مناسبت: هفته دولت موضوع: ❓احکام اداری چیست و آیا یاد گرفتن آن برای کارمندان، واجب است؟ ✅ منظور از احکام اداری، آن دسته از احکام فقهی است که چگونگی روابط بین اداره و افراد شاغل در آن و تعامل کارکنان با یکدیگر را بیان می دارد؛ ✅ آشنایی با احکام اداری برای کارکنان هر اداره، ضروری است؛ چرا که طبق فتوای تمامی مراجع عظام تقلید، «مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد» [توضيح المسائل مراجع، مسئله‌ی یازدهم] ❓بعضی از کارمندان از برخی از مزایا صرف نظر می‌کنند و این را در مقابل کم کاری صورت گرفته قرار می دهند، آیا این صرف نظرها، جبران کم کاری آنها را می‌کند؟ ✅ صرف نظر کردن از مزایا، مجوز کم کاری نیست و لازم است که طبق مقررات استخدامی، در وقت اداری به وظیفه خود عمل کنند. [استفتائات امام خمینی (ره)، ج٣، ص ٢۴٩)