نظریه آخر که گذشت، مورد پذیرش اکثر مفسرین بزرگ مانند علامه طباطبایی (ره) قرار گرفته و آن را به عنوان مراد از آیات مذکور مطرح نمودهاند؛ ولی با یک اشکال نیز روبرو است و آن اینکه:
اگر منظور از زندگی شهدا، زندگی برزخی و بعد از مرگ است، این موضوع که انحصار به شهدا ندارد و این نوع حیات برای همه صادق بوده و تمامی انسانها پس از مرگ در برزخ زنده می باشند و بر اساس عملکرد خود در دنیا در ناز و نعمت و یا در عذاب خواهند بود!
✍️ در پاسخ به این اشکال، باید گفت، گرچه حیات برزخی برای همه انسانها وجود دارد، ولی کسانی که در راه خدا به شهادت می رسند از مرتبه بلندتری از این نوع زندگی برخوردار و در عالم برزخ توانایی توجه به عوالم دیگر و از جمله عالم دنیا را دارا می باشند و لذا از احوال اهل دنیا، کاملاً باخبر بوده و بر آنها اشراف دارند! چنانچه خداوند در ادامه آیه ١۶٩ آل عمران می فرماید:
«فَرِحِینَ بِمَا ءَاتَئهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشرُِونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بهِِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِْمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُون»: «آنان به فضل و رحمتى كه از خداوند نصیبشان گردیده شادمانند و به آن مؤمنان كه هنوز به آنها نپیوسته اند و بعداً در پى آنها به راه آخرت خواهند شتافت مژده دهند كه از مُردن هیچ نترسند و از فوت متاع دنیا هیچ غم میخورند!» (آل عمران/١٧٠)
این آیه شریفه، اذعان دارد که آنها از دوستان و یاران خود در دنیا خبر دارند و حتی به آنها مژده میدهند، لذا به نظر می رسد خداوند به شهداء مرتبه ای بالاتر از دیگر مؤمنین در حیات اخروی اعطاء مینماید!
✍️ از آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که منظور ازحیات و زندگى براى شهید، حیات واقعی در عالم دیگر است اما از بالاترین نوع این حیات و با اشراف تام و کامل بر عالم دنیا!
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
@adinebaharan