویر انتخاب می نماید، سپس در باره موضوع خوشه سازی می کند. موضوع انتخابی و خوشه سازی ها بهتر است در راستای مسایل فرهنگی ، اجتماعی و زندگی روزانه باشد تا بتواند انشایی تحلیلی و انتقادی بنویسد. آنچه در بخش نگارش مهم است، انتخاب موضوع می باشد که باید این موضوع از تصویر کشف شود و در تصویر موجود باشد. در واقع یکی از پیام های تصویر، به عنوان موضوع انتخاب می شود. در این بخش نباید مجددا ، تصویر را توصیف نمایید، بلکه لازم است انشایی کاملا آزاد و جدیدی بنویسد که در راستای موضوع انتخابی باشد. توصیه می گردد موضوع ، خوشه سازی شود و از ابعاد مختلف و زوایای گوناگون به موضوع نگریسته شود . سپس خوشه سازی را در مقدمه به کار گیرد و موضوع را به طور کلی در مقدمه معرفی نمایید یا نمایی کلی از محتوای نوشته و بندهای بدنه در مقدمه بیاورید. در بندهای بدنه با استفاده از خوشه سازی ها، ابتدا یک جمله ی موضوع و کلیدی بنویسید،سپس جمله ی موضوع را با شیوه های گوناگون تقویت و تایید و حمایت و پشتیبانی کنید و بند را به پایان برسانید.در این قسمت می توانید با شرح و توضیح، توصیف، تفسیر و تحلیل کردن ، مقایسه کردن و... جمله های تکمیلی و تقویت کننده را بنویسید. در بند بدنه از شیوه های پرورش فکر و راه های فعال سازی ذهن استفاده شود بند نتیجه: در این بند فشرده و چکیده ی بندهای بدنه را می نویسید ولی با کاربرد کلمات و اصطلاحات نو و متفاوت با واژگان به کاربرده شده در بندهای بدنه تا خواننده احساس نکند که دوباره همان واژگان را تکرار نموده است. این شیوه یک پیشنهاد است و می تواند با بهره گیری از شیوه های نو و خلاقانه دیگری نیز نوشته شود. *** نکته ای که مهم است و به آن تاکید می گردد، این است که دربخش نگارش فقط موضوع از تصویر انتخاب می شود و دیگر اینکه در این بخش، درباره ی تصویر نوشته نمی شود، بلکه در اینجا باید یک انشای ساختاری و تحلیلی، درباره ی موضوع انتخابی وبافضا و رنگ و بوی ادبی نوشته شود. بخش جزئیات بین 5_10سطر می باشد. پیام تصویر بین 3_5سطر است. بخش نگارش بین 15_25سطر می باشد.